سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی لرستان:

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

لرستان

به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آئین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان، آیین تجلیل از فعّالان عرصه‌ی کتاب و کتابخوانی لرستان، همزمان با هفته‌ی کتاب، با حضور سمانه حسن پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی؛ محسن اسدبیگی، مدیرکل بیمه سلامت؛ حمید خادم، فرماندار شهرستان پلدختر؛ عباس قلاوند، عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد؛ سید سجاد راستخانه مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ رؤسای ادارات کتابخانه‌های شهرستان ها، کتابداران و جمعی از خیّرین و اعضای کتابخوان کتابخانه‌ها، در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی برگزار شد.

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب و تشکر از فعالیت کتابداران استان، گفت: کتابداری و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خدمت مستقیم به توسعه فرهنگی هر کشور و استان است و باید قدردران زحمات این قشر باشیم.

سمانه حسن‌پور با بیان اینکه افتخار هر کشور و استانی این است که بتواند در سال ساعت مطالعه هم‌وطنان خود را افزایش دهد، افزود: در این امر مهم کتابداران و سایر دستگاه‌های فرهنگی همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند، در کنار خانواده‌ها اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه کتابداران خدمات فرهنگی گوناگونی به اقشار مختلف جامعه ارائه می‌دهند و در حوزه کتاب و کتابخوانی زحمات بسیاری را متقبل می‌شوند، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تامین اعتبار طرح‌های کتابخانه‌ای استان وظیفه‌ای بر عهده دارد که انجام آن باعث افتخار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که از آرزوهای دیرینه مردم این دیار بود، افزود: در سال‌های اخیر نیز بجز کتابخانه مرکزی با تلاش‌های دستگاه‌های مجری و پیگیری نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه رومشکان، چم‌پلک چگنی، دینارآباد بروجرد، درجه یک الیگودرز نیز افتتاح شدند.

مساعدت‌های لازم به منظور توسعه سرانه کتابخانه‌های عمومی استان انجام می شود

وی افزود: برای توسعه سرانه کتابخانه‌های عمومی استان تا جایی که بتوانیم و بیشتر از پیش مساعدت‌های لازم انجام خواهد شد، که امیدواریم این همراهی انگیزه‌ای برای خدمات ارزنده بیشتر و تاثیرگذار کتابداران در رشد فرهنگ استان باشد.

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در ابتدای این مراسم ضمن تبریک سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، گفت: خوشبختانه یک سال گذشته برای اهالی کتاب و قلم و خواندن در لرستان سال خوبی بود.

سید سجاد راستخانه ادامه داد: به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با پیگیری‌های استاندار لرستان و حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تخصیص اعتبارات مناسب به همه پروژه‌های کتابخانه‌های استان، به‌ویژه کتابخانه مرکزی، این کتابخانه پس از سال‌ها انتظار با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت انقلابی افتتاح شد و متراژ کتابخانه‌های استان با رشد حدود ۲۰ درصدی از ۱۷ هزار متر مربع به ۲۱ هزار متر مربع افزایش یافت.

تجهیز کتابخانه‌های لرستان با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

راستخانه با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات تملک دارایی استان و حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی یک سال گذشته ۵۶ مورد تغییرات کتابخانه‌ای در مرکز استان و سایر شهرستان‌های استان صورت گرفته است، افزود: بازسازی، رنگ‌آمیزی، تعمیرات اساسی و تجهیز کتابخانه در ۸ شهرستان استان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد.

وی به راه‌اندازی و تجهیز بخش پژوهشگران کتابخانه‌های شهرستان بروجرد، تجهیز و راه‌اندازی بخش کودک کتابخانه شهید نواب صفوی نورآباد اشاره و تصریح کرد: بازسازی و تعمیرات اساسی کتابخانه امام علی «ع» شهرستان معمولان، رنگ‌آمیزی و تعمیرات کتابخانه شهید رجایی شهرستان کوهدشت، رنگ‌آمیزی و تعمیرات کتابخانه شهید بهشتی دورود از جمله مهم ترین فعالیت‌های عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی در استان بود.

راستخانه به رشد ۳۵ درصدی تعداد امانت کتاب طی یک سال گذشته در لرستان اشاره کرد و گفت: به همت و تلاش‌های کتابداران استان تعداد امانت کتاب استان از ۲۰۴ هزار و ۲۴۷ نسخه به ۳۱۳ هزار و ۶۴۳ امانت رسید.

۷۳۰ هزار و ۶۸۶ نسخه کتاب در کتابخانه‌های لرستان ثبت شد

وی با اشاره به اینکه ثبت کتاب در استان در یک سال گذشته رکورد سال‌های قبل خود را شکسته است، افزود: تعداد ثبت کتاب در کتابخانه‌های استان ۷۳ هزار و ۲۰۸ نسخه کتاب بود که رکورد سال‌های قبل خود را شکست و کتاب‌های ثبت شده در استان به ۷۳۰ هزار و ۶۸۶ نسخه رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان به کسب رتبه برتر کتابدار لرستانی در مراسم ملی گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: کسب این رتبه در بین بیش از ۶ هزار کتابدار نشان از همت والای کتابداران استان دارد.

راستخانه به شکسته شدن رکورد بازدید از کتابخانه‌های استان در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: رکورد بازدید از کتابخانه‌های استان در هفته کتاب با بازدید حدود ۱۰ هزار نفر و فقط از یک کتابخانه (کتابخانه مرکزی خرم‌آباد) شکسته شد.

رشد ۲۶ درصدی اعضای کتابخانه‌های لرستان

وی با اشاره به بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد و استقبال مردم از این کتابخانه، افزود: پس از بهره‌برداری از کتابخانه در لرستان صف‌هایی از جنس فرهنگ و اصالت شکل گرفت و تعداد اعضای کتابخانه‌های استان با رشد ۲۷ درصدی از ۲۶ هزار و ۷۱۰ نفر به بیش از ۳۷ هزار نفر رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های استان در پایان ضمن تقدیر از فعالیت‌های کتابداران لرستان، گفت:تمام این موفقیت‌ها مرهون زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کتابداران عزیز استان است که با برگزاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های استان در ۱۲ ماه گذشته موجب ارتقای چشم‌گیر شاخص‌همایمان شده‌اند.

در ادامه برنامه از برترین‌های حوزه کتاب استان به شرح زیر تجلیل شد:

رئیس انجمن برتر:

حمید خادم ، فرماندار شهرستان پلدختر

کتابداران برتر:

مریم نکوبخت عباسی از کتابخانه شهید مطهری خرم‌آباد

سعیده هراتی از کتابخانه شهید حجت‌اله ساکی بروجرد

کتبخانه برتر:

کتابخانه امام علی (ع) شهرستان معمولان (مریم جعفری)

کتابخانه امام جعفر صادق (ع)  شهرستان خرم‌آباد (عاطفه مرادی‌فرد، مرضیه اعظمی )

کتابخوان برتر

امیرعلی پاپی (کودک)  از کتابخانه شهید بهشتی دورود

نازنین زهرا براتی (کودک) از  کتابخانه امام علی (ع) ازنا

داود گودرزی از  کتابخانه شهید باهنر بروجرد

سجاد آریایی نسب از کتابخانه غدیر خرم‌آباد

محمدرضا گل‌محمدی از کتابخانه امام محمد باقر الیگودرز

همچنین از خانواده شهید نیکجو خسروی از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان تقدیر شد.

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

گفتنی است پس از این مراسم، کتابداران کتابخانه های عمومی استان از کتابخانه مرکزی خرم آباد بازدید کردند.

کتابداران به صورت مستقیم به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کنند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 4 =