سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

دبیرکل نهاد در افتتاحیه همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» عنوان کرد؛

نقش انکارنشدنی کتابخانه‌های عمومی در ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار

افتتاحیه دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در آیین افتتاحیه همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با اشاره به اینکه خدمات کتابخانه‌های عمومی باید نیازمحور باشد، گفت: نهاد با برگزاری این همایش، تلاش کرده است به سمت ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آ یین افتتاحیه همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک که صبح امروز ۲۵ مهرماه برگزار شد، با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت های دنیای اسلام از حماسه مردم فلسطین، گفت: کشور فلسطین، گسترده ترین نقطه جهان از نظر تنوع افراد و ادیان است که متاسفانه اتفاق های دلخراشی و وحشیانه ای در آن روی داده است. در این چند روز اخیر شاهد بویدم که مفاهیم  انسانی درباره مردم فلسطین ذبح می شود و کسانی که مدعی این مفاهیم هستند و خود را سردمدار و پیشرو دراین امور می دانند، توجهی نمی کند. کم لطفی است به حوزه انسانیت، حوزه اخلاق، و حوزه کتاب، کتابدار کتابخانه عمومی که ما دور هم جمع شویم ودرباره مفاهیم ارزشمند صحبت کنیم و به مسائل غزه و حوادث انسانی که در آنجا اتفاق می افتد توجه نکنیم.

مهدی رمضانی افزود: من از فرصت استفاده می کنم و توجه همه انسان هایی که انسانیت و مفاهیم ارزشی باور دارند را به این موضوع جلب می کنم و امیدوارم حضور ما، حضور و حمایت فعالی باشد و بتوانیم اثرگذار باشیم و این مسئله انسانی و اسلامی را هرچه سریع تر به سرانجامی و آنچه به نفع مردم فلسطین هست و راه حل اصلی توسط رهبر انقلاب ارائه شده برسانیم و آن روز، دیر نیست.   

وی در ادامه با بیان به خدمات کتابخانه ها عمومی  عنوان کرد: در حال حاضر،  شش هزار کتابدار ایرانی در ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی، صدها هزار ساعت برنامه آموزشی و فرهنگی اجرا می­کنند. این اعداد، تنها بخشی از شواهدِ فرصت و ظرفیت بی­نظیر کتابخانه ­های عمومی جمهوری اسلامی ایران برای رشد و توسعه پایدار است.

مهدی رمضانی با اشاره به رویکردهای نوین رسالت کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتابخانه های عمومی با این ظرفیت غنی می‌کوشد، علاوه بر ارائه خدمات مرسوم کتابخانه‌ای، نقش خود را به‌عنوان پایگاه اجتماعی و مرکز آموزش غیررسمی در اقتصاد ایران با معرفی ­کسب‌وکارهای کوچک و حمایت از رونق و توسعه آنها ایفا کند. کسب‌وکارها چه در ابتدای راه باشند چه در میانه، از زمان ایده‌پردازی تا راه‌اندازی، به حمایت‌هایی از جنس فضای فیزیکی، سرمایه مالی، آموزش و شبکه‌های ارتباطی نیاز دارند، و این­ها همان نقاطی است که کتابخانه‌های عمومی می­توانند در آنها نقش‌آفرینی کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی بر نقش کتابخانه های به‌ عنوان »دانشگاه مردم»، تأکید و تصریح کرد: مباحث کارآفرینی و کسب‌وکارها معمولاً در دانشگاه‌ها تدریس می­شوند و فقط افراد تحصیل‌کرده می­توانند از آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که این مباحث ذاتاً منحصر به گروه خاصی نیست و همه افراد، با هر سن و دانش و بینشی می­توانند با آن آشنا شده و در توسعه فردی و شغلی خود آن را به کار گیرند. اینجاست که کتابخانه عمومی، به‌ عنوان »دانشگاه مردم»، می­تواند به شیوه‌ای روشنگرانه، حیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را دگرگون سازد.

رمضانی با عنوان اینکه خدمات کتابخانه‌های عمومی باید نیازمحور باشد و به زندگی مردم بیندیشد، گفت:  به همین دلیل، نقش آن در  ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار، به عنوان یکی از واقعی‌ترین جلوه‌های زیست عمومی، انکارنشدنی است. برای برقراریِ پیوند میان جامعه با فرهنگ کارآفرینی باید همه بخش‌های حوزه عمومی در تعامل با یکدیگر باشند و نمی‌توان فقط با الزامات قانونی آن را اجرا کرد؛ به عبارت دیگر، کارآفرینی باید در حوزه عمومی نفوذ کند که لازمه آن فعالیت سازمان‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی مانند کتابخانه عمومی است.

نهاد در راستای ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت می کند

وی افزود: فرهنگ کارآفرینی، مطابق دیدگاه دینی و اخلاقی ما، گستره‌ای است شامل ارزشمندی زندگی، عزت‌مندی، درک تغییر و کشف فرصت، مشارکت، استقلال‌طلبی، مسئولیت‌پذیری، نوآوری و مخاطره‌پذیری. کتابخانه‌های عمومی از طریق فعالیت مشترک با سازمان‌های محلی و منطقه­ای، می‌توانند زمینه‌ساز تحقق این ارزش‌های والا باشند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با اشاره به دومین همایش بین المللی نهاد عنوان کرد: دومین همایش بین‌المللی کتابخانه­های عمومی با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» به دنبال همراه‌کردن همه ذی‌نفعان با جریان خدمات برای کسب‌وکار بود و مخاطبان آن، گروه‌های وسیعی از کتابداران، پژوهشگران، صاحبان کسب‌وکار، مدیران محلی و سیاست‌گذاران ملی است.

رمضانی تصریح کرد: نهاد با برگزاری این همایش،  تلاش کرده است به سمت ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت کند. صمیمانه امیدواریم این اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بتواند بر تصمیم‌گیری‌های عمومیِ مربوط به کیفیت کلیِ زندگی در جامعه تأثیر بگذارد و اتفاقی فرهنگی را در حوزه عمومی باعث شود.

 عضو شورای فرهنگ عمومی کشور ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی را از ماموریت های نهاد برشمرد و گفت: کتابداران کتابخانه‌های عمومی، محور اصلی تعامل با مردم و نخستین لایۀ مواجهه با کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهایی هستند که برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود، یا حتی استفاده از امکانات فیزیکی، به سراغ کتابخانه­های عمومی می­آیند؛ بنابراین، یکی از مأموریت‌ها و وظایف کتابخانه عمومی این بوده و هست که با «ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی» مردم را علاقه‌مند کرده و آگاهی‌های لازم را در اختیارشان قرار دهد.

وی اضافه کرد: مدت حضور و تجربه شغلی هر کتابدار در کتابخانه، از  نظرآشنایی او با ظرفیت‌های بومی، چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر منابع تولیدی، یک امتیاز محسوب می‌شود. کتابدار دغدغه‌مند، به عنوان «مشاور امین» اعضا، می­تواند ایده‌های خوب و کارسازی را به مراجعان پیشنهاد دهد و کمک‌های داوطلبانه برای مربیگری و سرمایه‌گذاری را جذب کند و متقابلاً کاربران مستعد را به صاحبان کسب‌وکار معرفی نماید. قطعاً کتابداران قدیمی در کتابخانه‌های محلی در این زمینه از انگیزه و نفوذ بالاتری برخوردارند. اما همان قدر که تعامل ایشان با مردم قوی‌تر است، آگاهی آنان از حوزه‌های متنوع کسب‌وکار و علم و فناوری را نیز باید غنی‌تر کرد.

«فرهنگ کسب‌وکار» مقدم بر ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاریِ کسب‌وکار است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تأکید بر اینکه مدیران محلی نقش خود در توسعه فرهنگ کسب‌وکار را به طور کامل ایفا کنند، گفت: «فرهنگ کسب‌وکار» مقدم بر ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاریِ کسب‌وکار و ارائه خدمات حمایتی و تسهیلاتی است. دو عامل بسیار مهم «آموزش» و «شبکه­سازی» را نباید  فراموش کرد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی می‌توانند برنامه‌ها و ‌طرح‌های آموزشی را برای توسعه فرهنگ کسب‌وکار در منطقه خود اجرا کنند. این آموزش‌ها، به‌ویژه در مناطقی که کتابخانه عمومی تنها مرکز فرهنگی موجود در آن منطقه است، به ارتقای مهارت‌های کسب‌وکاری، مدیریتی و فنی یاری خواهد رساند. کتابخانه‎های عمومی همچنین می‌توانند فرصت‌ها و فضاهایی را برای شبکه‌سازی و همکاری بین صاحبان کسب‌وکارهای محلی فراهم کنند. مجموعه این برنامه‌ها و اقدامات، تقویت جامعه کسب‌وکار محلی، ایجاد فرصت‌های همکاری و اشتغال محلی و ارتقای سطح رقابتی کسب‌وکارها را موجب خواهد شد.

رمضانی عنوان کرد: امیدوارم دانش و تجربیاتی که در این همایش به اشتراک گذاشته می‌شود، الهام‌بخش ایده‌ها و نوآوری‌های جدیدی در ایران و تمامی کشورهای حاضر در همایش شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 7 =