چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷

دبیرکل نهاد در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز قلم عنوان کرد؛

رسالت نویسندگان، به مثابه «فریضه‌ای فرهنگی»

ن و القلم

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد به مناسبت ۱۴ تیرماه روز قلم در یادداشتی ضمن تبریک این روز به نویسندگان نوشت: تاریخ گرانبار دینی و اجتماعیِ خواندن و نوشتن در ایران اسلامی، که در مردمی‌ترین و واقعی‌ترین شکل آن، در «کتابخانه عمومی» جلوه کرده است، حرمت و مکانت نویسنده و نوشته را پیش چشم همه می‌نهد و رسالت نویسندگان، به مثابه «فریضه‌ای فرهنگی» را نیز، به‌شایستگی، تذکر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متن پیام به این شرح است:

روز خجسته قلم را به نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران، منتقدان، ناشران، کتاب‌خوانان و همه اهالی ارجمند کتاب مبارک‌باد می‌گویم.

در شرافت نوشتن و والاییِ مقام نویسنده همین بس که از یک سو آفرینشگر هستی، پیام آسمانی‌اش را به هیأت «کتاب» نازل فرمود، و از دیگر سو حضرات معصومان و اولیای الهی نیز آن معارف شگرف را به زینت «نوشتار» آراستند.

در سنّت گرامی ایرانیان مسلمان نیز این کتاب و نوشته بوده است که هم مایه و پایه ثبت تاریخ و ادب و فرهنگ در فضای نخبگان شده و هم در محیط عام، نظم اجتماعی تولید کرده است. این تاریخ گرانبار دینی و اجتماعیِ خواندن و نوشتن در ایران اسلامی، که در مردمی‌ترین و واقعی‌ترین شکل آن، در «کتابخانه عمومی» جلوه کرده است، ضمن آنکه حرمت و مکانت نویسنده و نوشته را پیش چشم همه می‌نهد، رسالت نویسندگان، به مثابه «فریضه‌ای فرهنگی» را نیز، به‌شایستگی، تذکر می‌دهد.

حساسیت زمانه و التهاب و عطش بی‌پایان مخاطبان امروز، این پیام را به همه اصحاب نشر می‌دهد که: به نیازهای واقعی مردم بنگرند، به ایده‌های نو بیندیشند، به نقد توجه بیش از پیش کنند، به تأثیر بی‌تردید پژوهش عنایت کنند، به سامان‌دادن به محتوا و زبان آثار ترجمه‌ای عمیقاً فکر کنند، از کلیشه‌های فرمی و محتوایی بپرهیزند، معرفی و توصیف خلاق و روزآمد مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را دغدغه همیشه خود بدانند و میراث گرانقدر زبان فارسی را پاس بدارند.

برای نویسندگان مردم‌دار و تعهدآفرین و کتاب‌دوستان و کتاب‌خوانان فرهنگمدار ما همه روزها «روز قلم» است. بویژه در این روزها که نوعی از تفکر منحط ضدکتاب که حتی به نامه آسمانی مسلمانان، قرآن، نیز رحم نمی‌کند و آن را به آتش جهل، عصبیت و بی‌فرهنگی خود می‌سپارد، توجه بیش از پیش فرهنگیان در ایران و جهان به کتاب به عنوان میراثی انسان‌ساز بایسته است.

ضمن تبریک دوباره این مناسبت فرهنگی، برای همه نویسندگان و کتاب‌خوانان آرزوی سلامتی و شادی می‌کنم.

مهدی رمضانی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 7 =