پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱

وزیر فرهنگ در پنجاه و چهارمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

پنجاه و چهارمین نشست هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور

وزیر فرهنگ در نشست هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور بر استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه های عمومی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجاه‌وچهارمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور عصر روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای حقیق و حقوقی در دفتر وزیر برگزار شد.

رفع محدودیت خرید خودرو برای کتابخانه سیار نهاد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن تقدیر از خدمات مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارائه خدمات فرهنگی کتاب‌محور به مخاطبان گفت: در عرصه فرهنگی هیچ شبکه‌ای به گستردگی شبکه کتابخانه های عمومی نداریم. به همین دلیل کتابخانه را یک فرصت مهم برای شبکه فرهنگی کشور می‌دانیم و نگاه دولت و ما بر توسعه کتابخانه‌ها است؛ چه به صورت کتابخانه ثابت و چه سیار.

وی افزود: در این دور از سفرهای استانی رئیس‌جمهور توافقی را برای توسعه و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی هنری و کتابخانه‌های عمومی از محل اعتبارات وزارت نفت انجام دادیم.

استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

اسماعیلی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر که برای نهاد اتفاق افتاد اخذ مجوز خرید خودرو برای کتابخانه سیار است که این موضوع برای نهادهای دولتی ممنوعیت داشت اما این مشکل را با پیگیری برطرف کردیم.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ با پیشنهاد وزیر بهداشت، ۱۸ هزار خانه بهداشت در سراسر کشور در اختیار توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور قرار می‌گیرد که با عملیاتی شدن این پیشنهاد با ظرفیت بالایی برای کتابخانه مواجه خواهیم شد.

اسماعیلی با اشاره به جایگاه و نقش خیرین افزود: می‌توان با اطلاع‌رسانی و تبلیغات، مشارکت‌های مردمی در توسعه و تجهیز کتابخانه را جلب کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت لازم در شورای فرهنگ عمومی برای مصوبات مورد نیاز نهاد گفت:‌ با توجه به احتساب مصوبات شورای فرهنگ عمومی، به عنوان مصوبات شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌شود از آن در جهت مصوبات مورد نیاز به تصویب در مراجع بالادستی نهاد استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

سه اقدام مهم برای نهاد در چند ماه اخیر

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ابتدای این جلسه با تشریح ۳ اقدام مهم انجام شده طی ماه‌های اخیر گفت: در بهار امسال ۳ اقدام مهم با حمایت وزیر محترم و کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نهاد اتفاق افتاد. اقدام اول ارجاع اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد با دستور معاون اول محترم رئیس‌جمهور و دبیر محترم هیئت دولت به کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت برای بررسی بود. به موازات پیگیری اصلاح قانون تأسیس نهاد در مجلس شورای اسلامی، تصویب اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس، اقدام مهمی است که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند و نتایج آن قطعاً به نفع مجموعه کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

گنجاندن پیشنهادهای نهاد در برنامه هفتم توسعه

رمضانی با اشاره به دومین اقدام مهم نهاد تصریح کرد: اتفاق مثبت دیگری که با همت دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اتفاق افتاد، اضافه شدن دو پیشنهاد از طرف نهاد برای برنامه هفتم توسعه بود. در پیشنهاد اول با موضوع توسعه در ۳ بند موضوع زیرساخت، اعضای کتابخانه‌های عمومی و خدمات را مطرح کردیم. پیشنهاد دیگر هم برای توسعه کتابخانه الکترونیک بود. این پیشنهاد در واقع یک مطالبه عمومی است و ان‌شاء‌الله در کمیسیون و صحن مجلس به تصویب برسد تا شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

دبیرکل نهاد در ادامه بر توسعه کتابخانه‌های سیار تأکید کرد و گفت: اتفاق دیگری که سابقه نداشت و برای اولین بار در دستورالعمل اجرایی بودجه قرار گرفت، با پیگیری وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه، خرید خودرو برای کتابخانه سیار بود که از شمول ممنوعیت خرید خودرو توسط دستگاه‌ها معاف شد. این مصوبه راه جدیدی را، به خصوص برای خیرین، باز می‌کند که تا پیش از این با موانع متعددی مواجه بودیم. این اتفاق برای ما در مجموعه مدیریتی نهاد اتفاقات امیدوارکننده‌ای است و امیدواریم به ثمر برسد و مردم از نتایجش بهره‌مند شود.

استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

افتتاح دو کتابخانه مرکزی در سال ۱۴۰۲

دبیرکل نهاد با اشاره به اقدامات نهاد در سه‌ماهه اول سال گفت: از مجموعه فعالیت‌های نهاد در بهار امسال، بهره‌برداری از کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی سهند را داشتیم. همچنین در ادامه این روند امیدواریم امسال حداقل دو کتابخانه مرکزی خرم‌آباد و کتابخانه مرکزی رشت به بهره‌برداری برسد.

عضو شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت: در این چند روز دو جلسه، یکی با انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان و یکی هم با اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی برگزار کردیم که ان‌شاء‌الله این جلسات با نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر ادامه خواهد داشت.

گفتنی است در این جلسه محسن پرویز، یاسر احمدوند، عصمت مؤمنی، فاطمه عزیزآبادی فراهانی و مهدی رمضانی اعضای حقیقی و حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی و مهرداد راهداری، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون دستور جلسه و موارد مطرح شده به تبادل نظر پرداختند.

استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خیرین برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 11 =