پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

نوروز با کتابداران برگزیده نهاد (۲۲)

کتابخانه ایده‌آل از صمیمیت و تعامل کتابداران و کاربران شکل می‌گیرد

زینب سلیمی

زینب سلیمی، کتابدار کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه گفت: به نظر من کتابخانه ی ایده آل کتابخانه ای است که علاوه بر منابع و ظاهر و امکانات مناسب، کتابداران آن با هم احساس صمیمیت و تعامل داشته باشند. در واقع این کتابخانه باید از امکانات و منابع کافی جهت ارائه خدمات به اعضا و مراجعه کنندگان برخوردار باشد و تعامل و ارتباط خوبی با کاربران کتابخانه داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زینب سلیمی، کتابدار کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه که در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» سال ۱۴۰۱ به عنوان کتابدار برتر کشوری در حوزه خدمات مرجع مجازی انتخاب و معرفی شد، درباره پیوند خود با کتاب و کتابخانه گفت: از آنجا که من در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست در کرمانشاه به دنیا آمدم، والدینم از دوران خردسالی برخی امکانات فرهنگی را در اختیار من قرار می‌دادند، به خصوص با شنیدن قصه هایی که روی نوار کاست ضبط شده بودند به دنیای داستان و کم کم به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شدم.

وی افزود: با پیش زمینه و علاقه‌ای که نسبت به کتاب و مطالعه داشتم، تحصیلاتم را در رشته کتابداری ادامه دادم و مدرک کارشناسی ارشد این رشته را نیز دریافت کردم و سرانجام در سال ۱۳۹۱ پس از شرکت در آزمون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از شهریور ۱۳۹۲ به استخدام نهاد درآمدم و از همان زمان تا کنون در کتابخانه عمومی امیرکبیر در شهر کرمانشاه مشغول خدمت هستم.

این کتابدار درباره این کتابخانه گفت: کتابخانه امیرکبیر در سال ۱۳۷۱ در بلوار مصطفی تأسیس شد که در ادامه در سال ۱۳۸۷ ساختمان قدیمی این کتابخانه تخریب و در همان مکان ساختمان جدیدی با زیربنای ۳۷۰۲ متر مربع در چهار طبقه کرمانشاه افتتاح شد. همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۲ به عنوان کتابخانهٔ برتر کشور در حوزه فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر این کتابخانه دارای  حدود ۴۵۰۰ نفر عضو و ۴۷هزار نسخه منبه کتابخانه‌ای است.

سلیمی در ادامه درباره شاخص‌ترین برنامه های به اجرا درآمده در کتابخانه کتابخانه عمومی امیرکبیر در سال ۱۴۰۱ گفت: کتابخانه ما نیز مانند سایر کتابخانه‌های عمومی کشور در طول سال با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب، از ساکنین شهر و منطقه خود میزبانی می‌کنند؛ اما یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین برنامه‌هایی که ما در سال گذشته برگزار کردیم مراسمی بود که در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد برپا شد که طی آن از استاتید رشته کتابداری کرمانشاه دعوت کردیم و در یک جمع صمیمی از ایشان قدردانی کردیم.

وی همچنین درباره انتخاب خود به عنوان کتابدار برتر کشوری در حوزه خدمات مرجع مجازی در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» سال گذشته گفت: بسیار خوشحال کننده بود چون از بهمن ماه ۱۳۹۹ که به عنوان رابط استان کرمانشاه انتخاب شدم در این حوزه تمام تلاش خودم رو انجام دادم و از اینکه نتیجه تلاش‌هایم را دیدم  خداوند را شاکرم.   این تقدیرها برای هر فرد علاقه‌مند به حوزه کاری خود، یک مشوق بزرگ خواهد بود و به او نشان می‌دهد که در مسیری صحیح حرمت می‌کرده است و من هم به نوبه خود از این اتفاق بسیار خوشحالم.

این کتابدار در ادامه درباره کتابخانه ایده‌ال از نگاه خود گفت: به نظر من کتابخانه ی ایده آل کتابخانه ای است که علاوه بر منابع و ظاهر و امکانات مناسب، کتابداران آن با هم احساس صمیمیت و تعامل داشته باشند. در واقع این کتابخانه باید از امکانات و منابع کافی جهت ارائه خدمات به اعضا و مراجعه کنندگان برخوردار باشد و تعامل و ارتباط خوبی با کاربران کتابخانه داشته باشد. همچنین کتابخانه ایده‌آل باید به لحاظ ارتباط داشتن با دستگاه‌های مرتبط با  کتاب و کتابخوانی عملکرد خوبی داشته باشد تا به پیشرفت برسد.

سلیمی با اشاره به اینکه تلاش می‌کند روزانه حداقل یک ساعت مطالعه داشته باشد، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه در تعطیلات نوروزی گفت: من علاوه بر مطالعه روزانه خودم، برای دختر خردسالم هر روز کتاب کودک میخوانم. اما به همه علاقه‌مندان بهخ ادبیات داستانی پیشنهاد می‌کنم در ایام تعطیلات نوروز کتاب «کتابخانه نیمه شب» نوشته مت هیگ با ترجمه محمدصالح نورانی زاده را مطالعه کنند. مت هیگ در این کتاب داستان دختری را روایت می‌کند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما با ورود به یک کتابخانۀ جادویی نگاهش به زندگی تغییر می‌کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 7 =