پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

مهدی رمضانی در اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جایزه قلم زرین تأکید کرد؛

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها

اختتامیه بیست و یکمین دوره جایزه قلم زرین

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم معرفی برگزیدگان بیست و یکمین دوره جایزه ادبی قلم زرین گفت: یکی از ظرفیت های موجود در نهاد وجود حدود ۴۰۰ محافل ادبی است که می‌تواند به توسعه حوزه آموزش کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد عصر چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ در مراسم معرفی برگزیدگان بیست‌ویکمین دوره جایزه ادبی قلم زرین با تبریک روز قلم گفت: امیدوارم اهالی قلم، قلم‌هایشان مانا باشد و کمافی‌السابق در خدمت اسلام و انقلاب. و این قلم باری از دغدغه‌های دین و انقلاب اسلامی بردارد و پیش‌برنده مسیر رو به رشد انقلاب باشد.

دبیرکل نهاد ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن در کشور سوئد گفت:‌ جا دارد در این جلسه که متبرک به نام قلم است یاد کنیم از کتاب شریف و مبین‌مان، قرآن عزیز و از کم‌کاری‌هایمان بگوییم که آنچه که شایسته است در چنین مواقعی نسبت به قرآن به جا نیاورده‌ایم.

وی افزود: در چنین مواقعی که جسارتی به قرآن صورت می‌گیرد، عکس‌العمل امثال بنده باید بیش از این باشد و فعال‌تر نسبت به موضوع عمل کنیم. متنی که کتاب اصلی و اساسی ما است و پایه شکل‌گیری فکر، قلب و وجود ما. این معجزه پیامبر نگاه دین مبین اسلام نسبت به موضوعات بشری را ترسیم و تبیین می‌کند. امیدوارم چنین اتفاقاتی منجر به گسترش و تعمیق بیش از پیش قرآن، نه فقط در بین مسلمانان، بلکه در میان آحاد بشر باشد.

رمضانی در ادامه با اشاره به کمبود ظرفیت نقد در جامعه ادبی کشور، گفت: نکته‌ای که جا دارد در این جایزه به آن پرداخته شود، نقد است که امروز کم‌فروغ‌تر از قبل شده است. ما امروز به نقدهای اساسی و چارچوب‌داری نیاز داریم که به توسعه حوزه ادبیات کمک کند.

وی افزود:‌ در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کمک به توسعه مسئله نقد اعلام آمادگی می‌کنیم تا بتوانیم به پیشرفت و تعمیق زبان و ادب فارسی و نگارش و حوزه نویسندگی کمک کنیم.

دبیرکل نهاد تصریح کرد:‌ نکته دیگری که می‌بایست به آن توجه کنیم بحث محتوا است. ما در نهاد و کتابخانه‌های عمومی یکی از بهره‌برداران بزرگ تولید محتوا و تولیدات آثار نویسندگان در سراسر کشور هستیم. ما مصرف‌کننده بزرگی از این حیث محسوب می‌شویم که به نوعی وظیفه نمایندگی مردم را در حوزه کتاب بر عهده گرفته‌ایم. به همین دلیل تمام تلاشمان این است که این نمایندگی منجر به نتیجه باشد. البته چارچوب و ساختار خودمان را در این حوزه پیگیری می کنیم.

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها/ ظرفیت نهاد در توسعه و تعمیق زبان و ادب فارسی

رمضانی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب برای توجه به حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد:‌ در بحث نوجوان به شدت ضعف محتوای مناسب داریم. این موضوع در کتابخانه‌های عمومی نیز مشهود است؛ البته این موضوع در حوزه‌های دیگر مصرف فرهنگی مانند موسیقی هم وجود دارد. به نظرم می‌رسد انجمن قلم با ظرفیت و توانی که دارد می‌تواند در این حوزه پیشرو باشد. ما نیز می‌توانیم در حوزه نوجوانان در کنار انجمن قرار گیریم.

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره برگزاری جلسه با اعضای هیئت مدیره انجمن قلم گفت: ما پیگیر موضوع تجلیل از اهالی قلم در طول سال هستیم؛ چراکه موضوع تجلیل از اهالی قلم مختص و منحصر به ۱۴ تیرماه و روز قلم نیست، بلکه می‌بایست در طول سال استمرار داشته باشد. در کتابخانه‌های عمومی این فرصت را داریم و اعلام آمادگی می‌کنیم که در کنار انجمن به موضوع تجلیل از نویسندگان توجه کنیم تا به آشنایی بیشتر مخاطبان با نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی و ادبی شود.

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها/ ظرفیت نهاد در توسعه و تعمیق زبان و ادب فارسی

رمضانی با اشاره به وجود ظرفیت محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ظرفیت دیگری که در نهاد وجود دارد محافل ادبی است که می‌تواند به توسعه حوزه آموزش کمک کند. رویکرد محافل ادبی در بیش از ۳ سال گذشته که تشکیل شده حوزه شعر بوده ولی پیشنهاد ما به دوستان این است که به حوزه ادبیات هم بپردازند. امروز حدود ۴۰۰ محفل ادبی کتابخانه عمومی در کشور داریم و می‌توانیم این ظرفیت را به عدد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گسترش دهیم به شرط آن که ظرفیت آن وجود داشته باشد.  

دبیرکل نهاد افزود: وظیفه خودم می‌دانم از انجمن قلم برای استمرار و تلاش در برگزاری این جایزه تقدیر کنم. امیدوارم با حضور برادرم جناب آقای محمد سرشار در انجمن قلم بحث ارتقا و اثربخشی و جهت‌بخشی جایزه بیش از پیش پیگیری شود و دبیران محترم جایزه به این موضوع اهتمام داشتند. امروز در کشورمان جایزه ادبی‌ای که رنگ و بوی انقلاب بدهد یا نداریم یا کم داریم. این جایزه این ظرفیت را دارد که در این حوزه نیز فعال شود. به امید روزی که «جایزه قلم زرین» تعیین‌کننده فضای ادبی و فرهنگی کشورمان باشد.

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها/ ظرفیت نهاد در توسعه و تعمیق زبان و ادب فارسی

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها/ ظرفیت نهاد در توسعه و تعمیق زبان و ادب فارسی

آمادگی نهاد برای تشکیل حلقه‌های آموزش ادبی در کتابخانه‌ها/ ظرفیت نهاد در توسعه و تعمیق زبان و ادب فارسی

گفتنی است در این مراسم با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد سرشار، رئیس انجمن قلم ایران و حمید هنرجو، دبیر این دوره از جایزه، برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی شدند.

بر این اساس هیئت داوران در بخش داستان بزرگسال «بواران» نوشته محبوبه حاجیان‌نژاد را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.

 در بخش شعر بزرگسال نیز مجموعه‌های «گیسوان کابلی» سروده محمدحسین انصاری‌نژاد و «دیدار نخستین» سروده زهرا محدثی خراسانی به صورت مشترک به عنوان برگزیده شناخته شدند.

 «گونه‌شناسی نثر فارسی در عصر قاجار» نوشته محمدرضا حاجی آقابابایی به عنوان شایسته تقدیر در بخش نقد و پژوهش ادبی معرفی شد.

در بخش شعر کودک و نوجوان مجموعه‌های «من سنگ بودم» سروده طاهره شهابی و «هنگام باران بود» سروده سیدحبیب نظاری به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شدند.

همچنین در  بخش داستان کودک و نوجوان «من مهدی آذریزدی هستم» از هادی حکیمیان به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 2 =