شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

احمد شعبانی در خصوص همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب وکارهای کوچک» تأکید کرد؛

انتقال حس همیاری‌های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم

احمد شعبانی

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان طی یادداشتی در خبرگزاری تسنیم با اشاره به همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: طعم همیاری های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم با برگزاری این همایش انتقال می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احمد شعبانی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم در خصوص همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» گفت: طعم همیاری‌های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم با برگزاری این همایش انتقال می‌یابد. متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

در دنیای کنونی و جهان آکنده از تغییرات، مفاهیم و صورت‌بندی از شغل و کسب‌وکار نیز دگرگون شده، به ‌نحو طبیعی، ترجیح انسان‌ها از دست‌یابی به کسب سود و امرار معاش تغییر یافته است. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کسب‌وکار در فضاهای سازمانی شکل می‌گرفت، لیکن توجه به خلاقیت و ابتکار فردی، موجباتی را ظاهر ساخت که صاحبان شغل و حرفه، این نیروی زاینده بداعت را با شعار و عبارت «کوچک زیباست»، درآمیزند و به مبنای کسب‌وکارهای کوچک توجهی درخور نشان دهند. هرچند مطابق قواعد کسب‌وکار و تجارت، برحسب درآمد و میزان استخدام سالیانه، اندازه استانداردی برای شغل وجود دارد و کارایی مشاغل تحت قوانین تغییرپذیر دولتی قابل‌تعیین است، لیکن دگرگونی فضای ارتباطی، به خلق مباحثی منتهی شده که بر اساس آن، کسانی که هیچ‌گونه کسب‌وکاری ندارند می‌توانند با شروع یک کسب‌وکار کوچک، صاحب شغلی شوند که با ریسک کم‌تر به منفعتی شایسته دست یابند؛ ضمن این‌که از منظر تحلیل بازار در نظام‌های اقتصادی و رقابت‌های حرفه‌ای و مدیریتی نیز هزینه‌ها و حقوق منابع انسانی موجب شده تا استقبال از این قسم کسب‌وکارهای کوچک، فزونی حاصل کند.

جدا از پندار درباره بنیاد کسب‌وکار کوچک، موضوع مزایای آن، شاخصی حائز اهمیت است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران جامعه حرفه‌ای واقع شود. آزادی عمل، برنامه‌ریزی مبتنی بر اراده‌ شخصی، سود مطلوب کارآفرینی، احساس شعف لذت‌بخش، هزینه مقرون‌به‌صرفه و مدیریت سهل و قابل کنترل از این‌گونه جنبه‌ها است که رویکردهای نوینی را در مسیر توسعه شغلی کسب‌وکار کوچک پدید آورده است.

تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از کسب‌وکارهای کوچک در مراجع صنفی صورت پذیرفته که شاید تذکر موردی از آن مفید باشد: سرمایه‌گذاری در بازار دیجیتال، مشاغل بسته‌بندی، ساخت اجناس خُرد، پرورش گیاهان کوچک، واسطه‌گری صادرات، نمایندگی و کارگزاری بیمه، اداره سامانه‌های وب، طراحی فضا، مشاوره امور قراردادی، صنایع دستی، هنرهای ظریف، تولید محتوای متنی، ساخت منابع آموزشی و فرهنگی، فروش محصولات غذایی و آموزش‌های گوناگون.

به ‌نحو طبیعی، کتابخانه‌های عمومی کشور، در چارچوب شبکه‌ای گسترده از سازمان‌های مردمی، می‌توانند نقش مهمی را در انتقال تجارب شغلی و حرفه‌ای برای جامعه و دوستداران پدیده‌های کارآفرینی ایفا کنند. انتظار نیز این است که بهره‌مندی‌های آموزشی و مساعدت‌های عملیِ مناسبی در این زمینه برای جامعه شغلی در مناطق گوناگون کشور پدید آید.

در سال جاری که در پناه بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) در شهر مقدس مشهد به اهتمام مدیران ارشد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، «دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک»، در مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، این امیدواری برای کتابداران و استادان و دانشجویان این رشته فراهم است تا ضمن مطالعه نظریِ موضوع و مباحثه مطلب، امکان عملیِ اجرای کسب‌وکارهای کوچک در اقصی نقاط کشور و به‌ویژه مناطق محروم با بهره‌مندی از امکانات و منابع انسانی و فضا و تجهیزات کتابخانه‌های عمومی نیز فراهم آید تا حس همیاری‌های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم انتقال یابد. برای تمامی زحمت‌کشان همایش، دبیران اجرایی و علمی، کارگزاران و کارکنان ارجمند در کتابخانه‌های عمومی و برگزارکنندگان این همایش آرزوی توفیق دارم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 2 =