چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد:

کتابداران، نرم افزار فکری و نیروی محرک شبکۀ گستردۀ کتابخانه‌های عمومی هستند

محمدرضا هراتی

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد اظهار داشت: کتابداران، نرم افزار فکری و نیروی محرک شبکه‌ی گسترده‌ی کتابخانه‌های عمومی هستند. و بر خود واجب می دانم از تلاش‌های یکایک این عزیزان که علی‌رغم برخی تنگناها، در عرصه جهاد فرهنگی، مجدانه و دلسوزانه با عشق و علاقه خدمت می‌کنند، سپاسگزاری کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: قبل از آغاز صحبتم اشاره می‌کنم به اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی موضوع فلسطین که امروز در قلب ملت‌ها جای گرفته است. روزهایی که نبرد حق علیه باطل و حماسه بزرگ شکستن هیمنه صهیونیست های غاصب رخ می دهد. این روزها بشریت شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات نسل‌کشی تاریخ در سرزمین فلسطین و غزّه قهرمان است. ادای احترام می‌کنم به کودکان و غیرنظامیان شهید غزه؛ درود می فرستم به روح پاک شهدای مظلوم فلسطین و به امام عزیزمان که سالها قبل این نوید و امید، یعنی آزادی فلسطین، قبله اول ما مسلمین، را نهادینه کردند.

وی ادامه داد: در آغازین روزهای هفته کتاب هستیم. هفته ای که متعلق به قشر مهم فرهنگی، کتابخوان، کتابدار و کتاب دوست کشور است؛ البته حسب ماموریت و رسالت نهاد کتابخانه‌های کشور، همه ایام سال ما در ارتباط با موضوع کتاب و کتابخوانی است؛ اما این هفته توجه رسانه‌ها و مسئولین به کتاب، متفاوت است. به طور یقین ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، به کمک تخصص، توان و توجه همه همکاران و کتابداران دلسوز و دغدغه‌مندمان و یاری تمامی دستگاه‌ها، نهادها و همراهی آحاد جامعه ممکن و میسر می‌شود. امسال در راستای ترویج و عمومی‌سازی خواندن در بین همه گروه‌های اجتماعی، هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های فعال در بحث کتابخوانی و تغییر مسئله مطالعه به خواندن، پیشنهادی در قالب «سند ملی ترویج خواندن» توسط نهاد به شورای فرهنگ عمومی ارائه شد که کلیات آن تصویب شده و کار کارشناسی آن در حوزه مربوطه ادامه دارد. در این سند تلاش شده تکالیفی قابل تحقق برای دستگاه ها در نظر گرفته شود.

هراتی بیان کرد: الحمدلله، امروزه نگاه به کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده است. کارکرد کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و محل امن، سالم و خانواده محوری است که کانون یادگیری، مهارت‌افزایی، توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت و ارائه خدمات به عموم مردم و اقشار خاص محسوب می شود. حتی جایگاه نهاد کتابخانه‌ها تغیر کرده و در نگاه مسئولین و مردم شناخته‌تر شده‌ است. این تغییر جایگاه، در افزایش منزلت اجتماعی همکاران کتابدارمان نیز موثر بوده است.

وی تصریح کرد: با نگاه دولت مردمی، اهتمام به پویایی «نهضت خواندن» و «توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه» اولویت نخست نگاه تحولی دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ بوده است. دولت محترم در تحقق دو شعار اصلی توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی آسان به کتاب، بطور جدی گام برداشته و نسبت به نهاد توجه ویژه داشته است. حمایت شخص رئیس جمهور محترم از حوزه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی که تبلور آن حضور ایشان در مراسم ۲۴ آبان سال گذشته بود، نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از «کتابخانه مرکزی استان»؛ توسعه«کتابخانه سیار» و .... گواه عرایض بنده است. روندی که به برکت انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها آغاز و با شدت فزاینده‌ای در عرصه فرهنگ در این دولت دنبال می شود.

هراتی ادامه داد: نمی شود از کتابخانه ها به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی گفت و از همکاران زحمتکش و خدومم، یاد نکرد. کتابداران عزیزی که بی هیچ هیاهویی در راستای گسترش فرهنگ خواندن و کتابخوانی تلاش می کنند و هیچ موضوعی مانع خدمت صادقانه‌ی آنها نگردیده است. کتابداران، نرم افزار فکری و نیروی محرک شبکه‌ی گسترده‌ی کتابخانه‌های عمومی هستند. یاد می کنم از کتابداران دلسوز و عزیز که با آگاهی و مسئولیت‌پذیری، نقطه تماس بین نهاد کتابخانه‌ها و آحاد مردم هستند. بر خود واجب می دانم از تلاش‌های یکایک این عزیزان که علی‌رغم برخی تنگناها، در عرصه جهاد فرهنگی، مجدانه و دلسوزانه با عشق و علاقه خدمت می‌کنند، سپاسگزاری کنم. همچنین زحمات یکایک کارکنان ستاد کتابخانه‌های عمومی کشور را، در طول یک سال گذشته را ارج می نهم.

وی بیان کرد: در مراسم امروز از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در ۷ مورد، ۳۰ بخش و ۷۷ حوزه تقدیر خواهد شد. چند رکن اصلی که در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها همواره به آن تأکید می‌شود، عبارت‌اند از: «خیرین ارجمند حقیقی و حقوقی» که از طریق احداث، واگذاری زمین و ساختمان، حامی و همراه نهاد بوده‌اند یا با اختصاص کمک‌های نقدی یا اهدای کتاب از جریان کتاب‌خوانی حمایت کرده‌اند. «انجمن‌های استان‌ها و شهرستان‌ها» که مدیریت مستقیم و نظارت مؤثر بر روند اداره کتابخانه‌های عمومی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها را بر عهده دارند و بر این اساس در مراسم امروز، نزدیک به ۳۱ درصد از تقدیر شوندگان شامل خیرین ارجمند و روسای محترم انجمن‌ها و سایر حامیان کتاب و کتابخوانی هستند. از اضلاع دیگر کتابخانه‌های عمومی، «اعضای کتابخانه‌ها» هستند که بهره‌برداران و مخاطبان اصلی خدمات کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌روند و در این مراسم نزدیک به ۲۰ درصد از تقدیر شوندگان، اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی هستند. همچنین در مراسم امسال برای نخستین بار از استان‌هایی که در حوزه خدمت‌رسانی به عشایر، اقدامات قابل توجهی داشتند، تقدیر خواهد شد. بعلاوه، همچون روال سال گذشته از کتابدارانی که اقدامات خلاقانه و فراکتابخانه‌ای با محوریت خدمت‌رسانی در مناطق محروم و کم‌برخوردار داشتند، تقدیر خواهد شد. لازم به ذکر است که برای نخستین بار، در گروه‌های تقدیر، کتابخانه هدهد سفید که ویژه کودکان و نوجوانان است را نیز خواهیم داشت.

هراتی ادامه داد: در این ایام، مشابه این مراسم نیز در تمامی استان‌ها برای تقدیر از نفرات برتر در حوزه‌های مدنظر برگزار خواهد شد. به این ترتیب نزدیک به ۷۰۰ نفر به عنوان نفرات برتر در ۱۳ بخش تقدیر خواهند شد که از این تعداد، قریب ۲۴% خیرین و سایر حامیان کتاب و کتابخوانی خواهند بود و قریب ۲۳% نیز از اعضای کتاب‌خوان هستند.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم از مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر اسماعیلی که همواره پشتوانه مؤثری برای پیشبرد اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند تشکر ‌کنم. انشالله با این پشتوانه بتوانیم راه روشن آینده را سریع تر طی کنیم. از دبیرکل محترم نهاد که خود صاحب‌تجربه و صاحب نظر در حوزه کتاب هستند، بابت تمامی حمایت‌ها و همراهی‌هایی که در حوزه توسعه کتابخانه‌ها، حل مسائل و مشکلات ساختاری نهاد، ترویج کتاب‌خوانی دارند، قدردانی می‌کنم. از اعضای محترم کمیته انتخاب، همکارانم در معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی و سایر واحدهای نهاد که زمینه برگزاری و اجرای این برنامه را به نحو احسن فراهم کرده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از خیرین ارجمند، دستگاه های فرهنگی و آموزشی به ویژه آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه و همه گروه های ترویج کتابخوانی دعوت می‌کنم یاریگر این نهاد در همگانی کردن نهضت کتابخوانی و کمک به توسعه زنجیره کتابخانه‌سازی در کشور باشند.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تأکید کرد: باور دارم با همنوایی، هماهنگی و انسجام مجموعه نهاد، مشکلات نهاد کتابخانه ها مرتفع خواهد شد. به امید ارتقای همیشگی جایگاه نهاد و کتابداران عزیز و سرعت بیشتر حرکت قطار شتابان اقدامات جهادی آن.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 4 =