سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با برنامه تقاطع فرهنگ؛

اعضای کتابخانه‌های عمومی، سرمایه نهاد هستند

مهدی رمضانی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفتگو با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفتگو اظهار داشت: اعضای کتابخانه های عمومی، سرمایه های ما هستند؛ گسترش این سرمایه، حفظ وفاداری اعضا به مجموعه کتابخانه ها و ارائه خدمات بهتر، برای ما در اولویت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در گفتگوی تلفنی با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفتگو به تشریح اهداف و برنامه‌های نهاد در سال جاری پرداخت.

وی اظهار داشت: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مجموعه اقداماتی برای توسعه خدمات کتابخانه‌ها آغاز شده است؛ امروز در دنیا کتابخانه تنها سالن مطالعه و مخزن کتابخانه نیست؛ بلکه مرکزی فرهنگی- اجتماعی حول محور کتاب است. این موضوع را در نهاد دنبال کرده‌ایم و ایجاد کتابخانه‌های نسل جدید در سراسر کشور در حال پیگیری است. در سال جاری ۲ یا ۳ کتابخانه مرکزی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه خواهد شد.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: توسعه فعالیت‌ها در حوزه بین الملل، از دیگر فعالیت‌های جدی ما در سال جاری خواهد بود. گسترش روابط با ایفلا و مراودات بین‌المللی که به ارتقاء و توسعه خدمات بیانجامد، در دستور کار ما قرار داد.

وی تصریح کرد: در حوزه شبکه کتابخانه‌های عمومی، ما در منطقه، جهان اسلام، آسیا و حتی در دنیا در بین کشورهای پیشرو قرار داریم. همچنین در تعریف خدمات کتابخانه‌ای پیشرو هستیم اما در این زمینه باید با افزایش مراودات، به رشد کیفی بیش از پیش دست یابیم. توجه به کاربران و اعضای کتابخانه‌ها، نیز یکی از اقدامات محوری ما در سال جاری خواهد بود. اعضای کتابخانه‌های عمومی، سرمایه‌های ما هستند؛ گسترش این سرمایه، حفظ وفاداری اعضا به مجموعه کتابخانه‌ها و ارائه خدمات بهتر، برای ما در اولویت است. ان‌شاءالله مدل جدید عضویت در کتابخانه‌ها، که مقدمات آن در سال گذشته فراهم شد، امسال عملیاتی خواهد شد. بر اساس مدل جدید، تمام مردم ایران عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی هستند، خدمات نیز تعریف شده و این موضوع به صورت الکترونیک پیگیری خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: در حوزه مباحث ترویجی، در سال جاری توجه به رسانه یکی از اولویت‌های ما است. سال گذشته برنامه‌های تلویزیونی نهاد در شبکه نهال و پویا آغاز شد که امسال با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. کودکان و نوجوانان یکی از جوامع هدف جدی کتابخانه‌های عمومی هستند؛ مجموعه «هدهد سفید» شامل کتابخانه‌های هدهد سفید، که ویژه کودکان و نوجوانان است، کتاب هدهد سفید، جشنواره نشان هدهد سفید و برنامه تلویزیونی هدهد سفید با این رویکرد ایجاد شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اهمیت کودکان و نوجوانان در ترویج کتابخوانی تصریح کرد: برای پیشبرد مسئله کتابخوانی در کشور راهی به جز طرح موضوع در مدارس با محوریت کودکان و نوجوانان، وجود ندارد. در این راستا مذاکراتی با وزارت آموزش و پرورش انجام شده که امیدواریم به جمع‌بندی برسیم. رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش تأکید کردند که زنگ مطالعه در مدارس راه‌اندازی شود که متأسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است. برای اجرای زنگ مطالعه ما مدلی برای خدمت‌رسانی در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم هر مدرسه می‌تواند به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی متصل شود، دانش‌آموزان وظایف کتابداری را بر عهده بگیرند و گردش اطلاعاتی در کتابخانه و مدرسه اتفاق بیافتد. امید داریم که این مدل به نتیجه برسد.

رمضانی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: این جشنواره که امروز به درخت تنومندی تبدیل شده، موضوع کتابخوانی را حول محور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام پیگیری می‌کند و با در نظر گرفتن بخش‌های کودک و نوجوان و خانوادگی، کار مفصلی است که ان‌شاءالله امسال در کنار سایر فعالیت‌ها پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر اینکه رئیس جمهور، رئیس هیئت امنای نهاد خواهد شد، توضیح داد: یکی از مسائلی که در سال گذشته با جدیت پیگیری شد، اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. سال گذشته به همت اعضای کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس، کلیات قانون در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید و در ابتدای امسال، در جلسه‌ای ایرادات وارد شده از سوی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، مرتفع شد. در حال حاضر قانون در نوبت صحن مجلس قرار گرفته است. یکی از تغییراتی که در طرح پیشنهادی قانون اعمال شده، این است که ریاست هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر عهده جناب آقای رئیس جمهور باشد. دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون فرهنگی، معتقد بودند با توجه به اهمیت حوزه کتابخانه‌های عمومی و ضرورت پیگیری مسائل این حوزه با جدیت بیشتر، بهتر است ریاست هیئت امنا بر عهده جناب رئیس جمهور باشد. در حال حاضر هم حکم اعضای حقیقی هیئت امناء توسط رئیس جمهور محترم صادر می‌شود اما ریاست هیئت امناء بر عهده وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در قانون جدید ریاست بر عهده رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نایب رئیس خواهد بود. همچنین در سایر حوزه‌ها از جمله انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی که در قانون جدید به صورت شورایی دیده شده، بحث منابع درآمدی کتابخانه‌ها و... تغییراتی اعمال می‌شود. به علاوه اشکالات موجود در قانون فعلی رفع خواهد شد.

رمضانی در خصوص نامه نوشته شده برای پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اهتمام به مسئله کتاب و کتابخانه، امسال در برنامه‌های ماه مبارک رمضان بسیار برجسته بود؛ دکور کتابخانه در برخی از برنامه‌ها یا مراجعه به کتاب در برنامه‌ها بیشتر بود؛ این اتفاق مبارکی است. یکی از آرزوهای ما این بود که مسئله کتاب به موضوع اصلی رسانه تبدیل شود. بحمدالله امسال این موضوع به خوبی دیده شد و ما وظیفه خود دانستیم که از سازمان صدا و سیما قدردانی کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =