یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در شهرستان مهدی‌شهر عنوان شد؛

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

بزرگداشت

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در شهرستان مهدی‌شهر با حضور جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی و کتابداران و برگزیدگان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، ویژه‌برنامه بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در مهدی‌شهر با تجلیل از فعالان و برگزیدگان حوزه کتاب در این شهرستان، هم‌زمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت‌الاسلام والمسلیمن بارانی، امام‌جمعه مهدی‌شهر؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ مجتبی اقوامی پناه، فرماندار شهرستان مهدی‌شهر؛ حجت‌الاسلام والمسلیمن ابوذر عامری، امام‌جمعه درجزین؛ علیرضا شربت‌دار، شهردار مهدی‌شهر؛ سیده نجمه سیادتی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر؛ شعیب رضایی، شهردار شهمیرزاد؛ علی‌اکبر چتری، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدی‌شهر؛ مراد دوست‌محمدیان، رئیس اداره آموزش‌وپرورش مهدی‌شهر؛ ربابه گلوردیان، رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهدی‌شهر؛ عباس رضائیان، معاون فرماندار مهدی‌شهر؛ یوسف رجبی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهمیرزاد؛ محترم خلدی، رئیس فنی و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر و جمعی از اعضای حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی، کتابداران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب این شهرستان در کتابخانه عمومی شهید فخری زاده مهدی‌شهر برگزار شد.

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک هفته کتاب و همچنین محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با اشاره به اهمیت و جایگاه موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و نیز تأکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه، توسعه زیرساخت‌های مطالعاتی در مهدی‌شهر را برای ترویج فرهنگی مطالعه اثربخش توصیف کرد.

وی ضمن تبریک انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب کشور، ارتقای کمّی و کیفی فعالیت‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی فرهنگی کشور عنوان و تصریح کرد: ملتی که با کتاب عجین باشد، ملتی اهل اندیشه خواهد بود و آنکه اهل اندیشه باشد فعالیت‌های روزمره خود را برمدار منطق و واقع‌بینی طرح‌ریزی خواهد کرد.

طاهریان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶ باب کتابخانه عمومی شامل ۵۶ باب کتابخانه نهادی، ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی و ۳ باب کتابخانه مستقل در سطح استان به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازد، تصریح کرد: در استان به ازای هر نفر بیش از یک و نیم کتاب وجود دارد و همچنین به ازای هر ۲۵۰۰۰ نفر، دو و نیم کتابخانه وجود دارد که به ارائه خدمات به هم استانی‌های عزیز می‌پردازد؛ تعداد ۱۱۵۵۹۳۸ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰۰ نوع برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: انجام بیش از ۷۰ برنامه شهرستانی و استانی از جمله برنامه‌های سی و یکمین دوره هفته کتاب در استان سمنان خواهد بود که یکی از این موارد را امروز شاهد هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش‌های رئیس اداره و کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر تأکید کرد: هرچند سرگرمی و غنی‌کردن اوقات فراغت از دریچه کتاب، شرط اولیه برای ترویج کتاب‌خوانی است؛ اما از فعالان حوزه کتاب انتظار می‌رود با معرفی کتاب‌های مناسب و تأثیرگذار، به‌ویژه به نسل جوان، بتوانند در راستای غنی‌سازی فضای فکری و اعتقادی آن‌ها نیز گام بردارند. بنابراین جای تعجب ندارد اگر از کتاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تحقق شعار جهاد تبیین نام ببریم.

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

حجت‌الاسلام والمسلیمن بارانی، امام‌جمعه مهدی‌شهر نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته کتاب، بیان داشت: عقیده‌ها، عشق ایجاد می‌کنند، عشق‌ها حرکت را می‌سازند، هر حرکتی محصول عشق است، هر عشقی نیز محصول یک اعتقاد صحیح است و هر اعتقادی محصول شناخت است؛ در نهایت هر شناختی محصول مطالعه توصیف می‌شود؛ بنابراین به میزانی که سطح مطالعه در یک جامعه بیشتر باشد سطح فکرها، اندیشه‌ها و رفتارها بالا می رود و اگر بخواهیم آن تمدن عظیم اسلامی را پیاده کنیم ضرورت دارد فرهنگ مطالعه را در جامعه نشر دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در تحقیقات علمی در دانشگاه‌های معتبر چند نتیجه از مطالعات گرفته‌شده که مطالعه چه نقشی در درون انسان ایجاد می‌کند و به دو نکته مهم در این خصوص رسیده‌اند. اولین جنبه مثبت مطالعه حس آرامشی است که انسان به آن می‌رسد و در واقع آرامش درونی در انسان ایجاد خواهد شد. دومین جنبه مثبت آن نیز این است که یک همدلی زیبا در جامعه اتفاق می‌افتد و حس خدمت به هم نوع در انسان تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلیمن بارانی در پایان سخنانش ضمن تشکر از مدیرکل و کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر به دلیل اقدامات بسیار خوب انجام شده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اذعان داشت: اگر سطح مطالعه در جامعه پایین بیاید خیلی از رفتارها و سبک‌های زندگی تغییر خواهد کرد که ضرر آن به خود مردم بازخواهد گشت و امروز که در عرصه جنگ ترکیبی دشمن قرارگرفته‌ایم به‌شدت نیازمند آگاهی مردم هستیم. بنابراین باید تلاش کنیم فرهنگ مطالعه در جامعه رواج یابد.

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

مجتبی اقوامی پناه، فرماندار شهرستان مهدی‌شهر نیز در این جلسه ضمن تبریک سی و یکمین دوره هفته کتاب با اشاره به ساختمان خریداری‌شده توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در مهدی‌شهر، این ساختمان را موقعیتی مناسب برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در مهدی‌شهر دانست و گفت: با همدلی و تعامل بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، می‌توانیم اقدامات خوب فرهنگی در شهرستان اجرا کنیم؛ بنابراین لازم است این موضوع بین دو دستگاه تعیین تکلیف شده و خواسته مردم مهدی‌شهر که ایجاد یک کتابخانه در شهر است، تحقق یابد.

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

برگزاری جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، برگزاری مراسم رونمایی از دو کتاب «شمع در اشعار حافظ» نوشته‌ی علی عبدالحسینی و کتاب «غم نان اگر بگذارد» نوشته‌ی سجاد عربیان، طراحی و اهدای تصویر شهید محسن فخری زاده توسط هنرمند جوان محمد کریمی و اهدای آن به مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان مهدی‌شهر، زیارت مزار مطهر شهدای گمنام مهدی‌شهر و افتتاح و بازدید مسئولین و حاضرین از مجموعه انتشارات راستی نو در قالب نمایشگاه کتاب و همچنین بازدید از نمایشگاه خوشنویسی استاد حیدریان ونیز غرفه صنایع‌دستی فنی‌ و حرفه‌ای خواهران مهدی‌شهر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

پیاده‌سازی تمدن عظیم اسلامی، لازمه ترویج و نشر فرهنگ مطالعه در جامعه است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 6 =