یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶

در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران مطرح شد؛

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

معارفه مازندران

آیین تکریم آرزو ولی‌پور، مدیرکل پیشین، هادی امیری سرپرست اداره کل و معارفه سکینه‌خاتون مهدیان‌پور به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، آیین تکریم آرزو ولی‌پور، مدیرکل سابق، هادی امیری سرپرست اداره کل و معارفه سکینه‌خاتون مهدیان‌پور به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، چهره‌های علمی و ادبی استان، خیّران، رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن کانون پرورش فکری این استان برگزار شد.

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

امانت‌داران خوبی باشیم!

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات آرزو ولی‌پور، مدیرکل سابق و هادی امیری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران و آرزوی توفیق برای سکینه‌خاتون مهدیان‌پور به عنوان گزینه‌ای کارآشنا و متعهد برای مدیرکلی استان، اظهار داشت: مطابق تعالیم دینی، اشتغال به کار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از کتابخانه گرفته تا مناصب اجرایی‌تری مانند مدیرکلی، همگی، نماد و نشانه «پذیرش مسئولیت» است. مسئولیت نیز به حکم اعتباری و موقتی‌بودنش، نوعی امانت است که برای مدتی به دست ما سپرده می‌شود.

میرعبداللهی با بیان اینکه، پذیرش امانت مسئولیت، مستلزم پاسخ‌گویی به خود و دیگران است، توضیح داد: آیه هفتادو دوم سوره احزاب، که به «آیه امانت» مشهور است، در ارائه تصویری کلی از انسان به عنوان موجودی مسئول، هم اهمیت جایگاه او و هم حساسیت و پرخطربودن آن را بیان می‌کند و می‌فرماید: انّا عَرَضْنَا الامانَه علی السَماوات و الارض و الجبال فَاَبَین ان یحْمِلْنَها و اَشْفَقْن منها و حَمَلَها الانسان انَه کان ظلوما جَهولا؛ یعنی ما امانتِ رسیدن به کمالات معنوی را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم و آنها از تحمل آن سر باززدند و از مهابت آن ابراز بیم کردند و انسان آن را بر دوش گرفت ...». مفهوم امانت نیز، چنان‌که مفسران گفته‌اند، منحصر به موضوعات مادی و محسوس نیست. اگر از این منظر اخلاقی و دینی به مسئولیت نگاه کنیم قطعاً در عمق و کیفیت کار ما تأثیر خواهد گذاشت.

میرعبداللهی در ادامه همچنین با اشاره به آیه پنجاه و هشتم سوره نساء (إن اللَّه یَأمُرُکُم أن تُودُّوا الأماناتِ الی اهلها) گفت: امانت مسئولیت را، مطابق سیره دینی بزرگان ما، باید به اهل آن سپرد؛ همان کسانی که امانت را حق‌الناس می‌دانند، پاسخگو هستند و در انجام وظیفه خود اهمال نمی‌کنند. چنین انسانی حامل امانت خداست.

وی به نقش اجتماعی کتابخانه‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: مطابق آنچه از استادان و صاحب‌نظران دانش کتابداری و نیز از تجربه‌های موفق جهانی در این حوزه آموخته‌ایم، کتابخانه‌ها سازمان‌هایی اجتماعی و بخشی از ساخت اجتماعی جامعه هستند که توان ارائه خدمات در مقیاسی بسیار گسترده‌تر از کارکردهای معمول و سنتی خود را دارند. نهاد کتابخانه‌ها برای ایفای این نقش جدید، چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد.

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد عدالت فرهنگی

هادی امیری، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در این مراسم، در تبیین فعالیت‌ها و اقدامات اداره کل استان در ۴ ماه دوره سرپرستی‌اش، اظهار کرد: سعی کردیم سیاست‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی  را در استان به دقت پیگیری و اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجیِ کتاب‌محور توسط کتابداران در کتابخانه‌ها اجرا می‌شود، بیان کرد: گسترش خدمت‌رسانیِ کتابخانه‌های عمومی به مخاطبان و جذب کاربران جدید از راه توجه به کتابخانه‌ به عنوان پایگاه‌ فرهنگی، باید کانون توجه مدیران و کتابداران باشد.

امیری با بیان گسترگی شبکه کتابخانه‌ها به عنوان نهادی اثرگذار برای کتابخوان‌شدن خانواده‌ها، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های پیدا و پنهان کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد عدالت فرهنگی و تقویت انگیزه کتابخوانی استفاده کنیم.

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

قدردان زحمات کتابداران هستیم

آرزو ولی‌پور مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش تمام همکاران و کتابداران، گفت: با وجود مشکلات، سعی کردیم کارنامه خوبی به یادگار بگذاریم و خدمتی صادقانه و صمیمانه به مردم ارائهکنیم.

ولی‌پور با اشاره به اینکه منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، به‌ویژه در حوزه جهاد تبیین و گام دوم انقلاب، اولویت اصلی ما بود افزود: ارائه خدمت در شش سال گذشته توسط روسای ادارات و کتابدارانی صورت گرفت که در سرما و گرما به صورت میدانی پای کار بودند. قدردان زحمات همه آنها هستم.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی مازندران با اعلام اینکه تلاش کردیم حرفه کتابداری را بیشتر به جامعه معرفی کنیم، تصریح کرد: در حوزه ساخت و سازها بیشتر از تعهد خودمان عمل کردیم. امیدواریم، مطابق پیگیری‌ها و دغدغه‌های ستاد تهران و با کمک اعتبار اختصاص‌یافته دولت سیزدهم، کتابخانه مرکزی ساری هرچه زودتر افتتاح شود.

وی در پایان از همراهی‌های پدرانه نماینده ولی‌فقیه در استان، استانداران ادوار، نمایندگان مجلس، خیّران، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و اصحاب رسانه قدردانی کرد.

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

از همه علاقه‌مندان به پیشرفت فرهنگی استان یاری می‌خواهیم  

سکینه خاتون مهدیان‌پور مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، از حسن اعتماد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور قدردانی کرد.

وی ایجاد کتابخانه مرکزی و سیار در استان‌ها را از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد و افزود: تلاشمان این است تا با اجرای ایده‌های نو و جلب همراهی همه علاقه‌مندان به پیشرفت فرهنگی در استان، فضایی کارآمد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به وجود بیاوریم. در این مسیر، گسترش فضای کتابخانه‌ای و معرفی هرچه بیشتر کتابخانه به عنوان یک موقعیت امن فرهنگی از راه تعامل با همه مدیران، از برنامه‌های مهم ما خواهد بود.

در پایان این مراسم، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات آرزو ولی‌پور، مدیرکل سابق و هادی امیری سرپرست اداره کل، سکینه خاتون مهدیان‌پور به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان مازندران معرفی شد.

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

نهاد کتابخانه‌ها چشم به همکاریِ واقعی همه مدیران فرهنگ‌دوست در استان‌ها دارد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 7 =