سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

نوروز با کتابداران برگزیده نهاد (۱۸)

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای اشترمل شهرستان تویسرکان استان همدان

روستای اشترمل شهرستان تویسرکان که به روستای ملی منبت گلریز، به همت کتابدار کتابخانه روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب در هشتیمن جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب برگزیده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، روستای اشترمل شهرستان تویسرکان  در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در جمع ۱۰ روستای برتر کشور قرار گرفت. این روستا به همت کتابخانه عمومی و فعالیت‌هایی که نسیم ترکاشوند، مسئول کتابخانه عمومی بینش برنامه ریزی و به تمام سطح روستا تعمیم داد، باعث شد که این عنوان را از آن خود کند.  فعالیت‌هایی که روستای اهل کسب و کار و هنرمند را با کتاب مأنوس کرد.

اکثر اهالی این روستا  سال‌هاست به تولید مبل و منبت با دست مشغول هستند و در کنار خانه‌های روستایی خود کارگاه زدند و از صفر تا صد کار را تولید می‌کنند؛ از همین رو «اشترمل» روستای بدون بیکار همدان نیز شناخته می‌شود.

نسیم ترکاشوند، مسئول کتابخانه عمومی بینش روستای اشترمل که عنوان روستای دوستدار کتاب را در کنار عناوین دیگری چون روستای فاقد بیکار یا روستای گلریز قرار داد؛  در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: ۹۰ درصد از اهالی روستا مشغول به تولید اقلام چوبی هستند، حتی بانوان روستا هم در کنار همسران و خانواده‌های خود با ظرافت منبت کاری می‌کنند. تمام کارگاه‌ها با مغار و چکش بدون دخالت دستگاه منسوجات چوبی تولید می‌کنند و برند منبت گلریز را ایجاد و طرح‌های متنوع تولید کرده‌اند، این برند ثبت ملی شده است. ما هم به عنوان یک کتابخانه با رویکرد جدیدی که برای ما تعریف شده تمام تلاش خود را به کار بستیم که در کنار مردم این روستا باشیم و نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی افزود: البته روستای اشترمل یک روستایی قرآن نیز هست و نخستین خانه قرآنی روستایی کشور در آن ایجاد شده است. کتابخانه عمومی بینش و دیگر نهادهای فرهنگیِ روستا مانند خانه قرآن و عترت، پایگاه بسیج خواهران و برادران، کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع)، موسسه خیریه علی بن ابیطالب (ع) و ...، یک شورای فرهنگی-قرآنی تشکیل داده و فعالیت های مختلفی را در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده است.

مسئول کتابخانه عمومی بینش روستای اشترمل در تشریح برخی از اقدامات انجام شده در روستا تصریح کرد:  ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به گروه‌های خاص مانند  بیماران، کم‌سوادان، فقرا، بانوان باردار، دیابتی‌ها، سرطانی‌ها، کودکان معلول و ... از طریق آموزش، اهدای بسته فرهنگی، کمک‌های مالی، برگزاری کلاس‌های آموزشی  از برنامه‌های اساسی ما بودند که با همکاری ارکان مختلف روستا انجام شد.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی با بیان اینکه طرح‌های خلاقانه بسیاری در روستا به همت کتابخانه برگزار شد، ادامه داد: طرح «آکسایا» که استان شناسی و تویسرکان شناسی بر اساس کتب استان شناسی و اردوهای تفریحی را شامل می‌شود؛ «کوله پشتی راوی» با موضوع  آشنایی مردم روستا با کتب دفاع مقدس و خواندن یک صفحه از یک کتاب دفاع مقدس؛ «بانک دانایی» با موضوع  ترویج فرهنگ مطالعه وتفهیم رابطه مستقیم مطالعه و دانایی و همینطور رابطه مستقیم دانایی با پیشرفت و ارتقای سطح زندگی از جمله این طرح‌هاست.

مسئول کتابخانه عمومی بینش در باره طرح‌هایی که ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شده نیز بیان کرد:   طرح «حرف کتاب، حرف حساب» با هدف افزایش آمار مطالعه کودک و نوجوان، آموزش بحث و تبادل نظر و فعالیت تحقیقاتی، ارائه اطلاعات درست و معتبر داخل کتاب‌ها در موضوعات مختلف، افزایش اعتماد به نفس و تقویت فن بیان کودکان، یادگیری چگونه نتیجه گیری کلی و ارائه کنفرانس؛ طرح «من و امام زمانم» برای شناخت امام زمان (عج) و تفهیم مسئله مهدویت و انتظار؛  طرح «بخون و اجرا کن» با هدف  تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی، تلاش برای تاثیرگذاری بیشتر کتب بر شخصیت کودکان، تقویت قوه تخیل و استعداد های داستان سرایی؛  طرح «بخون و بساز»  با هدف آشنایی دانش آموزان با مجموعه کتاب‌های آموزش کاردستی  و آموزش اوریگامی؛ طرح « پدر و پسر قصه گو» با هدف  افزایش همدلی و روحیه همکاری میان پدران و فرزندان، تقویت مهارت قصه گویی برای پدران، آشنایی کودکان با قصه‌های مختلف، مراجعه خانوادگی به کتابخانه و تشویق کودکان به مطالعه کتاب قصه؛  طرح خلاقانه «شب بخیر کوچولو» به شکل ایجاد گروه قصه‌گویی برای کودکان در پیام رسان واتساپ در ایام کرونا و بازی‌های خلاقانه جذاب و کتاب محور چون «اسمشو بگو»، «کتابدوز» و «منچ با کتاب»  تدوین و اجرا شده است.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی با بیان اینکه برای بانوان نیز برنامه‌های خلاقانه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی چون  «بخون و بپز» در برگیرنده آموزش آشپزی در گروه واتساپی و صفحه اینستاگرامِ کتابخانه بینش با محوریت کتب و مجلات آشپزی؛ «بخون و بدوز» آموزش خیاطی در گروه واتساپی و صفحه اینستاگرام کتابخانه بینش با محوریت کتب و مجلات خیاطی از جمله این برنامه بوده است.

ترکاشوند با بیان اینکه در حوزه قرآنی نیز فعالیت‌ها و طرح‌های خلاقانه بسیاری تدیون و اجرایی شده است، افزود: طرح‌هایی چون «راه آسمان» ویژه برنامه دائمی که هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اعضا به ختم قرآن می‌پردازند؛ طرح «۳۰ روز، ۳۰ آیه،۳۰ پیام» مراسمی با محوریت تفسیر آیات قرآن و پیام آیات در ماه رمضان  نیز هرسال برگزار می‌شود.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی با اشاره به اینکه سیرهای مطالعاتی متنوعی در کتابخانه برگزار شده است، تصریح کرد: اندیشه مطهر با محوریت کتب شهید مطهری،  جلوه‌های خداشناسی در اشعار شاعرانی چون  سعدی، عطار، حافظ، مولانا و کتاب‌ها زمین را نجات می دهند  با محوریت حفظ منابع زیست محیطی و مراقبت از کره زمین برگزار شده و همچنان نیز ادامه دارد.

مسئول کتابخانه عمومی بینش همچنین از اجرای برنامه‌هایی چون ایستگاه های مطالعاتی در اماکن عمومی مانند مغازه‌های خیاطی، آرایشگاه، لباس فروشی، حسینیه، مسجد؛ پخش بسته‌های فرهنگی و بروشور در مناسبت‌های مختلف در روستای اشترمل و روستاهای همجوار؛  اجرای برنامه‌های فرهنگی و اهدای بسته فرهنگی به اهالی روستاهای محروم و عشایر به صورت ماهانه؛ تشکیل گروه سرود دختران و پسران و اجرای سرود توسط این دوگروه در مناسبت‌های مختلف در مراسم های روستا؛ تشکیل کانون ادبی هاتف و برگزاری برنامه‌های ادبی مانند شعرخوانی، نشست و نقد ادبی در سطح روستا خبر داد.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی در سطح روستا به همت کتابخانه برگزار می‌شود، اظهار داشت: جشنواره غذاهای بومی و محلی روستای اشترمل، جشنواره صنایع دستی و هنرهای بومی روستای اشترمل،، محفل بزرگ انس با قرآن کریم، همایش «دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب»، جشنواره «عروسک‌های بهشتی»، مراسم «سلام روزه اولی‌ها» آیین تجلیل از معلمان پیشکسوت و فقید روستا، مراسم شیرخوارگان حسینی، مراسم ایام ولادت و شهادت ائمه یا مناسبت های ملی  و ... از جمله این برنامه‌هاست.

ترکاشوند با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهیج و جذاب که مورد استقبال اعضا قرار می‌‎گیرد، برگزاری مسابقات مختلف است، افزود: مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی، خاطره نویسی، داستان نویسی، نشریه نویسی، انشانویسی، پانتومیم حدس کتاب، بلندترین برج، نقاشی، کاردستی و ... همواره در کتابخانه برگزار می‌شود.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

وی درباره  فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در فضای مجازی نیز گفت:  برگی از یک کتاب، وحدت در قرآن کریم، ندای نیکنامان، یک جرعه شعر، آشنایی با نویسندگان، آشنایی با شاعران، آشنایی با قهرمانان، گردشی در گلستان، تاریخ بصری، تدبر در قرآن با تفسیر المیزان، بیشتر بدانیم، آموزش کاردستی مجازی، آموزش نقاشی مجازی، طرح بخون و بپز، طرح بخون و بدوز، نمایشگاه‌های احادیث ائمه، معرفی مجموعه کتاب‌ها، مسابقه کتابخوانی مجازی در پرتو ولایت، مسابقه مجازی شعرسرایی با موضوع کرونا، مسابقه شعرسرایی خیام، مسابقه پوستر نویسی مجازی ویژه نوجوانان با موضوع دهه امامت و ولایت، مسابقه قصه گویی مجازی ویژه کودکان با موضوع عید غدیر و عید قربان، مسابقه نقاشی کرونا را شکست می‌دهیم، طرح فواید مطالعه، طرح آشنایی با جایزه نوبل و آثار برنده نوبل ادبیات، طرح همه با هم کرونا را شکست می دهیم، نشست کتابخوان مجازی هفته دفاع مقدس، محفل شعرخوانی آوای شهریار، معرفی متنی کتاب‌ها در مناسبت‌های مختلف  از جمله این برنامه‌ها بود.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

این کتابدار همچنین از انتشار گاهنامه‌ای به نام اشترملی‌ها خبر داد و اظهار داشت: در روستای اشترمل مردان و زنان و حتی نوجوانان همگی مشغول منبت کاری و فعالیت هستند و این حجم بالای کاری  اجازه مراجعه دلخواه به کتابخانه را نمی دهد اما افراد به امر کتابخوانی علاقمند هستند. بنابراین  یک گاهنامه دراشترمل شامل  مطالب کوتاه آموزشی و فرهنگی معتبر بر اساس متن کتاب‌ها در قالب گاهنامه تدوین و به خانه‌ها، کارگاه ها، آرایشگاه ها، خیاطی ها و اماکن دیگر روستا ارسال شد.

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

روستای هنرمندی که به همت کتابدار، دوستدار کتاب شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 4 =