دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

در دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان مطرح شد؛

انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سفر خود به استان سمنان با حضور در منزل شهید مدافع حرم محمد طحان، با پدر، مادر، همسر و فرزند این شهید والامقام دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد شنبه ۱۰ دی ماه در ادامه سفر استانی خود به سمنان با همراهی معاونان و مدیران با پدر، مادر، همسر و فرزند شهید مدافع حرم محمد طحان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مهدی رمضانی در سخنانی با گرامیداشت جایگاه والای خانواده شهدا گفت: جمعی که امروز خدمت شما رسیده‌ایم، همگی فرزندان شما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. ما بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه با ۷۵۰۰ نیروی انسانی در کل کشور داریم که همگی مشغول به کار فرهنگی و ترویج کتابخوانی هستند. دعا کنید که همه ما وفادار به خون شهدا و به این انقلاب باشیم و ان‌شاءالله شرمنده شهدا نشویم.

وی افزود: در حدود یک سالی که در این مسئلیت در نهاد مشغول به خدمت شده‌ام، انجام سفرهای استانی یکی از برنامه‌های مستمر بنده بوده است. بنای ما این است که طی این سفرهای استانی به خدمت خانواده‌های شهدا برسیم تا روحیه بگیریم، نصیحت بشنویم و خواهش کنیم که ما را دعا کنند که بر این اساس به خدمت بسیاری از خانواده‌های شهدا از اقشار مختلف رفته‌ایم. این تنوع خون‌هایی که برای حفظ انقلاب از همه اقشار و رویکردها ریخته شده، همه در انقلاب اسلامی و اسلام اشتراک و وحدت دارند. ما از این دیدارها درس می‌گیریم و از آمدن به خانه والدین شهدا روحیه می‌گیریم و حالمان خوب می‌شود.

انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است

انقلاب رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب اسلامی حرکتی بزرگ‌تر است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: اینکه شما فرزندتان را در این مسیر داده‌اید از یک سو دارای اجری فراوان است و از سوی دیگر در فضای انقلاب سرمایه‌گذاری کرده‌اید. چراکه گاهی عنوان می‌شد که دیگر مسیر شهادت بسته شده است، ولی این تجربه‌ها نشان داده که این مسیر همچنان برقرار است، اما افراد خاصی را می‌طلبد.

رمضانی با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در کشور گفت: امروز با نسلی روبرو هستیم که هیچ تصویر و تصوری از انقلاب و دوران دفاع مقدس ندارند و برخی از این اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده ناشی از این است که بسیاری از آنها نمی‌دانند و درک نکردند که برای به ثمر رسیدن این انقلاب چه اتفاقاتی رخ داده است. اما در همین فضا هم باز شاهد این هستیم که بچه‌هایی می‌آیند و به شهادت می‌رسند؛ مانند همین شهدای اخیر امنیت که مظلومیتی مضاعف بر شهدای دوران جنگ دارند. انقلاب اتفاق بزرگ و مهمی بود، اما حفظ اصل انقلاب قطعاً کار بزرگتری است.

انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است

دستنوشته‌هایی که به کتاب تبدیل شد

در این دیدار مُرصع کاظمیان؛ مادر شهید مدافع حرم محمد طحان و نویسنده کتاب «مادر که باشی ...» ضمن خیرمقدم به مسئولان نهاد برای حضور در استان سمنان، درباره نحوه نگارش این کتاب گفت: وقتی پسر اولم ۶ ماه پس از ازدواجش در تصادف به رحمت خدا رفت، محمد تک پسر ما بود که او هم تصمیم گرفت که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه برود و در نهایت به شهادت رسید.

وی افزود: سال‌ها درگیر ناراحتی قلبی بودم. همچنین بسیار بی‌قرار بودم و خیلی دوست داشتم که درباره محمد چیزی بنویسم، اما کسی را نداشتم که در این زمینه به من کمک یا راهنمایی کند. همچنین بی‌قراری‌های من باعث شده بود که ضعف چشمی بگیرم و بیش از چند خط کتاب یا هر نوشته ای را نمی توانستم بخوانم. اما توکل بر خدا کردم و با وجود همه این مشکلات وقتی برای نوشتن درباره پسرم قلم را روی کاغذ گذاشتم، گویی که قلم روان شده بود و آنچه در ذهن و دل داشتم به راحتی روی کاغذ جاری می‌شد.

انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است

نقش شهید طحان در گردآوری و نگارش کتاب

این مادر شهید ادامه داد: من هر چه که به ذهن و دلم می‌آمد روی برگه‌هایی می‌نوشتم و اطرافم می‌گذاشتم. بسیار پیش می‌آمد که در حین نوشتن به خواب می‌رفتم اما صدای محمد را می‌شنیدم که می‌گفت، «مادر لطفاً این ماجرا را هم بنویس»، «مادر پاشو و این را هم بنویس». جالب است بدانید در همان ایام دوستان بسیجی محمد به من می‌گفتند «شما دارید چه کار می‌کنید؟ چون ما خواب دیده‌ایم که محمد در حال جمع کردن کاغذهای اطراف شما است و در کاری به شما کمک می‌کند.» اما باز هم چیزی به کسی نگفتم. همین اتفاق انگیزه‌ای برای نوشتن درباره محمد در من ایجاد کرد.

مُرصع کاظمیان درباره چاپ و انتشار کتاب «مادر که باشی ...» گفت: روزی خواهرزاده‌ام که یک طلبه جوان در قم بود، پیش من آمد، آن روز به او گفتم که می‌خواهم کتاب بنویسم، اما نمی‌دانم چه کار کنم و از کجا شروع کنم. او به من گفت غصه نخور، من کمکت می‌کنم. در نهایت به یاد دارم روز مادر خواهرزاده‌ام برایم هدیه‌ای آورد؛ وقتی هدیه را باز کردم دیدم که همان کتابی که نوشته بودم و منتظر چاپ آن بودم را برای من آورده است.

در ادامه این دیدار دبیرکل نهاد به گفتگو با پدر، همسر و فرزند شهید محمد طحان پرداخت.

گفتنی است شهریورماه امسال ویژه‌برنامه روایت مادری با محوریت نقد و بررسی کتاب «مادر که باشی» دست‌نوشته‌های مرصع کاظمیان، مادر شهید مدافع حرم محمد طحان در سمنان برگزار و از خانواده شهید تقدیر شد.

انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است