سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در شبکه جهانی جام جم مطرح کرد؛

توسعه کتابخانه‌های عمومی با هدف دسترسی عادلانه همه مردم ایران به کتاب

محمدرضا هراتی

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در گفتگو با شبکه جهانی جام جم گفت: امروز همت ویژه ای در دولت برای حمایت از کتابخانه های عمومی اتفاق افتاده است. یکی از ایده های خوب نهاد توسعه و توجه به کتابخانه های سیار است. در حدود ۲ سال گذشته بیش از ۴۰ کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه های عمومی کشور اضافه شده است. هدف هم توسعه خدمات و دسترسی عادلانه همه مردم ایران به کتاب است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد جمعه ۲۹ اردیبهشت در گفتگو با شبکه جهانی جام جم با اشاره به تغییر رویکرد اداره و مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور و اجتماعی کردن خدمات آن گفت: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی فعال زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کند و جز خدمت امانت کتاب که قدیمی‌ترین خدمت کتابخانه‌های عمومی است، ۶۰ خدمت دیگر هم بر آن اضافه شده است و این مایه افتخار است.

وی افزود: خانم جان ریچاردز، رئیس وقت کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا، در سفری که به ایران داشت از کتابخانه‌های عمومی ایران بازدید کرد و از تنوع خدمت و گستردگی شبکه کتابخانه‌های عمومی تعجب کرد و لب به تحسین گشود. ما از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی رتبه اول منطقه را داریم و کشور ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی فاصله زیادی با تعداد کتابخانه‌های عمومی ایران دارد. امروز کتابخانه‌های عمومی در حوزه آموزش، کار فرهنگی مانند محافل ادبی و قرآنی خدمات ارائه می‌کنند. خدمات به گروه‌های خاص، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی برای پژوهشگران و... از دیگر خدمات پرمخاطب ما در کتابخانه‌های عمومی هستند.

هراتی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی یکی از کارهای مهمی که از ظرفیت همکارانمان در نهاد استفاده می‌کنیم، تولیدات مکتوب و برنامه‌های تلویزیونی است؛ هم‌اکنون برنامه «هدهد سفید» با حمایت نهاد از شبکه نهال در حال پخش است و مجریان برنامه از عوامل کتابدار و اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی هستند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با تأکید بر ضرورت حمایت از ناشرانی که آثار خوب تولید می‌کنند، گفت: ما به صورت مستقیم برای انتشار کتاب اقدامی نداریم. برای مثال تاکنون ۱۶ جلد از کتاب هدهد سفید را منتشر کردیم و این کتاب ویژه نوجوانان است و حدود نیمی از محتوای این کتاب توسط نوجوانان عضو کتابخانه تولید می‌شود. ما خودمان را رقیب ناشران نمی دانیم، علت ورود نهاد به این حوزه هم خلاء منابع خواندنی برای این گروه سنی است. در کنار کتاب هدهد سفید، جشنواره هدهد سفید و اهدای نشان هدهد سفید را هم به کتاب‌های پرمخاطب کودکان و نوجوانان داریم؛ نشان هدهد سفید توسط اعضای نوجوان و فعال کتابخانه‌های عمومی به کتاب‌های برتر اهدا می‌شود.

وی افزود: رهبر انقلاب در بازدید امسالشان از نمایشگاه بعد از چند دوره، به قیمت کتاب و توجه به حوزه کودک و نوجوان اشاره کردند. رئیس جمهور هم که به نمایشگاه آمد از ارتباط ناشران با کتابخانه‌های عمومی سؤال کردند؛ چراکه فضای قیمت کاغذ و میزان تیراژ بر قیمت کتاب و تعداد مخاطبان تأثیر دارد. ما وظیفه داریم که در کنار ناشران از آثار ارزشمند و خواندنی‌شان برای ورود به قفسه کتابخانه‌های عمومی حمایت کنیم. اما وظیفه اصلی ما در اختیار گذاشتن منابع خوب خواندنی به مردم است.

هراتی در پاسخ به سؤالی در خصوص به روز بودن منابع کتابخانه‌های عمومی نیز گفت:‌ در سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور داشتیم. اگر بخواهیم همه اینها را در کتابخانه‌ها بگنجانیم امکان‌پذیر نیست اما تلاش داریم با خرید منابع خوب برای کتابخانه‌ها به‌روز باشیم. البته در این زمینه کتابدارانی که خط مقدم ارتباط با مردم هستند در انتخاب کتاب مؤثرند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به این که قبل از انقلاب اسلامی حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور ما وجود داشته تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۳۴۰۰ کتابخانه در کشور تأسیس شده و خدمات نیز تنوع پیدا کرده است. همین مسئله ما را به بزرگترین شبکه فرهنگی کتاب‌محور در کشور تبدیل کرده است و امروز همت ویژه‌ای نیز در دولت برای حمایت از کتابخانه‌های عمومی اتفاق افتاده است. یکی از ایده‌های خوب نهاد توسعه و توجه به کتابخانه‌های سیار است. در حدود ۲ سال گذشته بیش از ۴۰ دستگاه کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شده است. هدف هم توسعه خدمات و دسترسی عادلانه همه مردم ایران به کتاب است.

هراتی در پایان گفت: در دو، سه سال گذشته با عضویت در فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها مؤسسات کتابداری(ایفلا) گام‌های خوبی در حوزه بین‌الملل توسط نهاد برداشته شده است تا بتوانیم ضمن ارتباط با کتابخانه‌های دیگر کشورها در عرصه بین‌الملل نیز نقش‌آفرینی کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 16 =