شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰

کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

نسخه‌های خطی پیونددهنده با فرهنگ گذشتگان و چراغ راه آیندگان

بازدید از بخش نسخ خطی کرمانشاه

کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بررسی و سازماندهی بخش منابع نفیس کتابخانه عمومی امیرکبیر از این بخش بازدید بعمل آورد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه رضا محمودپور، کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بررسی و سازماندهی بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر به همراه محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از این بخش بازدید بعمل آوردند.

نسخه‌های خطی پیونددهنده با فرهنگ گذشتگان و چراغ راه آیندگان

رضا محمودپور، کارشناس منابع نفیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه حضور خود برای بررسی منابع خطی، سنگی، سربی و اسناد تاریخی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه گفت: بخش نسخ خطی، اتاق فکر پژوهشگران است. نسخ خطی یعنی عشق، زحمت، پژوهش، هویت، صبوری، اندیشه، ایثار، تفکر، دانش، خلاقیت، فرهنگ، ابتکار، تاریخ، تمدن و هنر.

وی افزود: همچنین نسخه‌های خطی آثار باقیمانده از تولید فکر و اندیشه پیشینیان ما هستند. این آثار بجامانده ما را با فرهنگ و تحولات اجتماعی و سیاسی گذشتگان پیوند می‌دهند که چراغ راهی ست برای مسیر راه آیندگانمان.

محمودپور بیان کرد: نسخ خطی به ما می‌گوید که ما کجا بودیم و در کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات و خلاقیت‌های ایرانیان کتاب‌آرایی و تولید نسخ خطی است. تمام مراحل تولید یک کتاب خطی با خلاقیت و شگفتی انسان‌ها در آن زمان همراه بوده است. تمام دستاوردهای مدرن بشر امروزی مدیون نسخه‌های خطی است که گذشتگان با زحمات فراوان به وجود آوردند.

نسخه‌های خطی پیونددهنده با فرهنگ گذشتگان و چراغ راه آیندگان

کارشناس نفایس چاپی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه تصریح کرد: بخش نسخ خطی هر کتابخانه، آرشیو یا بایگانی منابع نفیس نیست، منظور واقف از وقف این منابع ارزشمند حفظ و نگهداری صحیح در محل کتابخانه و استفاده علاقمندان می‌باشد و کار ما هم فقط نگهداری و بایگانی و آرشیو نیست. تمام تلاش ما در نهایت اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به مراجعین، فرهیختگان، پژوهشگران، مورخان و اصحاب فرهنگ و هنر است. به همین منظور این مکان و ارائه خدمات آن باید به مردم شناسانده شود.

وی بیان داشت: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با پژوهشگران در این خصوص می‌تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد. پژوهشگران افراد فرهیخته و صاحب‌فکر جامعه هستند و ارتباط با ایشان نفع متقابل برای کتابخانه‌ها دارد که بیشترین نفع را نسخ خطی می‌برد. پژوهشگران افراد خوش‌فکری هستند که در جذب و جمع‌آوری نسخ خطی و راهکارهای توسعه بخش منابع نفیس بسیار می‌توانند مساعدت نمایند.

محمودپور گفت: در این بررسی منابع خطی، سنگی، سربی و اسناد تاریخی طبق دستورالعمل و رده‌بندی ویژه این بخش تفکیک شده و پس از بررسی‌های نهایی آماده بهره‌برداری می‌باشند. در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار منابع خطی، سنگی و سربی در این استان شناسایی، بررسی و تجمیع شد و سپس بر اساس مقیاس‌های لازم بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی در کتابخانه امیرکبیر راه‌اندازی شد تا این بخش بتواند برای پژوهشگران به مرجعی مفید و قابل استفاده و پویا تبدیل شود.

وی اشاره داشت: با توجه به قدمت زیاد این منابع، کتاب‌ها دارای آلودگی‌های خاصی می‌باشند که فرد شاغل یا متخصص این بخش باید با احتیاط کامل و تدابیر خاص پیشگیرانه و با استفاده از ماسک و دستکش فعالیت کند، چون زمان زیادی را در کار با این منابع می‌گذراند.

نسخه‌های خطی پیونددهنده با فرهنگ گذشتگان و چراغ راه آیندگان

محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این خصوص گفت: بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه با زیربنای ۳۰ متر مربع و شرایط و تجهیزات تقریباً استاندارد با موجودی ۸۰۰ نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و منابع نفیس فعالیت دارد. اکنون نیز آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقه‌مندان استان می‌باشد.

وی اظهار داشت: از این منابع تعداد ۲۱ نسخه خطی، ۶۰۹ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۴۷ نسخه چاپ سربی و مابقی این تعداد منابع نفیس چاپی قدیمی هستند که قدیمی‌ترین نسخه این بخش مربوط به دوره صفویه است.

بهرامی ادامه داد: در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه‌های خطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. بنابراین حفظ و شناسایی و معرفی این آثار می‌تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول اندیشه در تمدن ایرانی، آگاه کرده و نوعی خودشناسی را ایجاد کند.

نسخه‌های خطی پیونددهنده با فرهنگ گذشتگان و چراغ راه آیندگان

هستی صدیقی مسئول بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه در ادامه این بازدید گفت: این بخش مجهز به دوربین برای تصویربرداری از نسخ می‌باشد تا لوح‌های فشرده پشتیبان از آن تهیه شود و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی افزود: در حفاظت و نگهداری اصولی این منابع دقت زیادی انجام می‌گیرد. حفظ این منابع برای آیندگان وظیفه اخلاقی ما است.

مسئول بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه گفت: این بخش آماده ارائه خدمات به مورخان و پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌باشد و می‌توانیم منابع و نسخ را به صورت فایل طبق ضوابط در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 8 =