سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

مدیرکل توسعه کتابخانه‌های نهاد در گفتگو با رادیو فرهنگ تشریح کرد؛

فرآیند پیگیری برای ایجاد یک کتابخانه عمومی

اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه ها

اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفتگو با رادیو فرهنگ به موضوع چگونگی ایجاد کتابخانه عمومی و روند پیگیری آن پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌های نهاد در گفتگو با رادیو فرهنگ به موضوع چگونگی ایجاد کتابخانه عمومی و روند پیگیری آن پرداخت.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌های نهاد با اشاره به انواع کتابخانه‌ها در این مجموعه گفت: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سه نوع کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل وجود دارد. تعداد این کتابخانه‌ها در کل کشور به بیش از ۳۷۰۰ باب می‌رسد. از این تعداد ۲۷۵۰ باب به طور مستقیم تحت پوشش نهاد است و باقی در قالب مشارکتی یا مستقل در حال فعالیت هستند؛ که برای این کتابخانه‌ها سختگیری چندانی در اعطای مجوز وجود ندارد. کتابخانه‌های نهادی در سراسر کشور به جز ۱۵۰ شهر کم‌جمعیت، وجود دارد. بعلاوه ۸۰۰ کتابخانه روستایی در سطح روستاها و ۵۰ باب کتابخانه سیار برای ارائه خدمت به مناطق دورافتاده و عشایری، در حال فعالیت است.

وی با اشاره به مناطقی که تأسیس کتابخانه در آنها مورد نیاز است، گفت: برای تأسیس کتابخانه نهادی، عموماً مردم ساختمان را به ما واگذار می‌کنند؛ بر اساس قانون ما بودجه احداث کتابخانه نداریم و تنها بهره‌برداریم؛ بنابراین پس از احداث ساختمان، تجهیز، تأمین نیروی انسانی، هزینه‌های جاری، آموزش نیروی انسانی، تأمین منابع و طراحی خدمات بر عهده نهاد است. در واقع به درخواست مردم منطقه پرونده‌ای برای ایجاد کتابخانه تهیه و به کمیته ایجاد نهاد ارسال و بررسی می‌شود؛ در صورت تأیید، ادامه روند ساخت کتابخانه در استان و شهرستان پیگیری می‌شود.

گودرزی ادامه داد: روند ایجاد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی با سهولت بیشتری انجام می‌شود. کتابخانه توسط مردم یا خیرین ایجاد می‌شود و نهاد کتابخانه‌ها با آموزش نیروی انسانی و تأمین منابع، در اداره کتابخانه به صورت دائمی مشارکت می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانونی که در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید، تمامی کتابخانه‌های عمومی که به عموم مردم خدمات ارائه می‌کنند باید تحت نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار بگیرند؛ این امر در حال پیگیری است. با این حال سازمان‌های دیگری کتابخانه‌های خود را دارند و طبیعتاً باید خود را ملزم به دریافت مجوز از نهاد کتابخانه‌ها بدانند. در قانون جدید تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی، که ان‌شاءالله در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید، بسیاری از نواق اصلاح می‌شود و کمک‌کننده خواهد بود.

گودرزی در پاسخ به پرسش یکی از شنوندگان رادیو فرهنگ مبنی بر نحوه مشارکت با نهاد به عنوان کتابدار، گفت: غالب نیروهای نهاد دانش‌آموخته رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی هستند. پیش از بهره‌برداری از کتابخانه در یک منطقه، برای تأمین نیروی انسانی در سطح منطقه فراخوان داده می‌شود، رشته‌های مرتبط با اولویت کتابداری در این فراخوان شرکت می‌کنند و پس از چند دوره مصاحبه، نیروها جذب می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت وجود کتابخانه آیا می‌توان روی کمک نهاد برای تأمین منابع حساب کرد، گفت: متقاضیان برای پیگیری این موضوع باید به رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی در هر شهرستان مراجعه و خواسته خود را اعلام کنند. پس از آن روال این است که کتابخانه مجوز لازم را اخذ کرده و به کتابخانه مشارکتی تبدیل شود.

گودرزی همچنین از وجود سامانه پاسخگویی نهاد (سپند) برای پیگیری درخواست‌ها خبر داد.

وی از تلاش برای تأمین بودجه به منظور روزآمدسازی منابع کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: بسیاری از منابع کتابخانه‌ها از طریق خیرین و مردم در قالب طرح‌های مختلف، اهدا می‌شود و تمام کتابخانه‌های عمومی ما در سراسر کشور کتاب‌های اهدایی مردم را در طول سال دریافت می‌کنند. در برخی از ایام سال نیز همچون هفته کتاب پویش‌های سراسری اهدای کتاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 0 =