یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹

به مناسبت روز قلم و با حضور رشید کاکاوند؛

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

مراسم روز قلم استان مرکزی با حضور رشید کاکاوند

به مناسبت روز قلم، نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» با حضور رشید کاکاوند در سالن وات و واج شهرداری دلیجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» به مناسبت روز قلم و با حضور رشید کاکاوند، شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی در سالن وات و واج شهرداری دلیجان برگزار شد.

کاکاوند در این مراسم گفت: شعر به واسطه زیبایی‌های درون خود به تربیت روانی جامعه می‌پردازد و جامعه با خواندن شعر، ملایمت عاطفی و روانی پیدا می‌کند. 

وی افزود: ادبیات تمام هویت ما است و اختلال اجتماعی، ضعف اخلاقی امروز جامعه، مشکلات اقتصادی کشور، رواج دروغ، ریا و مشکلات سیاسی به این دلیل است که ادبیات در جای خود قرار ندارد.

این پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: ادبیات دوران سخت‌تری را پشت سر گذاشته و ایران را نجات داده است. اگر چه در دوران گذشته ابزاری برای انتقال یا چاپ شعر وجود نداشت اما مردم آن را سینه به سینه نقل می‌کردند. در آن دوران اکثر مردم بی‌سواد بودند اما ارزش‌های آنها به وسیله ادبیات حفظ و به نسل‌های بعد منتقل می‌شد. با استفاده از اشعار حافظ و شاهنامه می‌توان وضعیت آن دوران را درک کرد.

کاکاوند با اشاره به بی‌توجهی به جایگاه شعر گفت: زمانی می‌شود از جایگاه شعر در دنیای امروز صحبت کرد که شعر، به جای حاشیه، در متن اتفاقات روزمره قرار بگیرد. هنگام خواندن شعر باید بخشی از احساسات انسان درگیر شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری اشعار جذاب ادبیات فارسی گفت: در حال جمع‌آوری نکات حساس این اشعار از قبیل معنا، ظرافت‌های ظاهری و اشارات تاریخی هستم. یکی از ویژگی‌های شعر، غافلگیری انسان است. این همان کشف تازه‌ای است که در شعر با آن مواجه هستیم که این قابلیت را دارد که جمله‌های متوسط را به شعر تبدیل کرده و آنها را به خوبی به پایان برساند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جهان آرمانی ادبیات، اجازه ارتکاب گناه، ستم به دیگران و منفعت جویی را از افراد می‌گیرد. گاهی شعر، جهان آرمانی را به ما نشان می‌دهد تا به آن عمل کنیم و گاهی نیز با نشان دادن پلشتی‌ها، جای خالی جهان آرمانی و خوبی‌ها را به رخ ما می‌کشد. به همین علت است که سبک شاعران با یکدیگر متفاوت است.

رشید کاکاوند گفت: به جای حفظ کردن شعر باید به نوجوانان زندگی با شعر و حال خوش شعر را بیاموزیم. انسانی که با شعر عجین است، محبت کردن را می‌آموزد و اخلاق را به شکل باطنی رعایت می‌کند. شعری که دستور می‌دهد، موفق نیست، بلکه شعر باید به وجود انسان‌ها راه پیدا کند.

وی افزود: فاصله زمانی، ادبیات سنتی را بی‌اعتبار نمی‌کند و از ارزش آن نمی‌کاهد. هنوز هم مردم در بسیاری شرایط به جای ناله و شکوه کردن، از شعر استفاده می‌کنند و این به این معنی است که شعر هنوز هم در زندگی مردم جریان دارد. مردم ما ناخودآگاه از شعور شعر برخوردارند زیرابه کاربرد شعر توجه می‌کنند.

کاکاوند گفت: حیف است که به شعر و عشق فقط پناه ببریم. شعر باید پر و بال ما را برای پریدن باز کند و حداقل استفاده ما از شعر باید این باشد که تنهایی و خلوت بی‌رونق خود را رونق بخشیم تا حال دل ما خوب شود. حال خوب همه چیز را درست می‌کند. با حال خوب می‌توان دست‌های همدیگر را گرفت، غمخوار یکدیگر بود و به یکدیگر روحیه داد. باید رویاهایمان را کنار یکدیگر بگذاریم.

در این نشست که با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، انجمن حافظ دلیجان، شورای اسلامی و شهرداری دلیجان و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان برگزار شد، تعدادی از ادب‌دوستان خردسال به قرائت شعر پرداختند. در ادامه، تابلویی از یکی از اشعار استاد کاکاوند، اثر خطاطان شهر دلیجان به وی اهدا شد و در پایان از برخی فعالان فرهنگی، ادبی و هنری شهر دلیجان و انجمن‌های ادبی، تقدیر شد.

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

نشست ادبی «بررسی جایگاه شعر در دنیای امروز» در دلیجان برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 3 =