به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پنل ششم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور رضا اکبرنژاد، سعید مویدفر و منصور کوهی رستمی به عنوان اعضای پنل برگزار شد.
محسن اکبرپور شیرازی، دانشیار مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر با موضوع «شناسایی عوامل موفقیت و شکست کسبوکارهای کوچک» به سخنرانی پرداخت.
وی استفاده از یک مدل را در موفقیت کسب و کار مهم برشمرد و گفت: بطور مثال در بوم مدل کسب و کار canvas ، ۹ مولفه دارد که حیطه مشتریان، ارزش پیشنهادی، زیرساخت و پایداری مالی را پوشش میدهد. مدلهای کسب کار در واقع یک برنامهریزی استراتژیک است که از یک وضعیت موجود کسب و کار شروع و با چشم انداز خود وضیعت مطلوبی که ممکن است در یک افق چندساله باشد، را ارائه میدهد.
اکبرپور تاکید کرد: برای بهبود عملکرد کل سیستم دو معیار تفکر فلسفی و فلسفه TOC وجود دارد. دو ویژگی معیارهای شامل بهبود مستمر و بهبود عملکرد کل سیستم است.
دانشیار مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر در خصوص عوامل حیاتی موفقیت در کسب و کارهای کوچک(نوپا)، گفت: این عوامل شامل همراستی استراتژیک، اثر زیست محیطی(خارجی)، اثر سازمانی(داخلی)، مدیریت عملکرد و مدیریت منابع است.
جینا دی الویس جایسوریا، مؤسس انجمن کتابداران حوزه کسبوکار آسیا و اقیانوسیه از سنگاپور به سخنرانی با موضوع «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک: نگاه اجمالی به آسیا» پرداخت.
وی ضمن معرفی برنامه لانچ(lounch) در حوزه کسب و کارها، گفت: این برنامه سه هدف استقلال برای کار آفرینان، فیلانسها و تجارتهای کلی؛ شناسایی فرصتهای مناسب و رشد اقتصادی را دنبال میکند. در واقع هدف دسترسی به منابع کسب و کارها، ایجاد شبکهها و فضای مناسب برای رشد کسب و کارها است. ماتلاش میکنیم ضمن حمایت از افراد دارای طرح، به واسطه متخصصین به آنان کمک کنیم.
جایسوریا افزود: این حمایتها در قالب مشورت با متخصصین بصورت حضوری و مجازی، دسترسی به منابع کتابخانهای و مراکز اطلاعات است. این مشاورین اطلاعات لازم را در اختیار کارآفرینان قرار میدهند. همچنین شبکههایی وجود دارند که میتوانند از برنامهها و خدمات قابل ارائه در آنها، استفاده و اطلاعات لازم را دریافت کنند.
موسس انجمن کتابداران حوزه کسب و کار آسیا و اقیانوسه از سنگاپور، تصریح کرد: هدف این است که اطلاعات موردنیاز برای راه اندازی کسب و کار و همچنین فرصتهایی برای تحقیقات، بازاریابی و مهارتهای بازاریابی را نیز در اختیار افراد قرار دهیم.
وی با ذکر مثالی از کتابخانه مالیپینا در فیلیپین در حوزه حفظ و رونق کسب و کارهای سنتی، گفت: کتابخانه میبایست زمینه را برای یادگیری، آموزش و استفاده از آخرین فناوری را برای همه اقشار جامعه را فراهم سازد. شما بایستی برای راه اندازی کسب و کار فضای لازم را ایجاد کند؛ چرا که این امر در حفظ رویههای سنتی و ایجاد فضا جدید در کتابخانه کمک میکند.
جینا دی الویس جایسوریا اظهار کرد: در مالزی نیز کتابخانهها در جهت ارتقای مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فعالیت دارند. در واقع کتابخانه بخشی از زندگی مردم و صاحب قدرت هستند که جایگاه ویژهای را نیز در جامعه دارند. در نهایت اینکه کتابخانه باید به عنوان کنترلکننده، محرک پروژهها برای مهارت افزایی و ... فعالیت داشته باشند.
وی استراتژی کتابخانه را دعوت از مردم برای مشارکت در برنامههای کتابخانه و ارتباط مستمر با مردم معرفی کرد و گفت: باید در مسیر حمایت از کسب و کارها به فرهنگ جوامع و سنتهای جوامع که بسیار مهم نیز است، توجه کنید تا مانعی در روند کارآفرینی ایجاد نشود. امروز باید همکاری و مشارکت را برای پیشرفت در کار مدنظر داشته باشید.
جایسوریا تاکید کرد: مردم باید بدانند که کتابخانه به کار آنان ارزش افزوده میدهد. در پایان تاکید میکنم بایستی آگاهیسازی انجام شود. به عبارت دیگر مراجعین باید از فعالیتهای کتابخانهها و کتابداران به ویژه در کشورهای در حال توسعه که مشاغل در آنها خیلی به رسمیت شناخته نمیشوند، آگاه باشند.
داود حاصلی، استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی به ارائه مقاله ای با عنوان «الزامات و چالشهای ارائه خدمات به کسبوکارهای محلی و کارآفرینان در کتابخانههای عمومی: یک مطالعه نظاممند» پرداخت.
وی در خصوص تعریف روششناسی، گفت: روششناسی به معنای روش مرور نظاممند متنون مبتنی بر چهارچوب کیچنهام و چارتز (۲۰۰۷) است که خود شامل سه مولفه طراحی مرور، مرور منابع و تدوین گزار مرور است.
حاصلی جدول الزامات کتابخانههای عمومی در ارائه خدمات به کسبوکارهای محلی و کارآفرینان را در گرو آیتم هایی همچون سیاستگذاری، منابع کتابخانهای، خدمات مرجع، فضا و تجهیزات، منابع انسانی، همکاری با سازمانها و نهادها و منابع مالی دانست.
وی همچنین در خصوص چالشهای در پیش رو، اظهار کرد: این چالشها شامل کمبود منابع مالی و کتابخانهای، کمبود نیروی انسانی متخصص، مشکلات کاربران، عدم تعامل با دیگر سازمانها، عدم شناخت جامعه هدف و نبود فضا، تجهیزات و زیرساختها است.
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: کتابخانههای عمومی میتوانند نقش مهم و موثری در حمایت و توسعه کسب و کارهای محلی و کارآفرینان داشته باشند. این خدمات میتوانند منافع بسیاری را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد؛ اما برای ارائه خدمات با کیفیت و به روز کسب و کارها، کتابخانههای عمومی نیاز به تامین الزامات و رفع چالشهای مختلف دارند.
آذر کفاشپور، استاد مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص «الزامات تغییر پارادایم و رویکرد مدیریت خدمات کتابخانهها به فلسفه مشتریمداری» به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون پارادایم سنتی کتابخانههای عمومی گفت: کتابخانهها را میتوان به سه دسته حوزه نفوذ(ملی، محلی، مرکزی و سیار)، مراجع(عمومی آموزشی، تخصصی، کودکان و ...) و نظر نوع(ملی، عمومی، مدارس، روستایی و ...) تقسیم کرد.
کفاشپور در خصوص کتابخانههای پارادایم مدرن، بیان کرد: در این پارادایم کتابخانه دیجیتالی و الکترونیکی را داریم. در مسیر تحول به سوی کتابخانه الکترونیکی نیازمند توسعه برخی از ویژگیها و تغییرات از جمله: استاندارد کردن دادها، دسترسی به فایلها از راه دور، ایجاد ارتباط و ترکیب فایلها، دسترسی به فایلهای مختلف، استفاده تعاونی روز افزون از فایلهای مشترک و ... هستیم.
وی با اشاره به انواع مدارک الکترونیکی در پارادایم مدرن، افزود: از جمله اهداف و وظایف کتابخانه در این پارادایم را میتوان کم به توسعه و اعتلای دانش، پرکردن اوقات فراغت افراد جامعه، کمک به شکوفایی و اعتلای استعدادها و خلاقیتهای روحی و ذهنی، افزایش توانایی و کمک به خودآموزی، سوادآموزی و کسب سواد اطلاعاتی دانست.
کفاشپور با گذر از فلسفه تولید و ارائه خدمات به سمت فلسفه مشتری مداری و گفت: نمونه آنچه که هکتابخانهها هستند را یک زیربنای اجتماعی توصیف میکنم. به عبارت دیگر این کتابخانهها، فضای فیزیکی و سازمانهایی هستند که روش تعامل افراد را شکل میدهند.
وی در ادامه به مباحثی همچون نقش کتابدارها، وظایف کتابخانهها در فلسفه جدید، بخشبندی مخاطبان(مشتری-کاربر)، بازار هدف و تعیین و انتخاب بازار هدف پرداخت.
این استاد مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در پایان به توضیحاتی پیرامون مفاهیم مرتبط با فلسفه مشتری اعم از: مدیریت روابط با مخاطب(CRM)، مدیریت رضایت مخاطب(CSM)، مدیریت پاسخگویی به مخاطب(CCM)، مدیریت اطلاعات مخاطب (CIM) و وفاداری (Loyality) پرداخت.
گفتنی است، پایان این پنل به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
ارسال نظر