دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در گفتگو با رادیو فرهنگ:

تسریع روند بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت با سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به گیلان

یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفتگو با برنامه ققنوس رادیو فرهنگ با تشریح اقدامات و فعالیت های مجموعه کتابخانه های عمومی استان، به دستاوردهای سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به گیلان و دیدار وی با استاندار پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان یکشنبه (۱مرداد) و در گفتگوی زنده با برنامه ققنوس رادیو فرهنگ به دستاوردهای سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان پرداخت و با اشاره به دیدار مهدی رمضانی با استاندار گیلان با موضوع رفع موانع در مسیر بهره‌برداری کامل پروژه کتابخانه مرکزی رشت، بر آمادگی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برای ایجاد این هم‌افزایی بین‌دستگاهی تأکید کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پیشینه غنی استان گیلان در حوزه نشر، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را یادآور شد و با بیان اینکه گیلان بواسطه تاریخ کهن و پیشینه غنی خود، بزرگان و اندیشمندان بسیاری را در دامان خود تربیت کرده است، به تأسیس یکی از نخستین کتابخانه‌های عمومی ایران در سال ۱۳۰۲ در شهر آستارا اشاره کرد و این مراکز را نمادی از توسعه‌یافتگی فرهنگی استان عنوان کرد.

توسعه فضاهای مطالعه در شهر رشت متوازن نیست
تقوی همچنین رکود در روند رشد متوازن فرهنگی استان بویژه توسعه زیرساخت‌های مطالعاتی را بدلیل عدم دغدغه کافی برخی از مسئولین دانست و گفت: در حالی که بسیاری از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و دیگر عرصه‌های فرهنگی در استان پس از انقلاب شکوهمند اسلامی از رشد متوازنی برخوردار بودند این رشد در افزایش فضاهای مطالعاتی در گیلان و بویژه شهر رشت نمود چندانی نداشته و امروز مشکلات فراوانی برای دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است.

وی تعداد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان را ۱۰۳ باب عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۸۵ باب کتابخانه عمومی نهادی است که توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با استفاده از کتابداران متخصص اداره می‌شود و ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی است که با همکاری دستگاه‌های مختلف استان ایجاد و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فعالیت کتابخانه‌های سیار با هدف رفع نیازهای مطالعاتی مردم مناطق فاقدکتابخانه
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به فعالیت ۲ دستگاه کتابخانه سیار در روستاها و مناطق فاقدکتابخانه در شهر رشت و منطقه آزاد انزلی نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه‌های عمومی در راستای تأمین نیازهای اطلاعاتی مردم مناطق فاقدکتابخانه راه‌اندازی شده و بازخورد بسیار مثبتی نیز به دنبال داشته است.

رشد ۲۵ درصدی سرانه فضای مطالعاتی استان گیلان پس از بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت
یاسر تقوی در ادامه با اشاره به لزوم بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی شهر رشت، به عنوان بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای شمال کشور، به فضای مطالعاتی ۲۸ هزار متر مربعی استان گیلان پرداخت و با بیان اینکه این کتابخانه عمومی به مساحت ۸۲۰۰ متر مربع سرانه فضای مطالعاتی استان را به میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، پیگیری‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص بهره‌برداری کامل این مرکز فرهنگی در سال جاری را ارزشمند توصیف کرد.

تقوی با برشمردن ویژگی‌های این پروژه عظیم فرهنگی در استان گیلان، گنجایش ۲۵۰ هزار جلد کتاب در مخازن این کتابخانه، بهره‌مندی از بخش‌های مختلف برای ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، ادبی و... برای اقشار مختلف مردم و نیز برخورداری از امکانات متنوع را از مهمترین این ویژگی‌ها عنوان کرد.

دیدار دبیرکل نهاد با استاندار گیلان با هدف رفع موانع در مسیر بهره‌برداری کامل کتابخانه مرکزی رشت
وی در پایان به دستاوردهای سفر استانی اخیر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هیئت همراه وی به استان گیلان و دیدار وی با اسدالله عباسی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار که با هدف و محوریت رفع موانع و مشکلات در مسیر بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد، تصمیمات بسیار خوبی در این حوزه اتخاذ و به دستگاه‌های متولی امر ابلاغ شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در پایان تلاش مجموعه دست‌اندرکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی بویژه توسعه فضاهای کتابخانه‌ای با خدماتن متنوع را در راستای ایجاد رضایتمندی مردم این خطه توصیف و نسبت به رفع این موانع و کاستی‌ها در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 1 =