شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی:

کتابخانه عمومی باید در نقطه نیاز مردم بایستد

محسن جبارنژاد

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتابخانه عمومی باید در نقطه نیاز مردم بایستد و در حال حاضر یکی از نیازهای مردم، به دلیل شرایط اقتصادی کنونی، راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک در کنار مشاغل اصلی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آستانه آغاز زمان ارسال اثر به دبیرخانه «دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برای کسب‌وکارهای کوچک» از یکم اردیبهشت ۱۴۰۲، محسن جبارنژاد، دبیر اجرایی این جایزه در خصوص ضرورت راه‌اندازی آن گفت: حمایت از صاحبان مشاغل کوچک در جوامع محلی، امروزه امری ضروری و ناگزیر است که با کمک کتابخانه‌ها قابل انجام است. کتابخانه‌های عمومی در آموزش و توانمندسازی اجتماعی مردم ـ به عنوان وظیفه کانونی هر کتابخانه عمومی ـ بسیار اثرگذار هستند؛ ایجاد، حفظ و توسعه کسب و کارهای محلی نیازمند اتصال متقاضیان به حرفه‌مندان و منابع مورد نیاز است و کتابخانه‌های عمومی در این زمینه می‌توانند همچون یک پُل عمل کنند. به اعتقاد من کتابخانه عمومی باید در نقطه نیاز مردم بایستد و در حال حاضر یکی از نیازهای مردم ،به دلیل شرایط اقتصادی کنونی، راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک در کنار مشاغل اصلی است. کتابخانه طبیعتاً نمی‌تواند در سطح گسترده اشتغال‌زایی کند، اما از طریق اطلاع‌رسانی و در اختیارگذاشتن داده‌های مورد نیاز و نیز ارائه آموزش‌های لازم، می‌تواند ـ و باید ـ در ایجاد زمینه‌های لازم برای اشتغال افراد کمک‌رسان باشد. در واقع کتابخانه‌های عمومی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز کسب و کارها از جمله نحوه اخذ مجوزهای مورد نیاز و مکان فروش را در اختیار حرفه‌مندان قرار دهند. کتابخانه‌ها می‌توانند با تولید دفترچه‌های راهنمای کسب و کارهای کوچک و در واقع با نوعی بازاریابی، به رونق کسب و کارهای کوچک کمک کنند. از طرفی کتابخانه‌ها می‌توانند الهام‌بخش و معرف ایده‌های نو برای ایجاد کسب و کارهای کوچک باشند.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای اجرای دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی، گفت: پس از تهیه متن فراخوان جایزه و تأیید آن از سوی صاحب‌نظران حوزه‌های کسب و کارهای کوچک و کتابداری، این متن برای اداره کل پژوهش نهاد ارسال و بر اساس آن پوستر جایزه طراحی و منتشر شد. جلسه رونمایی از فراخوان دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی، ۲۱ آبان ۱۴۰۱ با حضور آقای دکتر میرعبداللهی، آقای دکتر کوهی رستمی و آقای دکتر محمدیان و بنده به عنوان دبیر جایزه، برگزار شد. اولین نشست مجازی با عنوان «نقش کتابخانه‌های عمومی در ایجاد کسب و کارهای کوچک» ۲۷ دی و دومین نشست ۳۰ بهمن ماه، به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. در این بازه زمانی سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مشابه را برگزار کردند. با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، سومین نشست مجازی نیز در اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

جبارنژاد از راه‌اندازی گروهی در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی به منظور ارائه مشاوره و راهنمایی به کتابداران علاقه‌مند به شرکت در بخش جایزه همایش کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک خبر داد و گفت: دبیرخانه جایزه همراه کتابداران علاقه‌مند خواهد بود تا بتوانند شرحی از طرح اولیه خود را تا پایان خرداد آماده و در سایت همایش بارگذاری کنند. علاقه‌مندان از طریق وبسایت همایش می‌توانند اطلاعات بروز در خصوص این جایزه را دنبال کنند.

وی ضمن دعوت از کتابداران برای شرکت در دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی، اظهار داشت: شرکت در این جایزه، ضمن مشارکت کتابداران در آموزش و توانمندسازی جامعه برای ایجاد کسب و کارهای کوچک، فضای جدیدی به روی آنها می گشاید. در واقع آشنایی کتابداران با مباحث حوزه کسب و کار، که امروزه بسیار مورد توجه است، به توانمندسازی آنها برای ورود به این حوزه‌ها می انجامد.

محسن جبارنژاد با اشاره به مقدار جوایز دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی گفت: نفر اول ۲۵ میلیون تومان، نفر دوم ۱۵ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. افراد متقاضی باید از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ شرحی ۵۰۰ کلمه‌ای از فعالیت‌های انجام شده طی دو سال اخیر شامل: مکان، زمان، خدمت‌گیرندگان، توصیفی از طرح به همراه مستنداتی مانند نامه‌های اداری مربوط، فیلم یا تصویر مرتبط با ارائۀ خدمت، پیوند خبری، گواهی یا هر مدرک مستند دیگری برای اثبات طرح را از طریق وب‌سایت همایش برای دبیرخانه جایزه ارسال کنند. تقویم زمان‌بندی این فرایند به این شکل خواهد بود:
- ارسال مستندات تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
- داوری اولیه و معرفی نامزدها تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
- جلسۀ ارائه برگزیدگان و داوری نهایی مهر ۱۴۰۲

گفتنی است کتابداران علاقه‌مند می‌توانند، از اینجا اطلاعات بیشتری را درباره این جایزه دریافت کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 4 =