یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

محمدرضا هراتی در گفتگو با تلویزیون اینترنتی کتاب عنوان کرد؛

تسهیل دسترسی مردم به کتاب با ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور

هراتی

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد اظهار داشت: نهاد کتابخانه ها با رسالت تسهیل دسترسی به کتاب، قریب به ۳۸۰۰ کتابخانه در کشور دارد اما خدمات کتابخانه ها به امانت کتاب محدود نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ۲۹ ادریبهشت ماه همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مهمان تلویزیون اینترنتی کتاب شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این گفتگو اظهار داشت: در بازدید حضرت آقا از نمایشگاه ایشان در خصوص قیمت کتاب، میزان فروش و مراجعه از ناشران می‌پرسیدند؛ جناب آقای رئیس جمهور که برای بازدید آمدند از ناشران جویای ارتباطشان با کتابخانه‌های عمومی کشور شدند. در شرایط کنونی و با توجه به مسائل موجود از جمله قیمت کاغذ، قیمت کتاب و... قطعاً نقش کتابخانه‌های عمومی بسیار پررنگ می‌شود. نهاد کتابخانه‌ها با رسالت تسهیل دسترسی به کتاب، قریب به ۳۸۰۰ کتابخانه در کشور دارد؛ ما حتی در فاصله حدود ۲۰۰ متری برخی پایانه‌های مرزی کتابخانه داریم که بخش جذاب و فعال آن، بخش کودک و نوجوان است.

وی افزود: نهاد با داشتن این شبکه کتابخانه‌ای، تلاش می‌کند دسترسی به کتاب را تسهیل کند؛ با این حال خدمات کتابخانه‌ها به امانت کتاب محدود نمی‌شود. تمام کتابخانه‌های عمومی کشور مجهز به بخش کودک و نوجوان هستند و بحث آموزش، بازی و فعالیت‌های فرهنگی در این بخش‌ها پیگیری می‌شود. در دنیا کتابخانه‌ها پایگاه فرهنگی-اجتماعی محسوب می‌شوند و چند سال است نهاد به صورت جدی برای تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه فرهنگی-اجتماعی تلاش می‌کند. امروز بخش عمده‌ای از خدمات کتابخانه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. همچنین بخشی از فعالیت‌های ما ویژه گروه‌های خاص، یعنی نابینایان و ناشنوایان، است. برگزاری محافل ادبی، محافل قرآنی و برنامه‌سازی برای شبکه‌های تلویزیونی با استفاده از ظرفیت همکاران نهاد از دیگر برنامه‌های ما بوده که با هدف ارائه فضایی فرهنگی-اجتماعی انجام شده است.

هراتی با اشاره به غرفه نهاد در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: در غرفه نهاد کتابخانه‌ای انتزاعی و رویایی طراحی کردیم و استقبال مردم از این غرفه باعث راهاندازی پویش #کتابخانه_ای_شو شد. طرح غرفه نهاد، کتابخانهای قدیمی و نوستالژیک است که رشد و بالندگی را در شاخهها و برگهای یک درخت لابهلای قفسههای کتابخانه نشان دادهایم. بعد از اینکه بازدیدکنندگان به لحاظ بصری جذب غرفه می‌شوند، تلاش می‌کنیم بخشی از خدمات نهاد را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: مردم ما کتاب‌خوان هستند و ما می‌خواهیم کمک کنیم که بیش از پیش کتاب بخوانند. ممکن است در نمایشگاه سبد خرید مردم نسبت به سال گذشته لاغرتر شده باشد اما تعداد مراجعان بیشتر شده است.

هراتی در خصوص ارائه خدمات کتابخانه‌ای به صورت آنلاین، گفت: در حال حاضر عضویت در کتابخانه‌ها به صورت سراسری است؛ به این معنا که پیشتر اگر در کتابخانه‌ای عضو می‌شدید، تنها می‌توانستید از خدمات همان کتابخانه استفاده کنید؛ در حال حاضر با عضویت در یک کتابخانه می‌توانید از خدمات تمام کتابخانه‌ها استفاده کنید. در حال حاضر عضویت چندان مطرح نیست و انواع خدمات را به مردم عرضه می‌کنیم که بخشی از این خدمات در فضای مجازی ارائه می‌شود. بسیاری از آموزش‌ها و جلسات محافل ادبی ما از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود تا برنامه‌ها بدون محدودیت مکانی در دسترس عموم باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 12 =