یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

در سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شد؛

بهره‌برداری از ۳ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور

بازدید دبیرکل نهاد از موکب های مرزی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هفته ای که گذشت ضمن سفر به استان های زنجان و لرستان به منظور افتتاح کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی و بهره برداری از مرکزی خرم آباد، از موکب های نهاد در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در هفته نخست شهریور ماه ۱۴۰۲ ضمن سفر به استان های زنجان و لرستان به منظور افتتاح کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی و بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد، از موکب های نهاد در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان بازدید کرد. 


سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور پیش از ظهر ششم شهریور ماه با هدف افتتاح کتابخانه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی در یکی از مناطق کمتربرخوردار زنجان آغاز شد. در مراسم افتتاح این کتابخانه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محسن افشارچی استاندار زنجان  و آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان حضور داشتند. 

کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی در منطقه اسلام‌آباد در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۰۰ متر مربع واقع شده است و ۸۵۰ متر مربع زیربنا دارد. این کتابخانه در ۳ طبقه ساخته شده و دارای بخش‌های متنوعی از جمله کلاس آموزشی، دو اتاق مطالعه گروهی، سالن اجتماعات با ظرفیت ۷۰ نفر، بخش مستقل کودک، بخش مستقل نوجوان، مخزن کتاب، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش نشریات، غذاخوری و نمازخانه از جمله قسمت‌های این کتابخانه عمومی است. این کتابخانه بیش از ۳۵ هزار نسخه کتاب دارد و برای تجهیز و فضاسازی کتابخانه منطقه اسلام‌آباد بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تأمین شده است. هزینه ساخت این پروژه از محل اعتبارات بازآفرینی شهری تأمین شده است.

افتتاح کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی»


مقصد بعدی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استان آذربایجان غربی و بازدید از موکب «کتابخانه حسینی» بود.

در سفر یک روزه به آذربایجان غربی انجام شد؛

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در موکب کتابخانه حسینی کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر از برپایی موکب‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۶ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان و در مجموع ۹ موکب از پنجم تا پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کودکان و نوجوانان با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی نقاشی، رنگ‌آمیزی، پرده‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، اوریگامی و ... هستند.

رمضانی تصریح کرد: طرح زیارت به نیابت از شهدا، طرح بیعت با شهدا و تدارک فضای عکاسی با دکور حجمی «فرزندان آینده‌ساز «بسته‌های فرهنگی، صوتی و تصویری به عنوان «توشه راه زائر» بخشی دیگر از فعالیت های فرهنگی موکب ها است که به زائران ارائه‌ می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و هیئت همراه همچنین از مواکب اهل سنت منطقه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان پیرانشهر و پایانه مرزی تمرچین بازدید کردند و از نحوه خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی مطلع شدند.

بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از موکب «کتابخانه حسینی»

بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از موکب «کتابخانه حسینی»

بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از موکب «کتابخانه حسینی»


مهدی رمضانی با سفر به استان کردستان غروب سه شنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۲ از موکب فرهنگی و خدماتی اداره کل کتابخانه های عمومی در مرز باشماق مریوان بازدید کرد و در جریان فعالیت‌ها و اقدامات این موکب قرار گرفت.

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور


رمضانی در ادامه این سفر چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ با ورود به استان کرمانشاه از موکب های فرهنگی خدمات رسان کتابخانه های عمومی استان در زائرسرای شهر کرمانشاه و مرز خسروی بازدید و با مسئولین و کتابداران و خادمین مواکب گفتگو کرد.

نهاد در اجتماع بزرگ و فرهنگی پیاده روی اربعین یاریگر سایر دستگاه ها است

بازدید دبیرکل از موکب فرهنگی خسروی


در این بازدید مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن آرزوی سلامتی برای خادمین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مواکب اربعینی سراسر کشور بیان داشت: دستگاه‌های مختلف اقدامات خوبی را برای اربعین انجام دادند که قطعاً نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری در حوزه‌های فرهنگی داشته است.

وی در خصوص مواکب کتابخانه های عمومی در کشور خاطرنشان کرد: در ۶ استان از استان‌های شمال غرب، غرب و جنوب غربی کشور برای خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله الحسین علیه السلام موکب داریم که این استان‌ها شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان هستند، همچنین در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان هم برای زائرین پاکستانی که وارد ایران می‌شوند اقداماتی را انجام داده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره موکب کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در نقطه صفر مرز خسروی گفت: مرز خسروی یک مرز خاطره انگیز برای مردم ایران است، لذا در طول دوران مختلف حتی در بازگشایی مرزها و بازگشت آزادگان به وطن، فضایی خاطره انگیز برای مردم دارد. امکانات و خدمات نسبت به سال قبل تغییرات چشمگیر و خوبی داشته است و جا دارد از استانداران و مسئولین استان‌ها به جهت هماهنگی‌های مناسب و روان بودن تردد زائرین و همکاری با مواکب کتابخانه ها قدردانی کنیم.

وی همچنین در خصوص هدف ایجاد موکب‌های فرهنگی بیان داشت: اساس اقدامات موکب‌های ما در مرزها اقدامات فرهنگی است؛ ارتباط‌گیری با زوار مخصوصاً کودکان و نوجوانان، معرفی محتواهای مناسب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی، پرده خوانی از جمله این برنامه ها است. شاید در اینجا معرفی کتاب به صورت مستقیم انجام نشود اما کودکان را با مسئله درگیر می‌کند، همچنین در خلال برنامه ها ارتباطی با شهدا برقرار می‌کنند.

رمضانی در خصوص برنامه های فرهنگی اظهار داشت: یکی از کارهای خوب و شاخصی که امسال تدارک دیده شد، بحث زیارت به نیابت شهدا است که از کوچک تا بزرگ را درگیر موضوع می‌کند و در این نیابت انتخابی وجود ندارد و در اینجا ان شاءالله شهدا ما را انتخاب می‌کنند تا نایب الزیاره آنها باشیم.

وی اشاره کرد: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی و خدمات رسان وظیفه خود می‌داند در این اجتماع بزرگ و پیاده روی اربعین که اساساً یک حرکت فرهنگی است، در کنار سایر دستگاه این اقدام فرهنگی را یاری کند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه ها در ادامه گفت: در همه مرزهای مرتبط سراسر کشور، موکب‌های نهاد کتابخانه ها مستقر هستند و خدمات رسانی می‌کنند اما با توجه به اقداماتی که در تردد مرزها صورت گرفته است توقف مردم در مرزها کمتر است و تلاش شده ارتباط با زائرین و خدمات فرهنگی به آنها به گونه‌ای صورت بگیرد که مفید واقع شود، خصوصاً کودکان و نوجوانان از خدمات فرهنگی نهاد بهره‌مند شوند. این اقدام در بین همکاران ما اقدامی درونی و قلبی است، که با شوق خدمت به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) در موکب‌ها فعالیت می‌کنند.

رمضانی خطاب به مدیران استانی و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: جا دارد از مدیران کل استان‌ها و کتابداران و همچنین همکاران ستادی که خادم این مواکب ها هستند و این فضای مناسب را ایجاد کردند و نام ما را هم در زمره خدمت رسانان این کار ارزشمند، که نتیجه و آثار آن به قیام حضرت حجت(عج) منتج خواهد شد افزودند، تشکر کنم.

گفتنی است، در استان کرمانشاه تعداد ۲ موکب ملی در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین و زائرسرای راه کربلا شهرستان کرمانشاه، دایر است و تعداد ۶ موکب استانی در شهرستان های سنقر، صحنه، کنگاور، هرسین، سرپل ذهاب، گیلانغرب فعالیت دارد.

نهاد در اجتماع بزرگ و فرهنگی پیاده روی اربعین یاریگر سایر دستگاه ها است

نهاد در اجتماع بزرگ و فرهنگی پیاده روی اربعین یاریگر سایر دستگاه ها است

نهاد در اجتماع بزرگ و فرهنگی پیاده روی اربعین یاریگر سایر دستگاه ها است


دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین شامگاه چهارشنبه از موکب اربعین کتابخانه های عمومی استان ایلام در کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر مهران بازدید کرد.

دبیرکل


در این بازدید دبیرکل نهاد رمضانی ضمن خداقوت به همکاران اداره کل کتابخانه های عمومی استان، از تلاش ها و خدمات فرهنگی آنها در راستای تقویت و ترویج فرهنگ اربعین تقدیر کرد. 

همزمان با حضور رمضانی، کودکان زائر اربعین در غرفه کتاب کودکان مخاطب پرده خوانی واقعه عاشورا بودند و فضایی ماندگار را به نمایش گذاشتند. محفل روخوانی قرآن کریم از جمله برنامه های حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود. همچنین بازدید از نمایشگاه آثار عاشورایی هنرمند عضو کتابخانه مرکزی ایلام، آندیا حیدری، و بیعت و عهد با شهدای مدافع حرم از دیگر برنامه های موکب اربعین کتابخانه امام رضا علیه السلام مهران بود. 

 

بازدید دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از موکب اربعین مهران

بازدید دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از موکب اربعین مهران

بازدید دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از موکب اربعین مهران


مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه با حضور در موکب فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در عمود ۳۵ مرز چذابه از بخش های مختلف این موکب شامل زیارت نیابتی شهدا، نقالی و پرده خوانی، نقاشی و قصه گویی، خوانش و معرفی کتاب بازدید کرد. رمضانی در این بازدید ضمن حضور در بخش های مختلف این موکب و امضای عهدنامه شهدای مدافع حرم، بخشی از کتاب «دو امام مجاهد» را خواند. 

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور

بهره‌برداری از ۲ کتابخانه و بازدید از موکب‌های نهاد در ۵ استان مرزی کشور


سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان و افتتاح برخط کتابخانه سیار «هدهد سفید قلم چی» شهرستان کازرون استان خوزستان، ۱۰ شهریور ماه به پایان رسید. بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد با حضور محمدمهدی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نمایندهٔ ولی فقیه در استان و امام جمعهٔ خرم‌آباد؛ فرهاد زیویار، استاندار لرستان و جمعی مدیران و معاونان نهاد و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی انجام شد.

افتتاح کتابخانه مرکزی خرم آباد