شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

مدیرکل توسعه کتابخانه‌های نهاد:

فرایند رف‌خوانی کاری تخصصی، پرزحمت و نیازمند دقت و توجه بالا است

اصغر گودرزی.jpg

اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها رف خوانی را عاملی برای تسهیل دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های عمومی کشور دانست و گفت: انجام رف خوانی برای کنترل موجودی مجموعه، پویایی و روزآمدسازی منابع و نیز شناسایی منابعی که از نظر دستورالعمل و خط مشی نهاد، حائز شرایط وجین هستند، ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هم‌زمان با اجرای رف‌خوانی سال جاری، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها در گفتگو با روابط عمومی نهاد به تشریح فرایند رف‌خوانی و نحوه اجرای آن در کتابخانه‌ها پرداخت.

گودرزی در تشریح چرایی فرایند رف‌خوانی اظهار داشت: از آنجا که کتابخانه‌های عمومی کشور با نظام قفسه‌باز اداره می‌شوند و اعضاء می‌توانند به راحتی به منابع اطلاعاتی موجود در بخش‌های مختلف کتابخانه دسترسی داشته و نسبت به انتخاب منابع مدنظر خود اقدام کنند، به دلیل آشنا نبودن اکثر آن‌ها با نظام رده‌بندی و جابه‌جایی مداوم کتاب‌ها در بین قفسه‌ها، مشکلاتی در بازیابی برخی از کتاب‌ها و خدمات‌رسانی به اعضا رخ می‌دهد. در صورت به تأخیر انداختن فرایند رف‌خوانی، با توجه به نظام قفسه‌باز کتابخانه‌ها و جابه‌جایی مداوم کتاب‌ها در مخزن، بازیابی آن‌ها برای اعضا با مشکل مواجه می‌شود.

فرایند رف‌خوانی کاری تخصصی، پرزحمت و نیازمند دقت و توجه بالا است

گودرزی گفت: انجام فرایند رف‌خوانی به صورت دوره‌ای و منظم علاوه بر اصلاح چیدمان منابع در کتابخانه‌ها، کمبودها، نقایص منابع و جایگزینی عناوین فرسوده و تعیین تکلیف منابع مفقودی را مرتفع می‌کند. تصحیح آمار و اطلاعات منابع موجود و مطابقت آن‌ها با سیستم نرم‌افزار یکپارچه کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان)، خارج شدن کتاب‌های فرسوده و تکراری از مجموعه از دیگر  فواید اجرای طرح رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود.

وی از انجام عملیات رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی طی بازه زمانی ۵ ماهه خبر داد و گفت: در سال جاری رف‌خوانی، بر اساس تاریخ‌های پیشنهادی ادارات کل استان‌ها در بازه زمانی اردیبهشت تا پایان شهریور ۱۴۰۲ انجام می‌شود و هر یک از استان‌ها زمان پیشنهادی یک‌ماهه خود را اعلام کرده‌اند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها با اشاره به مراحل انجام رف‌خوانی منابع کتابخانه‌های عمومی گفت: رف‌خوانی طی سه مرحله انجام می‌شود؛ مرحله نخست، سیاهه‌برداری منابع موجود در کتابخانه با استفاده از بارکدخوان از طریق نرم‌افزار کمکی رف‌خوانی؛ مرحله دوم، تطابق فایل سیاهه‌برداری شده با موجودی منابع در نرم‌افزار سامانه مدیریت و مرحله سوم، اصلاح مغایرت‌ها بر اساس گزارش‌های نرم‌افزار است.

فرایند رف‌خوانی کاری تخصصی، پرزحمت و نیازمند دقت و توجه بالا است

وی افزود: فرایند رف‌خوانی کاری تخصصی، پرزحمت و نیازمند دقت و توجه بالا است؛ که منجر به پویایی مجموعه شده و در نهایت، جامعه استفاده کننده از مزایای آن، بهره‌مند خواهند شد. همچنین نتایج رف‌خوانی، می‌تواند کمک مؤثری به حوزه‌های تصمیم‌گیرنده و مدیریتی در سطح ستاد استان‌ها و ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌ها، داشته باشد.

گودرزی در پایان تصریح کرد: «اطلاع از موجودی دقیق منابع در کتابخانه‌های عمومی»، «تسهیل دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی و افزایش رضایتمندی آن‌ها» و «اطمینان خاطر کتابداران از کاهش منابع مفقودی و چیدمان صحیح منابع در مخازن»، تنها چند نمونه از مزایای رف‌خوانی است. همچنین معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نیز، هر سال بعد از اتمام فرایند رف‌خوانی، نسبت به ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن، دریافت بازخوردها و دیدگاه‌های کتابداران و ارزیابی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا ان‌شاءالله این فرایند مهم، در سال‌های آتی به بهترین و مؤثرترین روش ممکن، به انجام رسد.

فرایند رف‌خوانی کاری تخصصی، پرزحمت و نیازمند دقت و توجه بالا است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 9 =