یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

به مناسبت گرامیداشت عید غدیر خم و بزرگداشت روز قلم؛

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

مینای قلم بهار

ویژه برنامه «مینای قلم» به مناسبت گرامیداشت عید غدیر خم و بزرگداشت روز قلم در شهرستان بهار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت گرامیداشت عید غدیر خم و بزرگداشت روز قلم، برای اولین بار ویژه‌برنامه «مینای قلم» به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار با همکاری آموزشگاه «سیاه مشق» و انجمن خوشنویسان بهار و حضور رضا نصرتی مطلوب، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بهار؛ سیدعلی حسینی، بخشدار مرکزی؛ حمید میرزایی، بخشدار لالجین؛ حمیدرضا شیری، عضو شورای اسلامی شهر بهار؛ اکرم توکلی، مشاور فرماندار در امور بانوان، حجت‌الاسلام مولوی، رئیس دفتر امام جمعه بهار، ادیبان، شاعران و اعضای کتابخانه‌ها در محل کتابخانه آیت الله بهاری(ره) شهرستان بهار برگزار شد. در این برنامه برای نخستین بار منتخبی از اشعار ترکی شاعر سرشناس و نامدار شهر بهار «رضا باهارلی» بر اساس دیوان اشعار وی توسط هنرمندان خوشنویس دیار بهار خوشنویسی شد. همچنین به مناسبت عید غدیر خم اشعاری فاخر در مدح حضرت علی(ع) نیز خوشنویسی شد.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار در این آیین گفت: «قلم» پیونددهنده فرهنگ نسل‌ها در طول تاریخ بوده است و اهمیت قلم در سوگند قرآن به آن است. هدف از این اقدام فرهنگی معرفی مفاخر ادبی شهرستان به روایت هنر است و اشعار خوشنویسی شده در قالب یک آلبوم در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

جواد نوری، نویسنده بومی شهرستان بهار نیز در این آیین اظهار داشت: سنت خنیاگری و بداهه‌سرایی و به طور کل عاشیقی ریشه در هزاره‌ها و قرنهای گذشته دارد. این سنت در میان قومیت‌های مختلف به انحا مختلف وجود داشته و هر قومیتی در تکامل این شیوه و این رفتار نقش ایفا کرده است. در میان قومیت فارس گوسان‌ها -به معنی خنیاگری است که اشعاری حاوی داستان‌های پادشاهان و قهرمانان گذشته، همراه با آوای موسیقی می‌خوانده است- این وظیفه را به عهده داشتند. در زبان پهلوی به کسانی که ترانه ملی و مردمی می‌خواندند و حماسه‌سرایی می‌کردند، گوسان یا کوسان می‌گفتند. در میان قبایل عرب هم این رفتار به نوع دیگری وجود داشت، در میان قومیت ترک هم با نام اوزان، سال‌ها محل هنرنمایی عاشق‌ها و بداهه‌سرایان بوده و مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و دینی را به این وسیله به نسل‌های مختلف انتقال می‌دادند.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

وی ادامه داد: مصادف با برآمدن شاه اسماعیل صفوی و بنیانگذاری دولت صفوی و اعلام رسمی مذهب شیعه در ایران این شیوه صورتی تازه‌تر و متکامل‌تر به خود گرفت و به عاشیقی تغییر نام داد. در فرهنگ عاشیقی مهمترین واقعه بر تخت نشستن شاه اسماعیل است، که در قالب یک چهره اسطوره‌ای مورد پذیرش نوازندگان و خنیاگران واقع شده و دیگر مدح و ستایش  حضرت علی(ع) است. به همین خاطر در تمام جریان عاشیقی همیشه نوازندگان و خوانندگان در اشعار خود به ولایت حضرت علی(ع) اشاره داشته‌اند. از همان سال‌ها هر قومی و هر منطقه‌ای سعی داشته در این سنت فرهنگی نقشی داشته باشد. در بهار نیز این مهم به عهده شاعر بی‌نظیر این منطقه مرحوم (عاشیق رضا بهاری، یا باهارلی رضا) بوده که در طراز شاعران نامداری چون خسته قاسم و تیلیم خان به شمار می‌رود.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

نوری ادامه داد: اشعار این شخصیت چنان در روح و قلب مردمان این دیار ریشه دوانده که سال‌های سال پدران و پدربزرگان ما اصول اخلاقی خود را بر پایه اشعار او بنا می نهادند و با اشعار او زندگی کردند و با شور و حال مثال‌زدنی به نسل‌های بعد از خود انتقال دادند. غالب مضمون‌ها و محتوای شعری عاشیق رضا بهاری مدح و منقبت ائمه معصومین(ع) و فضایل ادبی و هنری و اخلاقی است. بعضی از آثار او جنبه رمزی دارند و غوامض مباحث فرهنگی و هنری را در شعر خود بازتاب داده است که در این زمینه علاقه‌مندان می توانند به مقدمه دیوان رضا بهاری گردآوری شده توسط شاعران و پژوهشگران جواد نوری و سعید جلیلی هنرمند رجوع کنند.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

در ادامه برنامه حاتم نوروزی (حیرت) شاعر آئینی شهرستان به شعرخوانی درباره قلم پرداخت:

عشقیوه باش اگرم علم و فصاحتده قلم
جانیوه جان دییرم مشق ریاضتده قلم

خوش باخش حکمنی آیه ده عنوان اله دون
اورگدیب یولّارینی اصل نبوّت ده قلم

نقطه نقطه حروفی خلق اولونوب آیه لره
تجویدی خلق الیـب خط قرابت ده قلم

یغلیب نقطه حروف مخرج و اعرابی اله
گورسده سویلماقی یا که برائت ده قلم

نوروزی درادامه چند رباعی به مناسبت عید غدیر نیزسرود:

خالق به جهان زد خط پرگار محمد
با عشق علی شد همه بازار محمد

آسوده بود کشتی اگر نام علی هست
در بحر بلا حجت حق یار محمد 

والله علی ز علم حق آمده است 
از جوهر ذات ما سبق آمده است

کردار علی به آیه ی قرآن است 
از خصلت او ورق ورق آمده است

در لوح و قلم جشن و سروری پیداست
ساقی به همه عرش معلّا مولاست

از پنج در خلـد برین گر پـرسی
از پنجم آن رحمت و آخر دریاست

ما مست شراب مرتضائیم همه
ما شیعه ی او و مصطفائیم همه

از سوی خدا سبیلشان پر نور است
مست از می عرفان ولائیم همه

از بخش‌های دیگر این برنامه نقالی عضو کودک کتابخانه درباره عید غدیر خم، بازدید از حضوری‌نویسی خوشنویسان و اهدای لوح تقدیر و هدایا به شرکت‌کنندگان در برنامه بود.

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

ویژه‌برنامه «مینای قلم» در شهرستان بهار برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 11 =