چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار عنوان کرد؛

همدلی و همکاری بیش از پول، تحول آفرین است/ نقش بی بدیل کتابخانه های عمومی در فرهنگسازی

محمدباقر قالیباف

محمد باقر قالیباف در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: اگر هماهنگی و همکاری بین دستگاه ها وجود داشته باشد، خیلی از مشکلات قابل حل است؛ بسیاری از فعالیت ها نیاز به پول ندارد و تنها همدلی و هماهنگی مورد نیاز است؛ همدلی و همکاری بیش از پول، تحول آفرین است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ان شاءالله دست به دست هم بدهیم و با کمک یکدیگر این تحول را رقم بزنیم و قطعا شما نقش بی بدیلی در این فرهنگسازی دارید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و بزرگداشت مقام علامه طباطبایی، مفسر برجسته قرآن، اظهار داشت: به اعتقاد من در حوزه تحول نیاز داریم از رویکردی مکانیکی و داینامیکی به سمت رویکردی سایبرنتیکی(دانش رایانیک) برویم؛ یعنی وقتی می خواهیم تصمیمی بگیریم، مطمئن باشیم تصمیم ما قابل کنترل، معطوف به هدف و خودتنظیم گر است که در این صورت تحول آفرین خواهد بود. برای اینکه روح جامعه در پرتو دانش و اندیشه بارور شود، ما نیازمند به کتاب و کتابخوانی هستیم. کتاب، دانش عمومی را بالا برده و باعث می شود از همه فرصت ها استفاده کنیم. برای تحول اقتصادی نیز اولین موضوع مورد توجه تحول در مردم و جامعه است و برای ایجاد تحول در مردم باید سراغ کتاب برویم تا عقلانیت و فرهنگ عمومی و انسجام و اعتماد اجتماعی به این سمت حرکت کند. در غیر اینصورت با یک طرح صرف اقتصادی، موضوع تنها به طور مقطعی حل می شود و پایدار نیست.

وی اظهار داشت: آمارها حاکی از آن است که ما در حوزه کتابخانه های عمومی از کشورهای پیشرو و به طور قابل قبولی در این مسیر در حال حرکت هستیم؛ با اینحال باید بیش از پیش به حوزه بهره وری توجه کنیم؛ یعنی باید حتما به فناوری و مهارت محوری در این کار اهتمام داشته باشیم؛ باید توجه کنیم که امروز خانواده های ما با دو شیفت کار برای نیازهای معیشتی و مسکن در چالش هستند و باید به آن ها حق بدهیم که سبد فرهنگی خانواده را فراموش کنند؛ چراکه اصلا در توان شان نیست؛ اما عوارض این موضوع برای کشور و خانواده باقی خواهد ماند. کتابخانه عمومی، به واسطه عمومی و غیردولتی بودنش باید جور این بخش فرهنگی سرانه خانواده را بر دوش بکشد؛ ما باید کتاب، چیزی که در سبد خانوار مورد غفلت قرار گرفته را جبران کنیم و در دسترس همگان قرار دهیم.

قالیباف تصریح کرد: به اعتقاد من همه چیز به پول نیاز ندارد. اگر هماهنگی و همکاری بین دستگاه ها وجود داشته باشد، خیلی از مشکلات قابل حل است. من به واسطه مسئولیت پیشینی که در شهرداری داشته ام، نقش تمام شهرداران و شوراهای شهر در سراسر کشور را نقش مهمی می دانم؛ خاطرم هست که در زمانی تقابل نیمه نصفه ای بین نهاد کتابخانه ها و شهرداری ها وجود داشت و به جای استفاده از ظرفیت ها، بیشتر بر روی جزئیات بحث می شد و از اصل کار دور می ماندیم و در نهایت می گفتیم، پول نیست؛ در حالی که بسیاری از فعالیت ها نیاز به پول ندارد و تنها همدلی و هماهنگی مورد نیاز است. همدلی و همکاری بیش از پول، تحول آفرین است.

وی اضافه کرد: در شهر تهران بیش از ۶۰۰ کتابخانه در جاهای مختلف وجود دارد؛ کتاب تاکسی، کتاب مترو، کتاب اتوبوس، سراهای محله و ... شکل گرفته است. حتما مدرسه و مسجد به لحاظ عمومیت و پراکنش پیشرو تر از نهاد کتابخانه های عمومی هستند؛ اما ما نیازمند این هستیم که رویکرد محله محوری داشته باشیم و در محله مسجد، مدرسه، منزل، فضای مجازی و نهادهای عمومی مثل کتابخانه می توانند یکدیگر را پوشش دهند و محله را از ابعاد مختلف حمایت کنند. خیلی وقت ها نیازی به صرف هزینه برای ساخت کتابخانه یا ساختمان نیست، ممکن است در همان محلاتی که به کتابخانه نیاز هست، ساختمان هایی بلااستفاده وجود داشته باشد، که با هماهنگی قابل حل است. این هماهنگی ها با بخشنامه و قانون هم حل نمی شود. به اعتقاد من قانون مشکلی را حل نمی کند؛ اجرای قانون مهم است که نیاز به همدلی، همراهی، پیگیری، دستگاه های نظارتی و ... دارد.

قالیباف تصریح کرد: من از روی تجربه می گویم که امروز گره های اصلی کشور ما در این نکات است. ما اگر می خواهیم جامعه ای آگاه، مستقل و خلاق باشیم باید با توجه به این نکات در حوزه حکمرانی و مدیریتی، مبانی مبتنی بر سنت های الهی مان، واگذاری و توجه به مردم و اولویت قرار دادن مردم پیش رویم. این باور من است و مطمئن باشید بنده به عنوان یک شهروند و نیز خدمتگزار شما در مجلس شورای اسلامی در تنظیم برنامه هفتم و سایر فعالیت ها این نکات را رعایت کرده ام. من مکلف به اجرای قانون هستم و وقتی بند الحاقی می آید که بار مالی دارد و در بخش ماده 75 قرار می گیرد، من تصمیم گیرنده نیستم، دولت تصمیم می گیرد؛ چراکه اگر مجلس هم تصویب کند، دولت قادر به تأمین بار مالی نیست و شورای نگهبان نیز رد می کند؛ بنابراین گاهی ما «دولت مکلف است» را «به دولت مجاز است» تغییر دهیم. با این حال ما مطمئن هستیم دولت به موضوعات فرهنگی توجه دارد و آنجا که امکان مالی وجود داشته باشد، موافقت می کند و حتما کار را پیش می بریم.

وی تأکید کرد: ما گاهی از داشته هایمان هم خوب استفاده نمی کنیم. در این شکی نیست که فرهنگ کتاب و کتابخوانی اولویت است؛ اما بعد از آن محتوا هم مهم است و حتما ما خط قرمزهایی در حوزه های مسائل اخلاقی و دینی داریم. ما ظرفیت های بسیاری داریم که باید از آن ها استفاده کنیم؛ بسیاری از چهره های برجسته در عرصه کتاب و کتابداری، که ثمره جامعه ما هستند، امروز فرصت ندارند که نیروهای جوان تربیت کنند. ما گاهی از داشته هایمان هم استفاده نمی کنیم و به دنبال چیزهایی هستیم که نداریم؛ در حالی که ابتدا باید از خود بپرسیم آیا از ظرفیت های در اختیار درست استفاده می کنیم و در گام بعدی به دنبال نداشته هایمان باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: ان شاءالله دست به دست هم بدهیم و با کمک یکدیگر این تحول را رقم بزنیم و قطعا شما نقش بی بدیلی در این فرهنگسازی دارید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 7 =