پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

در حاشیه همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک»؛

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک گفتند

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور به بیان نقطه نظرات خود در خصو نقش کتابخانه‌ها در حمایت و توسعه کسب و کارهای کوچک پرداختند

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در حاشیه برگزاری اختتامیه همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» به بیان نظرات خود در خصوص نقش کتابخانه‌ها در حمایت و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و خانگی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در حاشیه برگزاری اختتامیه دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک»به بیان نظرات خود در خصوص نقش کتابخانه‌ها در حمایت و توسعه کسب‌وکارهای کوچک پرداختند.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک گفتند

کتابخانه‌ها می‌بایست به مهارتهای دانشی در زمینه رشد فرد، جامعه و اجتماع توجه بیشتری داشته باشند

محمدحسین دیانی، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی ایران در مصاحبه خود در حاشیه برگزاری اختتامیه دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی» بر لزوم توجه بیشتر کتابخانه‌ها به ارائه خدمات مبتنی بر دانش تاکید کرد.

محمدحسین دیانی، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی ایران در خصوص نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی جامعه، گفت: این مسئله را می‌توان به دو قسمت مهارت آموزی و مهارتهای مبتنی بر دانش تقسیم کرد. مهارت آموزی فعالیتی است که معمولا توسط شهرداری و موسسات مختلف انجام می‌‎شود؛ اما دسته دوم، بیشتر با ذهن انسان در ارتباط بوده و به آن دانش‌پروری می‌گویند.

وی افزود: بهتر است کتابخانه‌ها در گام اول به توانمندسازی مردم در جهت رفع نیازهای فناوریهای خانه ورود پیدا کرده و آن را افزایش دهد. به عبارت ساده‌تر اگر فردی بتوانند احتیاجات فناوری خانه خود را حل کند، بعدها به کل خانواده و در نهایت به کل جامعه این خدمات را ارائه می دهد و این به خودی خود نوعی ایجاد شغل و درآمدزایی محسوب می‌شود.

دیانی اظهار کرد: آنچه که کتابخانه‌ها باید به آن توجه داشته باشند، مهارتهای دانشی است که می‌تواند زمینه رشد فرد، جامعه و اجتماع را فراهم سازد. به عبارت دیگر کتابخانه‌ها می‌بایست آنچه را که دانش و علم آن در خانه وجود ندارد را به واسطه منابع اطلاعاتی در اختیار مردم قرار دهند و گامی موثر در این مسیر بردارند.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک گفتند

امروزه کتابخانه‌ها در مسیر ارائه خدمات انتفاعی و توانمندسازی افراد حرکت می‌کنند

عاطفه شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در اختتامیه دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: نسل جدید کتابخانه‌ها در مسیر ارائه خدمات انتفاعی و توانمدسازی افراد حرکت می‌کنند.

عاطفه شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در رابطه با رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: امروز دانش به مفهوم عام در تمامی رشته‌ها مطرح می‌شود و این بدان معناست که دانشی تولید و ذخیره سازی و زمینه لازم برای بازیابی آن فراهم‌سازی شود. در واقع با پایه‌های این علم ما به سوالهایی همچون «چگونه دانش را ثبت و مستندسازی کنیم» و «چگونه به تولید دانش و خلق ارزش برسد» پاسخ می دهیم.

وی ادامه داد: می‌توان گفت دانش در این رشته به صورت عام بررسی می‌شود. کار اصلی دانشگاه‌ها، آموزش کتابداران و دانشجویان برای حرکت در مسیر ارائه خدمات نوین در حوزه کتابخانه‌های عمومی است.

شریف در خصوص نقش کتابخانه‌ها در حوزه کسب و کارهای کوچک، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی به واسطه اینکه با عموم مردم در ارتباط هستند، می‌توانند گامهای موثرتری در مسیر حمایت از کسب و کارهای کوچک بردارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران تصریح کرد: به عبارت ساده‌تر کتابخانه‌ها و کتابداران نقش تسهیلگر را ایفا می‌کنند؛ چراکه منابع اطلاعاتی و دانشی (کتاب و افراد باتجربه)، دوره های آموزشی و ... را به عموم مردم ارائه می‌دهند.

وی تاثیر کتابخانه را در چرخه حمایت و ترویج کسب و کارهای کوچک بسیار موثر دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی امروزه در مسیر ارائه خدمات انتفاعی و توانمندسازی افراد حرکت می‌کنند. کتابخانه منابع موثق و مطمئن را در اختیار قرار می‌دهند و این یک نقطه قوت برای رجوع مردم به این مراکز در حوزه کسب و کارهای کوچک است.

عاطفه شریف اظهار امیدواری کرد فضای کتابخانه های عمومی هر چه بیشتر و موثرتر با افراد چامعه ارتباط برقرار کنند و به ارائه خدمات تخصصی بپردازند.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک گفتند

باید با گفتمان‌سازی به معرفی موثرتر کتابخانه‌ها و سپس به تعریف ماموریت برای آن ها بپردازیم

امین زارع، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» از لزوم معرفی موثر کتابخانه‌ها به واسطه گفتمان سازی در جامعه و تعریف ماموریتهای جدید برای این مراکز علمی و آموزشی گفت.

امین زارع، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به جمله معروف «علم بهتر است یا ثروت»، گفت: در واقع علم و ثروت دو مقوله جداناپذیر از یکدیگر هستند. در آموزه‌های دینی و فرهنگی و همچنین در فرمایشات مقام معظم رهبری مکررا به علم نافع اشاره شده است. علم نافع یعنی مبانی نظری بنایی برای کارهای جدی شده که در آینده می‌تواند ثروت آفرین شود.

وی اظهار کرد: در سالهای گذشته از طرف مقام معظم رهبری نامی تحت عنوان «شعار سال» انتخاب می‌شود که بیشتر ریشه اقتصادی داشته است، بدون شک این انتخابها دفعتا و فی البداهه نبوده است. هدف از این نامگذاری گفتمان‌سازی و ریل‌گذاری مناسب در راستای عناوین انتخاب شده است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک پایگاه مهم فرهنگی و اجتماعی و فارغ از ارائه خدمات سنتی خود در تلاش است که گام در نسل جدید خود بگذارد که خوشبختانه نیز موفق عمل کرده است.

زارع با اشاره به برگزاری دومین دوره همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب وکارهای کوچک»  ابراز کرد: این حرکت از یک سو تحول و از سویی دیگر رجعت به رسالت اصلی کتابخانه است؛ چراکه کتابخانه‌ها نمی‌توانند نسبت به مسائل و مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشند. به عبارت دیگر کتابخانه رسالتی فراتر از امانت کتاب و سالن مطالعه دارد که به آن فرا اجتماعی گفته می‌شود و این همایش نقطه عطف این حرکت است.

وی در خصوص ارتباط کتابخانه و مشاغل خانگی، گفت: این یک پیوند دو سویه است. مشکل بسیار بزرگ در این حوزه فاصله بین سازمانها و علم است که می‌بایست بصورت جدیتر به آن توجه شود. در واقع اگر مزه شیرین تخصص و علم و یافتن راه حل علمی برای مشکلات زیر دندان صنعت برود، بدون شک شاهد حضور پررنگ تر آنان را در این مراکز خواهیم بود.

امین زارع در پایان تاکید کرد: اعتقاد دارم ابتدا باید با گفتمان‌سازی به معرفی موثرتر کتابخانه‌ها و سپس به تعریف ماموریت برای آن ها بپردازیم.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور از نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک گفتند

کسب و کارها برای حفظ خود نیازمند آگاهی از تغییرات محیطی هستند

محمدرضا فرهادپور، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در حاشیه اختتامیه دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» رابطه بین کتابخانه ها به عنوان مراکز علمی با حفظ و توسعه کسب و کارهای کوچک را بسیار نزدیک و مهم دانست.

محمدرضا فرهادپور، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در ابتدا گفت: کسب و کارها برای توسعه و تعالی فعالیتهای خود نیاز مبرمی به اطلاعات دارند. ما در حال حاضر در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و این وابستگی بشر به اطلاعات را روز به روز افزایش می‌دهد؛ لذا کسب و کارها نیز برای حفظ خود نیازمند آگاهی از تغییرات محیطی خود هستند تا بتوانند در نزدیکترین زمان ممکن، بهترین پاسخ را به چالشهای محیطی ارائه دهند.

وی تصریح کرد:  به همین دلیل این تغییرات که تماما ماهیت علمی دارند، با وجود تمامی پیچیدگی‌هایشان، یک مولفه و نیاز اصلی برای تصمیم‌گیری در حوزه کسب و کار است. حال اینکه این علم به تغییرات در مخازن دانشی  وجود دارد که یکی از آنها کتابخانه‌های عمومی هستند. کتابخانه‌ها به واسطه اینکه از سازمانها و کسب و کارها حمایت اطلاعاتی می‌کنند، می‌توانند در این حوزه بسیار تاثیر گذار باشند.

فرهادپور در خصوص کارگاه های آموزشی برگزار شده در این همایش، اظهار کرد: کارگاه‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بودند. در واقع این کارگاه‌‎ها با توجه به نیازسنجی های انجام شده و به نوعی پاسخ به سوالات افراد از جمله: چگونه شروع به کارکنم، به چه علم و ابزاری نیاز دارم و هر آنچه که برای شروع کار لازم است، بود. همچنین مقالات ارائه شده در قالب پنهای آموزشی توسط سخنرانان داخلی و خارجی نیز بسیار موثر و مفید بود.

این عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز  تصریح کرد: بیشترین وجوه مشترک کتابخانه‌های عمومی ایران با توجه به مقالات ارائه شده با کشورهای مالزی و ترکیه بود که این به واسطه قرابت دینی و فرهنگی و سابقه مشترک فرهنگی و اجتماعی فی مابین است.

محمدرضا فرهادپور ابراز کرد: اگر کتابخانه‌ها را مراکز اجتماع می‌دانیم، پس باید آگاه باشیم هر آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد یک طرف آن به کتابخانه مرتبط می‌شود. به عبارت دیگر ما باید تلاش کنیم تا جامعه بداند برای دریافت پاسخ سوالات خود می‌تواند به کتابخانه و کتابدار مراجعه کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 1 =