سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶

لیلی سیفی در کارگاه آموزشی «چگونه کتابدار کارآفرین موفق باشیم» تشریح کرد؛

مراحل اساسی تبدیل یک کتابدار به کارآفرین موفق

کارگاه های آموزشی دومین همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»

کارگاه آموزشی «چگونه کتابدار کارآفرین موفق باشیم» در راستای برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با تدریس لیلی سیفی، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشیار دانشگاه بیرجند، عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در مشهد مقدس بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کارگاه آموزشی «چگونه کتابدار کارآفرین موفق باشیم» در راستای برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با تدریس لیلی سیفی، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشیار دانشگاه بیرجند، عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در مشهد مقدس به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این کارگاه لیلی سیفی، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشیار دانشگاه بیرجند، عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران مسیر تبدیل شدن یک کتابدار به کارآفرین موفق را در گرو گذراندن ۶ مرحله دانست و گفت: نخستین مرحله «ایجاد ظرفیت اعتیادسازی نیروی انسانی» است. کتابداران ممکن است به دلیل تعهدات موجود، در انجام پروژه جدید دچار تردید شوند. این بسیار مهم است که به طور فعال به کتابداران کمک کنیم تا بدانند چگونه می‌توانند از ظرفیت و مهارتهای موجود خود برای حمایت از کارآفرینی کتابخانه استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای موفقیت در این مسیر باید کارآفرینی را در فرهنگ سازمانی خود نهادینه و علاوه بر آن انتظارات و مهارتهای موردنیاز کتابداران را برای حمایت از کارآفرینی بصورت واضح و صحیح تعریف کنید.
وی تصریح کرد: آنچه حرکت در این مسیر را پرشتاب‌تر می‌کند آموزش کتابداران به عنوان سفیر برای ارائه خدمات کارآفرینی در کتابخانه است و اینکه از کتابداران بخواهید در آموزشهای کارآفرینی منطقه خود حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.
سیفی «توسعه و بهره برداری از امکانات کتابخانه» را یکی دیگر از مراحل تبدیل کتابدار به کارآفرین معرفی کرد و افزود: باید بدانید که علاوه بر کتابداران، کتابخانه‌ها نیز دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی ارزشمندی هستند که از کارآفرینان پشتیبانی می‌کنند. از جمله اقدامات موثر کتابخانه‌ها در این مسیر می‌تواند فراهم سازی فضاهای ملاقات، ابزارهای یادگیری و دستگاه‌های با فناوری پیشرفته باشد. در واقع شناسایی راه‌های استفاده از این منابع می‌تواند به کتابخانه کمک کند تا از ظرفیت منحصر به فرد خود به عنوان یک مرکز کارآفرینی به نحو احسن استفاده کند.
دانشیار دانشگاه بیرجند اظهار کرد: ایجاد فضاهای کار مشترک در کتابخانه برای ارتباط مستمر و موثر کارآفرینان با یکدیگر، مرور سیاست های کتابخانه و در صورت نیاز تجدیدنظر در آنها، تولید محتوا مناسب و تسهیلگری در دسترسی غیردیجیتالی به منابع و خدمات می‌تواند این مسیر را هموارتر سازد.
وی سومین مرحله را «جایابی کتابخانه در زیست بوم کارآفرینی» معرفی کرد و گفت: به این مسئله توجه داشته باشید که هیچ سازمانی نمی‌تواند به تمامی نیازهای کارآفرینان محلی خود پاسخ دهد. به عبارت دیگر برای به حداکثر رساندن ظرفیت خود به عنوان یک مرکز کارآفرینی، کتابخانه باید با استفاده از مشارکت های راهبردی، جایگاه ویژه خود را در زیست بوم کارآفرینی محلی شناسایی کرده، مالکیت آن را گرفته و سپس ساخت و ساز را شروع کند.
عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ابراز کرد: چهارمین مرحله «مشارکت دادن کارآفرینان» است. در این مرحله کتابخانه‌ها دارای موقعیتی هستند که برای کارآفرینان محلی امکان دسترسی به دانش و شبکه‌های حمایت اجتماعی را فراهم می‌کنند و به آنها این اجازه را می‌دهند تا رویاهای تجاری خود را به واقعیت تبدیل کنند. با این حال، بدون اطلاع رسانی فعال، کتابخانه‌ها نمی‌توانند انتظار داشته باشند که کارآفرینان محلی با کتابخانه ارتباط برقرار کنند یا آن را به عنوان یک منبع مراجعه کننده، ببینند.
وی در ادامه بیان کرد: مرحله پنجم «ارزیابی و پایش برنامه‌ها و خدمات» است. توجه داشته باشید که لازمه تبدیل شدن به مرکزی برای کارآفرینی داشتن تفکری همچون یک کارآفرین همراه با اتخاذ ذهنیت کشف مستمر و تغییرات ظرفیت است.
لیلی سیفی «برجسته‌سازی نقش اساسی کتابخانه» را آخرین مرحله در مسیر تبدیل شدن کتابدار به کارآفرین موفق عنوان کرد و گفت: کتابخانه‌های سنتی در زیست بوم‌های کارآفرینی به عنوان یک بازیگر کلیدی دیده نمی‌شوند. برای تغییر این طرز فکر، کتابخانه‌ها باید نقش فعالتر و ثابتری را در ارتقای خدمات و موفقیت‌ها به مخاطبان مختلف داشته باشد. وی اقدامات موثر در این مرحله را برند سازی، ایجاد بستر پیام رسانی ویژه مخاطبان، ایجاد کانالهای پیام‌رسانی مستقیم پایدار، تقویت پوشش رسانه‌ای و حداکثر سازی دسترسی عنوان کرد.
گفتنی است، این کارگاه با حضور بالغ ۲۵ شرکت کننده حضوری و ۳۰۰ شرکت کننده مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =