شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در گفتگو با رادیو فرهنگ مطرح کرد؛

ضرورت حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای توسعه خدمات کتاب‌محور

محمدرضا اسفاری

محمدرضا اسفاری در گفتگو با ویژه برنامه کتاب فرهنگ رادیو فرهنگ گفت: امروز کتابخانه در دنیا به عنوان پایگاهی اجتماعی و پاتوقی فرهنگی شناخته می شود و در حال حاضر در کتابخانه های ما قریب به ۶۰ خدمت کتاب محور و فرهنگی به مردم ارائه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در گفتگو با ویژه‌برنامه کتاب فرهنگ رادیو فرهنگ در خصوص برنامه‌ها و عملکرد نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی به ویژه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نهاد کتابخانه‌ها دارای حدود ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور است. از این تعداد، حدود ۸۰۰ کتابخانه روستایی است؛ همچنین قریب به ۵۰ دستگاه کتابخانه سیار داریم. بنابراین اولین قدم ما، گسترش کتابخانه‌ها در سطح کشور است. از سوی دیگر یکی از وظایف نهاد کتابخانه‌ها، تسهیل دسترسی مردم به منابع از جمله کتاب، مجله، مقاله و... است و این دومین نقشی است که ما ایفا می‌کنیم. هر قدر از نهاد کتابخانه‌ها بیشتر حمایت شود، ما می‌توانیم مکتوبات بیشتر و به‌روزتری را در اختیار مردم قرار دهیم. به علاوه، با توجه به اینکه امروز کتابخانه در دنیا به عنوان پایگاهی اجتماعی و پاتوقی فرهنگی شناخته می‌شود، امانت کتاب قدیمی‌ترین و اولین خدمت ما به مراجعه‌کننده است؛ در حال حاضر کتابخانه‌ها قریب به ۶۰ خدمت کتاب‌محور و فرهنگی به مردم ارائه می‌دهند. به عنوان مثال کتابخانه مرکزی مشهد قریب به ۶۰ خدمت و کتابخانه مرکزی قم ۴۰ خدمت فرهنگی ارائه می‌دهد. در حال حاضر ۱۲ کتابخانه مرکزی در سطح کشور وجود دارد.

وی امانت کتاب، سالن‌های مطالعه، اتاق‌های مطالعه اختصاصی را برخی از خدمات کتابخانه‌ها دانست و با اشاره به اقدامات ترویجی نهاد در حوزه کودک گفت: نهاد کتابخانه‌ها «هدهد سفید» را به عنوان برند ویژه کودک و نوجوان قرار داده است. هدهد سفید جشنواره‌ای دوسالانه دارد که داوران آن بچه‌ها هستند؛ به این صورت که ۱۵۰ کتاب کودک و ۱۵۰ کتاب خردسال که در یک سال گذشته بیشترین میزان امانت را داشته به مسابقه گذاشته می‌شود؛ نوجوانان و بچه‌ها به عنوان داور با خواندن کتاب‌ها آن‌ها را تحلیل کرده و امتیاز می‌دهند و در انتها کتابی که بیشترین رأی را آورده باشد، در کنار جایزه نقدی، نشان هدهد سفید را دریافت خواهد کرد. به این ترتیب نهاد مجوز چاپ نشان هدهد سفید در پشت جلد کتاب را به ناشر می‌دهد تا مردم کتاب منتخب بچه‌ها را بشناسند. در کنار انتخاب کتاب برتر، بچه‌هایی که بیشترین کتاب را بخوانند و بیشترین پاسخ‌ها را داده باشند، به عنوان داوران برگزیده انتخاب می‌شوند. همچنین مجله‌ای به نام هدهد سفید منتشر می‌شود که تولید ۶۰ درصد محتوای آن برعهده نوجوانان است. به علاوه کتابخانه‌های ویژه کودک نهاد با نام هدهد سفید فعالیت می‌کنند؛ این نوع از کتابخانه‌هاً صرفا به کودکان خدمات ارائه می‌دهند. برنامه هدهد سفید نیز از شبکه پویا پخش می‌شود؛ مجری این برنامه از کتابداران مجموعه نهاد و ثنا، بازیگر کودک برنامه از اعضای فعال کتابخانه بوده است.

اسفاری قصه‌گویی را از دیگر خدمات ارائه شده در کتابخانه‌ها دانست و گفت: تمام کتابداران بخش‌های کودک کتابخانه‌ها در زمینه قصه‌گویی به صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند.

وی از جشنواره دوسالانه قصه گویی نهال امید، جشنواره کتابخوانی رضوی، هم‌نشینی‌های ادبی، نقد و رونمایی کتاب و کارگاه‌های آموزشی به عنوان بخشی از برنامه‌ها و اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه ترویج کتابخوانی یاد کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =