دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوست من کتاب ویان- همدان

محمدحسین اسماعیلی در آیین اختتامیه هشتیمن جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روستای ویان شهرستان کبودراهنگ، پویایی و زنده بودن این ویان را نشأت گرفته از کتابخوان بودن مردم این روستا دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب در روستای ویان با حضور محمدعلی مرادیان، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد حسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ مسلم غلامی، فرماندار شهرستان کبودراهنگ؛ اعضای شورای اسلامی و اهالی روستا در کتابخانه عمومی قدس این روستا برگزار شد.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

رونق اقتصادی در کنار رونق کتابخوانی آینده کودکان روستای ویان را تضمین می‌کند

 عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این مراسم  اظهار کرد: امروز با یک رویداد فرهنگی بزرگ و حائز اهمیت در این روستای بزرگ و با فرهنگ گرد هم آمدیم تا مراتب احترام خود را نسبت به مردم کتابخوان روستای ویان اعلام داریم. یکی از ویژگی‌های روستای ویان وجود کارگاه‌های خیاطی است که این خطه را پر رونق ساخته و باعث پویایی روستا شده است. انتخاب این روستا به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب در کشور در هشتمین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب نشان دهنده فرهنگ بالای کتابخوانی مردم روستا است.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: این علاقه و اهمیت مردم است که به کار کتابخانه رونق بخشیده و کتابدار خلاق این روستا جناب را ترغیب کرده که فعالیت‌های متنوعی را برنامه ریزی و اجرا کند به طوری که ما همواره تصاویر زیبا و لذت بخشی  از روستای ویان به ویژه کودکان و نوجوانان کتابخوان را دریافت می‌کنیم و به ادامه کار در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه دلگرم‌تر می‌شویم.

وی ادامه داد: رونق اقتصادی روستا در کنار رونق کتابخوانی آینده کودکان این سرزمین را تضمین می‌کند، چرا که یکی از کارآمدترین بسترهای شناخت استعدادها، کتابخوانی و گرایش به مطالعه است، به همین منظور از همه عزیزان درخواست دارم که کودکان خود را ترغیب کنید که حتما با کتاب انس بگیرند.

زارعی با بیان اینکه جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب نیز با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی به همت دستگاه‌های فرهنگی کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی شده است خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف این جشنواره استان همدان همواره در رده‌های برتر نمایندگانی را داشته است و امسال نیز موفق شده سه نماینده در جمع ۱۰ روستای برتر این جشنواره داشته باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق میسر نمی‌شد جز آنکه همه ارکان روستا از جمله کتابخانه عمومی، دهیاری، شواری اسلامی روستا، اهالی خوب و فرهنگ دوست و همکاران پرتلاشم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همگام و هم صدا تلاش نمی‌کردند و امیدوارم که این موفقیت‌ها ادامه یابد و این روستا در سال‌های آینده نیز در بخش استمرار موفق به کسب رتبه برتر شود. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز روستای شاهنجرین شهرستان درگزین در حوزه استمرار موفق به کسب رتبه برتر در این جشنواره شده است. علاوه بر این روستای اشترمل نیز موفق شده است در جمع روستاهای برتر کشور در این جشنواره شود.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

سیدجواد معینی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کبودراهنگ نیز در این مراسم اظهار کرد: جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب باعث نمایان شدن توانمندی‌های روستاها و ظرفیت آنها در حوزه فرهنگی می‌شود. در هشت دوره‌ای که جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب برگزار شده است در چهار دوره روستاهای قباق تپه، داق داق آباد و ویان رتبه‌های برتر کشوری را به دست آورند که نشانه حمایت مسئولان شهرستان و استان است و امید واریم که حمایت‌ها و همراهی مردم ادامه یابد که به افتخارات بیشتری دست یابیم.

مسلم غلامی، فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات بسیاری  در حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان رخ داده است. هر چه در مسائل فرهنگی به ویژه در  حوزه کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری کردیم نتیجه گرفتیم و شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی بودیم.

فرماندار شهرستان کبودراهنگ تصریح کرد: روستای ویان حرف برای گفتن در حوزه فرهنگی در سطح شهرستان و استان دارد. در شهرستان کبودراهنگ ۵ هزار و ۵۰۰ عضو در ۱۲ کتابخانه عمومی وجود دارد و کتابخانه استاندارد نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد کلنگ زنی شده است.

غلامی با بیان اینکه روستای ویان در سال‌های متوالی در کشور حائز رتبه شده است خاطرنشان کرد: شهدای ویان نیز که در هشت سال دفاع مقدس حضور به هم رساندند همواره در حوزه فرهنگی اهتمام داشتند که همه این ظرفیت‌ها کار ما را سخت می‌کند تا در حوزه خدمات رسانی کار خوبی انجام دهیم. مطالعه تکمیلی و غیر درسی بسیار حائز اهمیت است. امروز که جهان استکبار به ایران اسلامی چشم دوخته است، رشد و بالندگی علمی نجات بخش خواهد بود. ما ۴۳ سال پیش کشور خود را آزاد کردیم و امروز رشد بالایی در سرعت علمی داشتیم.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

یک میلیارد ریال جایزه روستای دوستدار کتاب به ویان تعلق گرفت

محمدعلی مرادیان، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۹۰ تصمیم گرفت از طرح‌های ابتکاری مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده کند و به همین دلیل هر ساله طرح‌های  کتابخوانی روستاها و عشایر به معاونت فرهنگی ارشاد ارسال می‌شود. امسال حدود ۲۸۵ روستا در این جشنواره شرکت کردند و ۵۰ روستا در مرحله اول انتخاب شدند و از بین آنها ۹ روستا برگزیده شده که یکی از آنها ویان است که امیدواریم سال آینده جایزه استمرار را نیز از آن خود کند.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی با بیان اینکه در این جشنواره سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشا د اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، استانداری و فرمانداری مشارکت دارند تصریح کرد: جوایز مختلفی از جمله ۳۰۰ میلیون ریال  به عنوان جایزه جشنواره و ۳۰۰ میلیون ریال حواله  برای خرید کتاب از طرف معاونت فرهنگی، ۱۵۰ میلیون ریال کمک به دهیاری از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری وزارت کشور، ۱۵۰ میلیون ریال از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۱۰۰ میلیون ریال هم تجهیز کتابخانه‌های داخل روستا و در مجموعیک میلیارد ریال اختصاص می‌یابد. امیدواریم با نظارت و کمک و هم فکری اهالی روستا هزینه شود  و سال آینده جایزه استمرار به روستا تعلق یابد.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

آموزش رایگان فرهنگی و هنری برای همه مردم فراهم شد

محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش پایانی این مراسم عنوان کرد: کتاب نقش به سزایی در تاریخ داشته و همه ادیان در قالب کتاب افکار خود را گفتند؛ چه‌آنکه معجزه دین اسلام نیز کتاب است. 

وی با اشاره به اینکه پویایی و زنده بودن روستا به دلیل کتابخوان بودن مردم روستای ویان است افزود: رویکرد وزیر و دولت سیزدهم عدالت است و در وزارتخانه هم عدالت فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیلی افزود: «آموزش هنر برای همه» عنوان طرحی است که در وزارت فرهنگ پیگیری می‌شود و مرحله اول آن نیز انجام شده است. البته در مرحله دوم همه مناطق می‌توانند شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار مناسبی در این طرح برای استان همدان به منظور برگزاری دوره‌های هنری و فرهنگی به هر میزانی که ثبت نام کنند، اختصاص داده می‌شود. در روستای ویان با توجه به رونق خیاطی می‌توان دوره‌های آموزشی خیاطی و مد با حضور استاید برجسته استانی برگزار کرد و روستاییان نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

گفتنی است در این مراسم، نمایشگاه کتابی با شعار ما همانیم که می‌خوانیم، نمایشگاه صنایع دستی شهرستان و سوغات محلیس روستای ویان برگزار شد و در پایان نیز از عوامل فرهنگی که در انتخاب این روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شد تقدیر به عمل آمد. همچنین گروه سرود اباالصالح المهدی روستای ویان نیز در خاتمه مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

پویایی و زنده بودن «ویان» به دلیل کتابخوان بودن مردم این روستا است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 10 =