سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

در ویژه‌برنامه «آیت بهشت» مطرح شد؛

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

مراسم رونمایی از آثار آیت الله احمد بهشتی

ویژه‌برنامه «آیت بهشت»، آیین رونمایی از دو کتاب «حکمت و سیاست؛ خاطرات آیت الله احمد بهشتی» و «ماه در محاق؛ مروری بر اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام حسن عسکری(ع)» از آثار آیت الله العظمی احمد بهشتی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری در شیراز می‌شود. در این مراسم همچنین از پوستر «این چند کتاب» آیت الله بهشتی با عنوان «آیت بهشت» رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست رونمایی از آثار آیت الله دکتر احمد بهشتی، با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، معاونان عمرانی و منابع انسانی استانداری فارس، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس، فرمانداران شیراز و فسا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس، خیرین و شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان، بعد از ظهر ششم اریبهشت در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.

در این مراسم دو کتاب «حکمت و سیاست» و «ماه در محاق» همچنین پوستر این چند کتاب «آیت بهشت» رونمایی شد.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

عدم نگاه تجاری به تألیف کتاب‌ها و مقالات

آیت الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم بیان کرد: این برنامه‌ها موجب می‌شود تا جوانان، طلاب و دانشجویان ما بر سر شوق بیایند و مشکلات زندگی را پشت سر گذاشته و در آینده برای جهان بشریت مفید و مؤثر باشند.

وی افزود: اگر امروز چیزی دارم از هم‌نشینانی است که داشته‌ام و این لطف خداوند است که بتوانم خدمات ناقابلی را به اسلام، انقلاب و نظام ارائه کنم.

آیت الله بهشتی افزود: مدیون سه نفر از اساتید هستم که استاد مطهری و امام خمینی(ره) از جمله آنها هستند.

وی گفت: به طلاب عزیزم توصیه می‌کنم که قلم داشته و بنویسند و صحبت کنند و به منبر بروند.

آیت الله بهشتی ادامه داد: به مقالات و کتب خودم هیچ گاه نگاه تجاری نداشته‌ام و هیچ زمانی به این موضوع فکر نکرده‌ام.

او همچنین در پایان به مسئله قلم و اهمیت آن از نظر قرآن کریم اشاره و بیان کرد: مسئله قلم در اسلام بسیار بااهمیت است. چراکه اثری ماندگار بوده که همواره باقی می‌ماند و در قرآن هم از آن دو بار نام برده شده است.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در آیین رونمایی آثار آیت الله احمد بهشتی، بیان کرد: بنده توفیق داشتم ۱۷ سال در خدمت مرحوم آقای حسینیان معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی باشم. کار در مرکز اسناد توفیقات متعددی داشت. در این سالها در جریان مباحث مختلف تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفتم. یکی از نکات مطرح در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، این است که ما معمولاً در موضوع نگارش و روایت تاریخ عقب بوده‌ایم. ذکاوت، درایت، آینده‌نگری و هوش حضرت امام(ره) باعث شد در دو مقطع جناب آقای سیدحمید روحانی را مأمور به نگارش تاریخ انقلاب کنند و طی آن مرکز اسناد انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد. به این ترتیب فضایی شکل گرفت که راویان تاریخ انقلاب کسانی شدند که در آن نقش داشتند.

وی ادامه داد: مرحوم حسینیان می‌گفتند، اگر اقدامات انجام شده و اتفاقات رخ داده مکتوب و در مورد آنها صحبت نشود به مرور زمان و در فرآیندهای تاریخی با فضایی مواجه خواهیم شد که این اقدامات با انکار و تغییر روبه‌رو می‌شوند.

مهدی رمضانی تصریح کرد: حجم تولیدات دشمن در حوزه تاریخ انقلاب به شدت گسترده و قابل توجه است. در مقابل آنچه در داخل کشور اتفاق می‌افتد با حجم تولیدات در خارج از کشور برابری نمی‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: ‌آیت الله احمد بهشتی یک شخصیت علمی و انقلابی است که مرور خاطراتشان تنها مرور خاطرات ایشان نیست، بلکه با خواندن خاطرات ایشان گویا یک دور تحولات تاریخ انقلاب را به صورت خلاصه و چکیده می‌خوانیم.

وی با بیان اینکه برخی از تحولات خارجی و تحولات پس از انقلاب را می‌توان در خاطرات ایشان تجربه کرد، افزود: فراهم شدن این فضا فرصتی برای تمجید از یک شخصیت دینی و انقلابی می‌دانم که نیاز جامعه امروز ما است.

عضو شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: یکی از ضعف‌هایی که با آن مواجه هستیم این است که در تبیین شخصیت‌ها و ظرفیت‌ها کم‌کاری کرده‌ایم و جوان‌ها جذب فضاهای دیگری شدند؛ این به کم‌کاری ما بر می‌گردد. برای اینکه یک شخصیت پرورش پیدا کند، به نقطه شکوفایی و بالندگی برسد و به جامعه تقدیم شود، اتفاقات متنوعی افتاده است. این در حالی است که ما به راحتی و سادگی از کنار این سرمایه‌ها عبور می‌کنیم و قدرشان را نمی‌دانیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: مرجعیت آیت الله احمد بهشتی در فضای عمومی استان دلگرم‌کننده است و استان قدردان این ظرفیت است اما این پرسش مطرح است که این ظرفیت چقدر به نسل جوان، خارج از استان و کشور معرفی شده است؟ از سوی دیگر جای تشکر دارد که ایشان در کنار فعالیتهای علمی، فقهی و اخلاقی، اقدام به نگاشتن و مکتوب کردن خاطرات خود کرده‌اند.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور شبکه‌ای پیش‌برنده

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه‌های عمومی شبکه فرهنگی گسترده، اثرگذار، قابل بهره‌برداری و پیش‌برنده است و امید است در بهره‌برداری از این شبکه موفق باشیم. یکی از رده‌های پرامانت کتاب در کتابخانه‌ها و نیز در حوزه فروش، تاریخ است و این نشان می‌دهد اقبال به این حوزه وجود دارد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا کتاب‌های تاریخی در فضای کتابخانه‌های عمومی قرار بگیرد. نیاز است تا داده‌ها و اطلاعات مرجع در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان فرآوری شود؛ چراکه ما در این موضوع ضعف داریم و باید برای نسل جدید بیشتر کار کنیم. ما تلاش کرده‌ایم با ذائقه‌سازی و جلب توجه تولیدکنندگان به این مسئله تا حد امکان کمک کنیم. با این حال نیاز به همتی همگانی و همراهی عمومی است.

دبیرکل نهاد با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: جشنواره کتابخانه رضوی از سال ۱۳۹۱ برگزار می‌شود و هم‌اکنون بزرگترین رویداد فرهنگی با موضوع کتاب است. در ۲ دوره اخیر به ترتیب بیش از یک میلیون و سی‌صد هزار نفر و یک میلیون نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند. از معدود مسابقاتی است که امکان مشارکت افراد به صورت خانوادگی، گروهی و فردی در آن فراهم شده است. همچنین این مسابقه تنها محدود به تکمیل پرسشنامه چهارگزینه‌ای نیست، بلکه افراد می‌توانند بر اساس منابع جشنواره محتوا تولید کنند. بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند. این جشنواره یک کار گسترده، عمیق و اثرگذار در حوزه فرهنگی است؛ ما تمام تلاش خود را برای گسترش و به‌روزرسانی این رویداد به کار گرفته‌ایم و ان‌شاءالله در فضای عمومی کشور اثرگذار باشد. بحمدلله یکی از آثار آیت الله بهشتی از منابع این دوره از جشنواره است.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

ترویج کتاب‌های آیت‌الله بهشتی در کتابخانه‌های عمومی

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم رونمایی از آثار آیت الله احمد بهشتی اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگداشت مفاخر هنری کاری بسیار خوب و لازم است و امروز اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس این افتخار را دارد برای سومین نوبت از آثار گران‌سنگ استاد اخلاق آیت الله بهشتی رونمایی کند.

محمدحسین فیروزی عنوان کرد: پیش از این در آبان ماه سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ بود که از آثار ایشان رونمایی شد.

وی با اشاره به همزمانی این آیین با پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر گفت: در این آیین از دو اثر گران‌سنگ مرتبط با آیت الله بهشتی با عنوان ماه در محاق (سیری در سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع)) و کتاب «حکمت و سیاست» که مجموعه خاطرات آیت الله بهشتی است، رونمایی می‌شود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان فارس اضافه کرد: این دو کتاب خصوصیات مختلفی داشته و کتاب «ماه در محاق» امروز جزء منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است و جشنواره ملی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چند سالی است که متولی مدل‌های مختلف در راستای ترویج فرهنگ سیره اهل بیت(ع) با محوریت امام رضا(ع) تلاش شده است.

فیروزی با بیان اینکه در این دوره کتاب استاد جزء منابع جشنواره است، افزود: در تمام کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور که بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه است این کتاب ترویج می‌شود.

وی همچنین به کتاب «حکمت و سیاست» اشاره و عنوان کرد: این کتاب مجموعه خاطرات شخصیت آیت الله بهشتی است که کتابی مهم برای شیراز و فارس بوده است.

فیروزی ادامه داد: علاقه وصف‌ناپذیر آیت الله بهشتی نسبت به کتاب نمونه‌ای خاص بود و اولین کتاب وی با عنوان «ترجمه دعای ابوحمزه ثمالی» بود که این کتاب هم‌اکنون در کتابخانه منزل ایشان می‌باشد که اثری خاص و ماندگار است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس یادآور شد: آیت الله بهشتی از دوران جوانی در مسیر کتاب قدم گذاشت و امروز بیش از یکصد جلد کتاب از ایشان به چاپ رسیده است.

فیروزی با اشاره به اینکه در زمان سخن گفتن و نوشتن از شخصیت آیت الله بهشتی دست و پای ما می لرزد که نتوانیم حق مطلب را در کلمات ادا کنیم، افزود: سخن گفتن از بزرگی همچون ایشان تنها از بزرگی وی می‌کاهد.

گفتنی است در پایان مراسم ضمن رونمایی از دو کتاب «حکمت و سیاست؛ خاطرات آیت الله احمد بهشتی» و «ماه در محاق؛ مروری بر اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام حسن عسکری(ع)» از خدمات علمی وی با حضور استاندار فارس و دبیرکل نهاد تقدیر شد.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 3 =