چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

در مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان مرکزی عنوان شد؛

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان مرکزی

استاندار مرکزی در آیین تجلیل از کتابداران گفت: دولت در تلاش است تا با وجود برخی مقاومت‌ها، مشکلات مالی در حوزه فرهنگی را برطرف کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مراسم بزرگداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و آیین تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب‌ و کتابخوانی استان مرکزی با حضور امیر یاری، مشاور معاون توسعه در امور مشارکت‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی؛ حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، امام جمعه موقت اراک، علی گودرزی زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ حسین محمودی فر، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ محمدامین باقری، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ محمد طالبی، مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی، کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی استان مرکزی و اصحاب رسانه در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی در این مراسم کتابداران را یکی از اقشار برتر فرهنگی جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی و یکی از مهم‌ترین اجزای نظام فرهنگی استان، کتابخانه‌های عمومی و کتابداران پرتلاش و خالصی هستند که در این عرصه زحمت می‌کشند.

وی با تقدیر از تلاش کتابداران در نقاط مختلف استان ادامه داد: موج علاقه و انگیزه در جای جای رفتار و فعالیت کتابداران آشکار است. کتاب، کتابخانه و کتابداری می‌تواند در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی در زمینه فرهنگ موثر بوده و یکی از اجزای اساسی آن شناخته شود.

استاندار مرکزی افزود: اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند جایگزین مطالعه و کتاب شود چرا که اطلاعات محدود و کم عمقی را در اختیار انسان قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: باید مطالعه و کتابخوانی در آموزش و پرورش شکل گرفته و از آنجا آغاز شود. انگیزه کتابخوانی در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. کسی که در دوران مدرسه و تحصیل آمادگی کتاب خواندن را نداشته باشد، در دانشگاه موثر نخواهند بود.

مخلص‌الائمه با اشاره به نیروهای فرهنگی موجود در کتابخانه‌ها گفت: با توجه به افزایش بهای کتاب، باید با همکاری آموزش و پرورش، فرهنگ کتابخوانی را توسعه داد.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در سطح جامعه ادامه داد: باید با شدت و شتاب قوی‌تر و جذابیت بیشتر در صحنه فرهنگی استان حضور پیدا کنیم تا بتوان از نتایج تلاش‌های کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند شده و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا داد.

استاندار مرکزی با دعوت از کتابداران و مردم برای اهدای منابع نفیس به کتابخانه مرکزی استان، افزود: یکی از منابع غنی کتابخانه‌های عمومی در تمام جهان، کتاب‌هایی است که کتابداران و مجموعه‌داران به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنند چنانکه طی چند روز اخیر منابع بسیاری از طرف پیشکسوتان و اهالی فرهنگ به کتابخانه مرکزی اراک اهدا شده است. این منابع برای مدت طولانی در اختیار چند نسل قرار خواهد گرفت.

مشاور معاونت توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار و افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها از دستاوردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

امیر یاری، با یادی از شهدای غزه اظهار کرد: این روزها شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ و نسل‌کشی انسان‌های پاک در فلسطین و غزه قهرمان هستیم. امیدواریم به زودی شاهد نصرت مسلمانان فلسطین و نابودی رژیم جعلی اسرائیل و امریکای جهانخوار باشیم.

وی مطالعه و دانش‌افزایی را از سفارشات دین اسلام دانست و ادامه داد: کتاب معجزه این دین بوده و کتاب و کتابخوانی در نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: کتاب و کتابخوانی همواره نقش مهم و اساسی در تاریخ پیشرفت مادی، معنوی و تمدنی بشر داشته است. هر کجا که پیشرفت تمدن‌ساز و سعادت دنیوی و اخروی برای انسان به ارمغان آمده است، ردپایی از کتاب در آن مشاهده می‌شود.

یاری گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی کاملا فرهنگی، سرزنده، با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه بوده و وظیفه مهم آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز افزایش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تحقق عدالت عمومی برای دسترسی به کتاب است.

وی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیش از ۳۷۴۶ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۷۵۶ باب کتابخانه نهادی، ۸۳۸ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۲ باب کتابخانه مستقل، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی و پایه توسعه کار فرهنگ کتاب محور در سطح کشور است.

یاری ادامه داد: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی، نگاه به کتابخانه عمومی تغییر پیدا کرده و کارکرد کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات ارزنده دیگری شامل بیش از ۶۰ خدمت خصوصا در راستای توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و اقشار خاص با هدف‌گذاری دقیق و درست، گام‌های موثری برداشته است.

وی افزود: امروز شاهد تغییر جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث ملی، نگاه مردم و مسئولین بوده و از نظر بین‌المللی شاهد قرار گرفتن آن در جایگاه اول منطقه و ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.

مشاور معاونت توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تقدیر از حمایت‌های دولت سیزدهم از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در راستای اجرای عدالت فرهنگی و دسترسی عموم افراد جامعه به کتاب و توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه، شاهد حمایت رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه فرهنگ در نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار که خدمت را به مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور کشانده است، هستیم که می‌توان به افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار و افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها اشاره کرد.

 وی با تشکر از کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی افزود: تلاش‌های حدود ۶ هزار کتابدار به عنوان نیروی محرک و شبکه پویای کتابخانه‌ها که با وجود برخی مشکلات و کمبودها، صبورانه و بی‌حاشیه در مسیر گسترش خواندن و کتابخوانی مشغول به خدمت صادقانه در سطح کشور هستند، قابل تقدیر است.

علی گودرزی‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: دنیای امروز کتابخانه‌ها با پیش از این تفاوت پیدا کرده، بازتعریف نوینی ایجاد شده و کارکرد جدیدی پیدا کرده است. کتابدار تنها کتابدار صرف نبوده و به آنالیزور اجتماعی و کنشگر فعال در فضای اجتماعی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کتابدار شخصیت تاثیرگذار در فضای اجتماعی شده و با توجه به رویدادهای امروز جامعه، فضا را رصد کرده، اتفاقات را بررسی کرده و استعدادها را شناسایی می‌کند تا آنها را به درستی راهبری کند. ورود امروز کتابخانه‌ها در معیشت مردم و در عرصه‌های کسب و کارها، الگوی جامعی از این تغییر کارکرد بوده و موجب خروج کتابدار از عرصه سنتی و ورود به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی می‌شود.

گودرزی‌زاده افزود: معیار اندازه‌گیری نهاد برای ارزیابی شاخصه‌ها تغییر کرده و صرفا آمار عضویت و امانت، معیار ارزیابی نخواهد بود. کتابخانه‌ها در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری وارد شده و تاثیرگذار هستند.

رونمایی از سرود تولیدی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی و اجرا توسط گروه سرود «بچه های کتابخانه»، حضور خادمیاران رضوی، شعرخوانی عباس احمدی، دبیر محفل ادبی ادیب؛ نقالی و حافظ خوانی از بخش های دیگر این مراسم بود.

در این آیین با حضور استاندار استان مرکزی و برخی مدیران این استان از کتابخوانان، کتابداران، مروجان کتاب و برخی مسئولان شهرستان‌ها تقدیر شد و در ادامه مراسم سعید صحتی، رئیس پیشین اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک تکریم و امیر فردوسی‌پور به عنوان سرپرست این اداره معارفه شد.

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی حوزه فرهنگ

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 12 =