دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

تولیت مسجد مقدس جمکران در دیدار با کتابداران کتابخانه های عمومی استان قم:

معرفی کتاب باید متناسب با فهم و ذوق مخاطب باشد

دیدار کتابداران با تولیت مسجد مقدس جمکران

حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و جمعی از کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی استان، بر اهمیت معرفی کتاب متناسب با فهم و ذوق مخاطب تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و جمعی از کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی استان با حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر اجاق‌نژاد در این دیدار گفت: روح، تفکر و تعقل انسان به کتاب بستگی دارد و با کتاب گره خورده است و یکی از مهم ترین مسائل در ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی، اولین کتاب هایی است که افراد می خوانند؛ چرا که اولین کتاب ها در صورتی که متناسب با فهم و ذوق فرد باشد می تواند او را با کتاب مانوس کرده و یا از کتاب زده کند که کتابداران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: مهم ترین و موثرترین شخصیت در کتابخوان کردن کودکان، مادران هستند؛ اگر مادر کتابخوان باشد، کودک نیز به کتاب علاقه مند می شود و در این زمینه باید روی مادران سرمایه گذاری کرد و آنها را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داد.

معرفی کتاب باید متناسب با فهم و ذوق مخاطب باشد

تولیت مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: کتاب چیزی است که همه در هر سنی به آن نیاز دارند و متولیان حوزه کتاب و کتابخوانی باید راه هایی برای علاقه مند کردن نسل جدید به کتاب پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت شغل کتابداری اظهار داشت: کار کردن در راه کتاب، فرهنگ و علم اهمیت زیادی دارد و کتابداران که مشاوران امین در راه معرفی و ارائه کتاب به مردم هستند باید به جایگاه خود افتخار کنند و به آن اهمیت دهند؛ چرا که هر کسی لیاقت حضور در این جایگاه را ندارد.

حجت الاسلام اجاق‌نژاد تاکید کرد: مسجد مقدس جمکران، ظرفیتی بین المللی است که امروزه زائرانی از دورترین کشور های آسیا و آفریقا دارد و بسیاری از کسانی که برای زیارت امام رضا(ع) به ایران می آیند، مسجد مقدس جمکران را نیز به عنوان یکی از مقاصد سفر خود در نظر می گیرند که این موضوع اهمیت برنامه ریزی جهت فعالیت های فرهنگی بین المللی را در این مکان مقدس نشان می دهد.

وی در ادامه ابراز داشت: مسجد مقدس جمکران در حال حاضر محل مراجعه بیست میلیون نفر است؛ در حالی که ظرفیت آن بسیار بیشتر از این تعداد است و باید از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور در راستای آشنایی نسل جدید با فرهنگ انتظار استفاده کرده و جمکران را برای ظهور آماده کنیم.

حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد خاطرنشان کرد: کتابخانه جمکران قابل قبول است؛ اما نواقصی دارد که باید تکمیل شود و در این زمینه باید از ظرفیت و دانش کتابداران کتابخانه‌های عمومی شما استفاده کنیم تا از روش های علمی برای سازماندهی کتابها استفاده و این کتابخانه به یک کتابخانه نمونه و عمومی تبدیل شود.

حجت الاسلام اجاق نژاد در پایان با بیان خاطراتی کوتاه یاد و نام دو عالم بزرگوار ایت الله مشکینی و ری شهری رحمت الله علیهم را زنده نگه داشت و به تلاش و دقت نظر استاد حوزه علمیه قم مرحوم ایت الله مشکینی پرداخت و گفت: آیت الله مشکینی همیشه کتاب همراه داشت و با کتاب مانوس بود و به تعبیر خودشان «به خدا قسم یادم نمی آید پنج دقیقه از عمرم را تلف کرده باشم»؛ نظم در زندگی روزمره استاد همیشگی بود و برای ساعات میل غذا و استراحت نیز برنامه دقیق و مشخصی داشت و هیچ مناسبت و برنامه ای باعث بهم ریختن برنامه روزانه و جاری زندگی ایشان نمی شد.

وی ادامه داد: نظم در مطالعه و علاقمندی به کتاب آنقدر برای خانواده آیت الله مشکینی مهم بود که قبل از سفر مجموعه ای از کتب مورد نیاز خود را برای سفر مستقل آماده می‌کردند و در کنار اسباب سفر قرار می دادند.

وی در اهمیت مطالعه و کتاب از منظر این استاد علم و اخلاق حوزه های علمیه به تالیف کتاب کشکول توسط ایشان در سال های پایان عمرشان اشاره کرد. وی با بیان خاطراتی از دقت نظر در نظم ساعت مطالعه و کتابخوانی ایشان یاد کرد و نام این استاد را زنده نگه داشت.

معرفی کتاب باید متناسب با فهم و ذوق مخاطب باشد

ظرفیت بین المللی مسجد مقدس جمکران به عنوان پایگاه تشیع و انتظار

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در این دیدار گفت: هر ساله هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به مناسبت گرامیداشت سالروز رحلت علامه طباطبایی برگزار می شود و کتابداران استان قم به نمایندگی از بیش از 7 هزار و پانصد نفر کتابدار کتابخانه های عمومی کشور که از مناطق روستایی و عشایری تا مراکز استان ها در حال ارائه خدمات فرهنگی و کتابخانه ای هستند، در این نشست حاضر هستند.

وی در ادامه افزود: کتابداران کتابخانه های عمومی با روحیه جهادی در حال ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بر اساس نیازهای شهروندان هر منطقه در حال ارائه خدمت هستند و رویکرد ویژه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال های اخیر، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان و راه اندازی کتابخانه های هدهد سفید و همچنین ایجاد کتابخانه های مرکزی در 13 استان کشور با خدمات متفاوت نظیر اتاق علم، ساختکده، سالن مطالعه اختصاصی و ... بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: جمکران از نظر جغرافیای فکری محدود به قم نیست و به عنوان پایگاه تشیع و انتظار، ابعاد بین المللی دارد که امیدواریم با توجه به نگاه فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران و وجود کتابخانه تخصصی مهدویت در این مسجد مقدس، شاهد توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی به عموم مردم باشیم.

گفتنی است، حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد از مهر ماه امسال با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب شده است.

معرفی کتاب باید متناسب با فهم و ذوق مخاطب باشد

معرفی کتاب باید متناسب با فهم و ذوق مخاطب باشد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 4 =