سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجاه‌وپنجمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی مطرح کرد؛

عزم دولت و هیئت امناء برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در نهاد

پنجاه و پنجمین نشست هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجاه و پنجمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور از عزم دولت سیزدهم و هیئت امناء بر جبران عقب‌ماندگی‌ها در نهاد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پنجاه و پنجمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور شامگاه یکشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، محسن پرویز، یاسر احمدوند، فاطمه عزیزآبادی فراهانی و عصمت مؤمنی اعضای حقیقی، حجت الاسلام حسین جلالی عضو ناظر مجلس در هیئت امناء و مدیران نهاد در دفتر وزیر برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به برگزاری پرشکوه و باعظمت راهپیمایی اربعین و تقدیر از بانیان و زحمت‌کشان در گروه‌های مختلف و ضمن تشکر از مجموعه مدیران و کارکنان و کتابداران نهاد برای ارائه خدمات مطلوب فرهنگی گفت: عزم دولت سیزدهم و هیئت امناء بر جبران عقب‌ماندگی‌ها در نهاد است و از ابتدای دولت نیز تلاش‌هایمان را آغاز کردیم. بحمدالله بخش بزرگی از مشکلات برطرف شده و اخبار مسرت‌بخشی که در زمینه ارتقای حقوق و معیشت همکاران به گوش می‌رسد حاصل زحمات فراوان مجموعه مدیران نهاد است.

عزم دولت و هیئت امناء برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در نهاد

وی افزود: همچنین بخشی از مشکلات نهاد که ناشی از آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد است را پس از بررسی و حل مشکلات آماده طرح در کمیسسیون فرهنگی دولت کرده‌ایم. هیئت امنا اختیارات خوبی دارد و می‌خواهیم از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک سازمان عمومی غیردولتی دیده شده است برای انعطاف و چابکی آن است تا بتواند مسائلش را خودش حل کند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه تأکید کرد: شبکه کتابخانه‌ای ما در کشور بسیار وسیع است و غیر از نهاد، کتابخانه‌های بزرگ و مهم دیگری نیز داریم. کتابخانه‌های مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های شهرداری‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ما حائز اهمیت است و نهاد می‌بایست مانند نخ تسبیه همه اینها را کنار هم بنشاند و موجب هم‌افزایی همه ظرفیت‌ها شود. معتقدم برخی فاصله‌هایی که در گذر زمان ایجاد شده است نیز باید از بین برود. مراکز شهری، دانشگاه‌ها و... کتابخانه‌های مهمی دارند که می‌بایست با هم‌افزایی امکانات آنها را در خدمت نیازهای عمومی قرار داد. بنابراین در جایی که صفت کتابخانه عمومی مطرح می‌شود باید در عرصه بین‌الملل فارغ از وابستگی‌های سازمانی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی دیده شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از فقرهای ما در حوزه فرهنگ نبود آمایش‌های دقیق است گفت: در برنامه هفتم توسعه موضوع آمایش‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است. بسیار خرسندم که یکی از مطالبات مردم در روستاها درخواست ساخت کتابخانه عمومی است. به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در کشور رخ داده و جامعه ما به شدت فرهنگی است. رقابتی که در شهرها و روستاهای دوستدار کتاب شکل گرفته واقعاً جای تقدیر دارد و این نشان از شوق مردم و مدیران به حوزه کتاب است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی ضمن تقدیر از فعالیت خوب در حوزه اطلاع‌رسانی و تأکید بر تقویت آن، بر ضرورت تدیون برنامه جامع برای گروه سنی کودک و نوجوان با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد.

عزم دولت و هیئت امناء برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در نهاد

تثبیت ساختار ادارات‌کل کتابخانه‌های عمومی استانها

همچنین در این نشست مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن مرور مصوبات جلسه ۵۴ هیئت امناء با اشاره به اینکه همه مصوبات اجرایی شده است، گفت: چند اتفاق خوب طی چند ماه اخیر در نهاد رخ داده است که یکی از آنها حل اختلاف نظر در خصوص ساختار ادارات‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها است که بنابر مذاکرات وزیر محترم و اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری ساختار فعلی تثبیت شد.

دبیرکل نهاد با اشاره به اینکه بررسی کارشناسی اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد به اتمام رسیده است، گفت: پس از بررسی و رفع ایرادات، برای تصویب در صحن کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت مطرح می‌شود.

این عضو هیئت امناء در پایان از تدوین پیش‌نویش تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استفاده از ظرفیت خانه‌های بهداشت برای راه‌اندازی پیشخان خدمات کتابخانه‌ای خبر داد.

همچنین در این نشست گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح آمایش کتابخانه‌های عمومی در قالب WebGIS از سوی سکینه قاسم پور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، گزارش اقدامات حوزه بین‌الملل از سوی محمدمهدی زرافشان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و گزارشی از «پیمایش تحلیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی کتابداران» ارائه شد و حاضرین در خصوص موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 10 =