سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

با حضور مسئولین کشوری و استانی؛

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

تجلیل از منتخبین البرز

مراسم تجلیل از منتخبین کتابخانه های عمومی استان البرز در سال ۱۴۰۲ با حضور اهالی فرهنگ و هنر و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز، به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مراسم تجلیل از منتخبین حوزه کتابخانه های عمومی استان البرز در سال ۱۴۰۲ با حضور حسین آقایی مدیرکل دفتر بودجه، تشکیلات و بهبود مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی حدادی نماینده مردم شهرستانهای ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ، علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

در این مراسم ابتدا علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز طی سخنانی با تقدیر از کتابداران در سراسر استان البرز بیان کرد: در هفته کتاب امسال که از ۲۳ آبان ماه شروع شده، بیش از ۶۰۰ برنامه فرهنگی از قبیل نشست های کتابخوان، جلسات مطالعاتی و قصه گویی، بازدید مدارس از کتابخانه ها، مسابقات نویسندگی و کتابخوانی در سطح کتابخانه های استان اجرا شده یا تا پایان هفته اجرا خواهد شد که این مهم در سایه همدلی کتابداران و کتابخوانان و اهالی کتاب محقق شد.

وی با این عنوان که پیگیری ها برای افزایش تعداد کتابخانه های سیار و تکمیل پروژه های نیمه تمام ساخت کتابخانه در برخی شهرها در حال انجام است، بیان کرد: در استان البرز ۷۳  باب کتابخانه نهادی و مشارکتی با بیش از ۸۶ هزار عضو فعال در حال ارائه خدمت در شهرها و روستاهای استان هستند که با توجه به پراکندگی جغرافیایی و دسترسی تقریبا رایگان به این خدمات، می تواند نقش مهمی در تحقق عدالت فرهنگی که از دغدغه ها و اهداف دولت مردمی سیزدهم است، داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز در ادامه به نقش کتابخانه های عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی کتابخانه های عمومی از تصویر گذشته خود به عنوان محلی صرفا برای امانت کتاب و سالن مطالعه فاصله گرفته و به یک مرکز فرهنگی- اجتماعی تبدیل شده اند، به گونه ای که در بسیاری از مناطق روستایی و یا محلات کم برخوردار شهری به عنوان تنها مرکز فرهنگی فعالیت می کنند و نقش کتابخانه های عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی قابل توجه است. در راستای سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همکاران بنده تلاش داشته اند تا با استمرار روند خدمت رسانی گذشته و ارائه خدمات جدید به اعضا کتابخانه ها و شهروندان گرامی، فعالیتهای خود را گسترش دهند.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در استان البرز در پایان به ۶۰۰ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: هم افزایی و تعامل با نهادهای فرهنگی در برگزاری برنامه های متنوع برای سنین مختلف نقطه عطف برنامه های هفته کتاب امسال بود
و برنامه های متعدد در قالب های مختلف از جمله برگزاری اولین کنگره کشوری در مسیر روح الله بمناسبت اولین سالگرد شهادت بسیجی مدافع امنیت شهید سیر روح الله عجمیان، طرح کتابت قرآن توسط کودکان ونوجوانان، برگزاری جشنواره اهدای کتاب، رونمایی از آثار نویسندگان بومی در تمامی شهرستانها، جشنواره " زیر سایه کتاب" با تمرکز بر روی مخاطب کودک و نوجوان، میز خدمت، ایستگاه های نقاشی، جمع خوانی، نشست های کتابخوان، لیگ کتاب باز، برگزاری جشن های مختلف در جهت تشویق و ترغیب شهروندان و دانش آموزان، اردوی جهادی خواندن در مناطق محروم روستایی، کاروان دانایی در روستاهای استان، نمایشگاه های کتاب و برنامه های متعدد بسیاری در هفته کتاب توسط کتابداران انجام شد که قابل تقدیر است.

در ادامه این مراسم یحیی رمضانی معاون ویژه استاندار و فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه از خصوصیات قرن آینده این است که ذائقه مردم در زمینه‌های هوش مصنوعی، ابردیتاها، مگادیتاها و مگا رایانه‌ها تغییر می‌کند، عنوان داشت: قبل از اینکه به ساخت مدرسه، نیروی انتظامی و پاسگاه بپردازیم باید یک پله به عقب برگردیم و روی کتابخوانی سرمایه‌گذاری کنیم و آگاهی را به سطحی برسانیم که امنیت نیز افزایش یابد.

وی گفت: نقشی که کتاب در مکارم اخلاقی بشریت دارد را نبایستی کم دید. در قرآن کریم ۳۲۲ مرتبه کلمه کتاب و کتابت تکرار شده است و ما باید متوجه ضرورت این کار باشیم که کتاب و کتابت ابزار تمدن است و ملاک کشورهای توسعه‌یافته، آگاهی‌بخشی از طریق کتاب است. 

فرماندار کرج در ادامه ضمن تقدیر از زحمات کتابداران و نقش آنان در فراگیری آگاهی در جامعه تصریح کرد: در استان البرز با تلاش‎‌هایی که در راستای کتاب صورت گرفته، در حوزه کتابداری و کتاب‌خوانی با یک سری خلأ‌هایی مواجهیم که در تلاش هستیم که رفع شود؛ زیرا شاخص ارزیابی و توسعه استان است.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در ادامه به پویش اهدای کتاب نیز اشاره کرد و افزود: امروز بایستی تمام‌ ایستگاه‎‌ها و وسایل حمل و نقل مجهز شود. مثلاً اگر کسی در ایستگاه اتوبوس منتظر وسیله حمل و نقل است باید از این زمان استفاده کند و خدمات حمل و نقل الکترونیکی ما همچون تاکسی های اینترنتی باید مجهز به فضای کتاب‌خوانی شوند.

پیگیر افزایش رفاهیات کتابداران کشور هستیم

در این مراسم آقایی مدیرکل دفتر بودجه، تشکیلات و بهبود مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و تقدیر از زحمات کتابداران در سراسر کشور در جهت اعتلای کتابخانه های عمومی عنوان کرد: جایگاه فرهنگی و اجتماعی کتابخانه های عمومی در کشور کاملاً محسوس است و کمتر دستگاه فرهنگی همچون کتابخانه ها را می توان یافت که نسبت به هدایت کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال کوشا بوده و در رشد شاخص های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در افراد جامعه مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت اعتلای سازمانی خود گام های بلندی را برداشته است، تصریح کرد: در عرصه های بین المللی نهاد کتابخانه های عمومی کشور توانسته جایگاه خاصی پیدا کند و در کشور نیز شاهد هستیم که خدمات مناسبی به جامعه داده می شود. مؤید جایگاه ویژه نهاد کتابخانه های عمومی کشور حضور ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی دو سال گذشته در بین کتابداران و توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نهاد فرهنگی است.

مدیرکل دفتر بودجه، تشکیلات و بهبود مدیریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش رفاهیات عنوان کرد: مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور به طور جدی و مداوم پیگیر مطالبات کتابداران در خصوص افزایش رفاهیات است و مکرراً از سوی ریاست محترم جمهور و سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده و به حمدالله تحقق افزیش ۱۵ درصدی فوق العاده ویژه کتابداران را به همراه داشت.

آقایی در پایان با اشاره تثبیت شناسه ملی ادارات کل کتابخانه های عمومی استان ها اظهار داشت: عدم به رسمیت شناختن شناسه ملی ادارات کل استانها موجب برخی مشکلات در پرداخت حقوق و حتی تراکنش های مالی در استانها شده بود که با پیگیری و جلسات متعدد در آبان ماه سال جاری شناسه ملی ادارات کل استانها از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه به رسمیت شناخته شد و این خود نیز در جهت رفع نیاز کتایخانه های عمومی در استانها حائز اهمیت است.


کتابداران خط مقدم علم و دانش

همچنین علی حدادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک هفته کتاب و تقدیر از کتابداران عنوان کرد: کتابداران به عنوان خط مقدم علم و دانش محسوب می شوند. یکی از راه های پیشرفت و توسعه کشور در زمینه های مختلف علم و دانش است و یکی از مولفه های رسیدن به علم و دانش کتاب و کتابخوانی است.

نماینده مردم شهرستانهای ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و طالقان در پایان سخنان خود از اقداماتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستانهای غرب استان البرز صورت گرفته تقدیر کرد و گفت: توسعه کتابخانه ها در سطح ملی، استانی و شهرستانی در نقاط مختلف کشور و سرمایه گذاری در حوزه کتابخوانی بطور جامع و دقیق حائز اهمیت است.

گفتنی است، در پایان برگزیدگان کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۴۰۲ در گروه های انجمن شهرستان، پیشکسوت و خدمتگزار، عضو برتر، کتابخانه و کتابدار معرفی شدند که اسامی آن ها در ادامه آمده است:
 

انجمن برتر شهرستان:
حسین بغدادی رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان نظرآباد
 

خدمتگزار برتر:
ناصر بهرام زاده، فردیس
 

کتابدار برتر:
زهرا فروتن ، کتابدار کتابخانه فرهنگسرای ملاصدرای اشتهارد؛
پریسا براتی، کتابدار برتر کتابخانه امام صادق(ع) نظرآباد؛
مرضیه مرادیان، کتابدار برتر کتابخانه علامه حلی کرج؛
رضا ندافی لنگرودی، کتابدار برتر کتابخانه علامه امینی فردیس؛
فاطمه نوری، کتابدار برتر کتابخانه امیرکبیر کرج؛
 

مسئول برتر کتابخانه:
حمید اکبری مسئول برتر کتابخانه قلم نظرآباد؛
الهام چنکشی، مسئول برتر کتابخانه آیت الله نجم آبادی نظرآباد؛
پریسا علیشاهی، مسئول برتر کتابخانه  مرحوم حاج علی قره حسنلو چهارباغ؛
زهره رسولی، مسئول برتر کتابخانه دکتر معین کرج؛
 

کتابخانه برتر:
زهره رسولی، مسئول کتابخانه دکتر معین کرج؛
سیده مریم امیرطزنجی، مسئول کتابخانه علامه حلی کرج؛
سپیده ماقنتی، مسئول کتابخانه علامه امینی فردیس؛
اکرم رحمانی پور، مسئول کتابخانه شهید مطهری اشتهارد؛

کتابخوان برتر:
کیان آرزومند عضو برتر در رده سنی خردسال (کتابخانه شهید چمران کرج)
امیرعلی سیاوشی عضو برتر در رده سنی کودک (کتابخانه کودک و نوجوان قاصدک فردیس)
مریم فرجی عضو برتر در رده سنی نوجوان (کتابخانه ولی عصر (عج) ساوجبلاغ)
علی بهادرخانی عضو برتر در رده سنی جوان و بزرگسال (کتابخانه شهید مطهری اشتهارد)
امین الله قنبریان عضو برتر در رده سنی سالمند (کتابخانه مقدس اردبیلی فردیس)

همچنین در بخش تقدیر برترین های کتاب و کتابخوانی در استان البرز  از نفرات برتر پویش امیر غدیر نیز تجلیل شد.

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند

منتخبین استانی هفته کتاب سال ۱۴۰۲ در البرز تجلیل شدند



 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 10 =