شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

مدرس کارگاه حل مسئله ویژه مدیران‌کل ستادی و استانی نهاد؛

«تصمیم‌گیری و حل مسئله»، مهم‌ترین مهارت‌ مدیریتی است

اسماعیل جعفرپناه

اسماعیل جعفرپناه، مدرس کارگاه حل مسئله ویژه مدیران کل ستادی و استانی نهاد گفت: اسپرینت حل مسئله (Sprint ـ‌ رخداد کوتاه و سریع) به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی، یعنی تصمیم‌گیری و حل مسئله را، به صورت عملی و مبتنی بر عملکرد، کسب کنند و بر آن مسلط شوند.

اسماعیل جعفرپناه، مدرس کارگاه حل مسئله ویژه مدیران کل ستادی و استانی نهاد در گفت‌وگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به کارکرد اسپرینت حل مسئله و تصمیم گیری برای مدیران اشاره کرد و گفت: اسپرینت حل مسئله به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی، یعنی تصمیم‌گیری و حل مسئله را، به صورت عملی و مبتنی بر عملکرد (learning by doing) یا «یادگیری در حین اجرای کار»، کسب کنند و بر آن مسلط شوند. این مهارت، در حل مسائل و چالش‌های سازمانی بسیار راهگشا است؛ چرا که با طراحی روش‌شناسیِ اختصاصی برای مدیران سازمان‌ها، باعث می‌شود مدیر به صورت نظام‌مند مسئله خود را بشناسد، راه‌حل‌ها را تعیین کند و برای راه حل‌ها برنامه‌ای اجرایی طراحی کند. از آنجا که این روش کاملاً ساختاریافته و طراحی شده است، منجر به حل مسائل و چالش‌های سازمانی خواهد شد.

وی ادامه داد: اسپرینت حل مسئله تنها مختص مدیران نیست، بلکه برای تمامی کارکنان سازمان، در هر سطحی از سلسله مراتب، قابل اجرا است؛ چرا که مسائل یک سازمان تنها محدود به سطح مدیریتی نیست و ممکن است در سطح کارکنان مطرح شود.

جعفرپناه با اشاره به مسائل پیش روی کتابخانه‌های عمومی گفت: بر اساس آنچه در اسپرینت حل مسئله ویژه مدیران نهاد مطرح شد، یکی از مسائل پیش روی کتابخانه‌های عمومی، «بودجه محدود» است؛ بنابراین، نهاد باید به جریان‌های درآمدی جدید متکی باشد تا منابع مالی لازم برای برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی را فراهم کند. همچنین پیشنهاد شد برای مشارکت شهروندان در اداره و استفاده از کتابخانه‌های عمومی تدبیر شود و در این زمینه باید به روش‌های خلاقانه اتکا کرد. به‌علاوه، در این دوره آموزشی بر ضرورت تشکیل گروه‌های بین‌وظیفه‌ای و جلسات مشترک میان ستاد وصف، به منظور شناخت بیشتر این دو گروه، تأکید شد. در این دوره، یکی از بحث‌های اساسی «دامنه محدود سبد خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی» بود. نتیجه گفت‌وگوها در این باره این شد که نهاد باید به منظور نوآوری و توسعه خدمات جدید، به سمت ارتقای تجربه مشتری حرکت کند.

وی با ارزیابی مدیران مجموعه نهاد در دوره آموزشی برگزار شده گفت: مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی، مدیران قابل و خوبی قلمداد می‌شوند؛ انسان‌های باشخصیتی در این جلسه حضور داشتند؛ شرکت‌کنندگان، به‌ویژه بانوان محترم، مشارکت رضایت‌بخشی داشتند. به لحاظ فرهنگی و عمق نگاه و بینش می‌توان گفت که نهاد کتابخانه‌های عمومی افراد خوبی را به کار گرفته است. لازم است این نهاد با تمرکز بر آموزش‌های نوین مدیریتی، دانش و مهارت مدیران خود را ارتقا دهد تا بتوانند با پیشرفت‌های علمی حوزه مدیریت آشنا شوند. برگزاری چنین کارگاه‌هایی بسیار مفید است و نهاد کتابخانه‌های عمومی را از منظر وضعیت و عملکرد آینده به صورت جدی ارتقا خواهد داد.


گفتنی است «اسپرینت گیمی‌فای شده حل مسئله سازمانی» Gamified sprint for organizational problem solving ، کارگاهی جذاب، کاربردی و تعاملی همراه با بازی نقش است. در این کارگاه، شرکت‌کنندگان، رویکرد حل مسئله و تصمیم گیری در مراحل مختلف حل مسئله را ـ با محوریت یک مسئله واقعیِ مرتبط با فعالیت‌های سازمان خود ـ فرامی‌گیرند و ضمن یادگیری تکنیک‌های مختلف، برای هر مرحله از چرخه حل مسئله به صورت گروهی تکنیک‌ها را تمرین می‌کنند.

کارگاه آموزشی اسپرینت حل مسئله و تصمیم‌گیری طی روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه با همکاری دانشگاه تهران برگزار شد و مدیران نهاد در این دوره آموزشی با تکنیک‌های تفکر خلاق، تحلیلی و طراحی آشنا و روش کاربست عملی آن در حل مسئله را آموختند.

آزمون  hdb، تکنیک 5w1h، شناخت مسئله، تکنیک مصاحبه عمیق و قوم‌نگاری، تکنیک اولویت‌بندی کارها، دردسرها و منفعت‌ها، ایده‌پردازی، تکنیک عکس‌های سخنگو، ارزیابی ایده، تکنیک ماتریس ارزیابی ایده، به تصویرکشیدن ایده، تکنیک نقشه ارزیابی پیشنهادی، تناسب ارزش‌های پیشنهادی، بوم اجرای ایده و تکنیک بوم اجرای پروژه خلاق از جمله سرفصل‌های این دوره بودند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 9 =