یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

یادداشت/

آیا کتابخانه‌های عمومی می­‌توانند به توسعه کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند؟

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد

شیوا یاری، دکترای علم اطلاعات و دانش­ شناسی طی یادداشتی در خبرگزاری کتاب ایران به موضوع ظرفیت کتابخانه­ های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب و کارهای کوچک پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شیوا یاری، دکترای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی و کارشناس‌مسئول بودجه و منابع درآمدی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه طی یادداشتی در خبرگزاری کتاب ایران(ابینا) به موضوع ظرفیت کتابخانه­‌های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب‌وکارهای کوچک پرداخت. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است.

کتابخانه­‌های عمومی، به عنوان یکی از مراکز مهم اطلاع‌رسانی و مؤسسه‌ای فرهنگی-اجتماعی، حافظ دانش ثبت‌شده بشر و تأمین‌کننده نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، تفریحی، توانمندسازی و تجهیز تمام افراد جامعه برای یادگیری مادام­‌العمر هستند؛ مکانی که، بدون هیچ محدودیتی در سرتاسر زندگی، قابل استفاده‏‏ است.

کتابخانه­‌های عمومی جایگاهی فراتر از محل امانت و مطالعه کتاب دارند. «آموزش در حوزه‌های مختلف»، یکی از فعالیت­‌های مهم کتابخانه‌­های عمومی است که فقط یکی از پیامدهای آن می­‌تواند کسب مهارت­های شغلی، درآمدزایی و توسعه حوزه اقتصاد خانواده باشد؛ چراکه آموزش و دسترسی به اطلاعات، کلید یادگیری هر مهارت و ورود به هر حرفه‌­ای است. این تجربه­‌ها در استان­های مختلف کشور و در دنیا نمودهای خوبی داشته است؛ بنابراین، پاسخ به این سؤال که «آیا کتابخانه­‌های عمومی می­‌توانند به توسعه کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند؟»، بی‌تردید، مثبت است. همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک»، که با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر سال جاری به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد نیز در پی تبیین علمی این موضوع و شناساندن ظرفیت و جایگاه کتابخانه‌­های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب‌وکارهای کوچک است.

کتابخانه‌های عمومی از جنبه‌های مختلف می‌توانند در ایجاد و توسعه کسب‌وکارها در جوامع محلی و کوچک اثرگذار باشند؛ برای نمونه:

 ـ کتابخانه­‌های عمومی به عنوان «دانشگاه مردم» و بدون هیچ­ محدودیت زمانی و سنی در یادگیری و کسب آموزش، می‌توانند با فراهم­‌آوری منابع و ایجاد دسترسی به پایگاه‌­های اطلاعاتی و وب‌سایت­‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار، مشاغل و مهارت­‌ها (راه‌­اندازی کسب‌وکار، امور مالی، بازاریابی، آموزش مهارت‌ها و...)، به پیشرفت و بهبود مهارت­‌های شغلی و ایجاد و توسعه کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف کمک کنند. کتابخانه‌ها می‌­توانند بخش ویژه‌ای را به حوزه کسب‌وکار اختصاص دهند و آن را با انواع منابع چاپی و الکترونیکیِ مرتبط و نیروی اطلاع­‌رسانِ آگاه تجهیز کنند؛

ـ کتابخانه‌ها می‌­توانند با شناخت نیازهای محله تحت پوشش خود، به برگزاری دوره­‌های آموزشی مختلف در حوزه کسب‌وکار (از ساده‌­ترین امور نظیر چگونگی تهیه رزومه و راه­‌های یافتن فرصت­‌های شغلی تا دریافت آموزش مهارت­‌هایی نظیر حسابداری، باغبانی، خیاطی، مجسمه­‌سازی و...) پرداخته و بسترسازِ کسب مهارت­ و ایجاد کسب‌وکار به‌ویژه توسعه مشاغل خانگی باشند؛

ـ کتابخانه‌ها می­‌توانند با برگزاری جلسات، همایش‌­ها و رویدادهای مختلف، محلی برای ایجاد ارتباط بین حرفه‌مندان، کارآفرینان و متقاضیان مشاغل باشند و همچنین امکان به اشتراک­‌گذاری آموخته­‌ها، تجارب و دریافت مشاوره‌­های شغلی را فراهم کنند؛

ـ کتابخانه‌ها، به عنوان پل ارتباطی بین فروشندگان و خریداران، می­‌توانند مکانی برای بازاریابی، معرفی، عرضه و فروش محصولات تولیدشده در نمایشگاه‌­های محلی در کتابخانه­‌های عمومی باشند؛

ـ کتابخانه‌ها می­‌توانند با ارائه امکانات مختلف، باشگاه­‌های کارآفرینی راه­‌اندازی کنند و در طول سال با کمک و حمایت نیروی توانمند و متخصص مردمی، در حوزه کسب‌وکار اثرگذار باشند؛

ـ کتابخانه‌ها می‌توانند مسابقاتی مرتبط با ایده­‌های نو و خلاقانه در فضای کسب‌وکار برگزار کنند و امکان شناخت و معرفی ایده‌پردازان و خلاقان این حوزه را فراهم آورند.

آنچه ذکر شد تنها گوشه‌­ای از ظرفیت و توان کتابخانه‌­های عمومی برای ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و توسعه اقتصادی جوامع محلی است. از این رهگذر، در کتابخانه‌های عمومی نیز روح تازه­‌ای دمیده شده و پویایی خاصی -که لازمه یک مرکز فرهنگی اجتماعی اثرگذار در محله است- در کتابخانه­ ها ایجاد می­‌شود. نکته مهم، درک، حمایت و مشارکت مسئولان، سازمان­‌ها و فعالان مرتبط با حوزه کسب‌وکار و شهروندان از این قابلیت کتابخانه­‌های عمومی است.

کتابخانه­‌های عمومی «توسط جامعه و برای خدمت به جامعه» ایجاد می‌‏‏شوند. بدون شک، میزان استفاده از کتابخانه عمومی و درک نقش و جایگاه آن در جنبه‌­ها و برنامه­‌های مختلف، وابسته به دانش جامعه است. نگرش و درک افراد جامعه و مسئولان، از جمله عوامل بسیار مهم در موفقیت برنامه‏‏‌های کتابخانه و به طور کلی در حفظ جایگاه این نهاد اجتماعی است؛ بنابراین، حضور مسئولان، سازمان­‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار، کتابداران، حرفه­‌مندان و اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان، در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» نه تنها به غنای این همایش و تحقق اهداف آن کمک خواهد کرد، بلکه زمینه‌­ساز ارائه خدمت بهتر و مؤثرتر به شهروندان متقاضی این برنامه‌­ها در کتابخانه‌­های عمومی خواهد شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 11 =