شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان اصفهان مطرح شد؛

کتابخانه‌های عمومی مخاطبانی عام و استانداردهایی خاص دارند

جشن کتاب اصفهان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در مراسم تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان، کتابخانه‌های عمومی را کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص عنوان کرد و ساخت، استانداردسازی، تجهیز و تکمیل کتابخانه عمومی را تا مرحله بهره‌برداری نیازمند تلاش وافر دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی به مناسبت ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی کتابدار  با حضور علی شاه‌نظری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان؛ مسئولین شهرستانی، جمعی از فرمانداران، شهرداران، خیرین، اصحاب رسانه و کتابداران و برگزیدگان حوزه کتابخوانی استان اصفهان در سالن اجتماعات شهید بهشتی فرمانداری شاهین‌شهر و میمه برگزار شد.
علی شاه نظری در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر ویژه از فرمانداری شاهین‌شهر و میمه که به عنوان یکی از گزینه های پایتخت کتاب معرفی شده بود و خیر مقدم به مهمانان به ارائه گزارشی از فعالیتهای مرتبط با کتاب پرداخت و گفت: ۱۵۰۰ فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب در حال برگزاری است. در حال حاضر استان اصفهان ۲۱۲ کتابخانه نهادی دارد و با افتتاح دو کتابخانه لتحر و بهاران این آمار افزایش خواهد یافت. همچنین ۱۵ پروژه عمرانی در زمینه ساخت کتابخانه با همت فرمانداران و نمایندگان مجلس در حال اجرا است. این در حالی است که ساخت، استانداردسازی، تجهیز و تکمیل کتابخانه عمومی تلاش وافری می طلبد تا کتابخانه مورد بهره برداری قرار گیرد.
در نهایت هم با اشاره به این فرمایش حضرت علی (ع) که «کتاب چه نیکو سخنگویی است»، و با توجه به تاکید ائمه و بزرگان و رهبر معظم انقلاب به موضوع کتاب و کتابخوانی، اهمیت کار متولیان این حوزه را متذکر ساخت.
در ادامه برنامه، سید محمدرضا کاظمی طباء، فرماندار شاهین‌شهر و میمه با ایراد متن زیر به ضرورت کتاب و کتابخوانی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب پرداخت و این نگاه را الگویی برای سیاست گذاران دولت در مسیر کتاب دانست: «در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه میکنم؛ تا خوابم می‌آید، کتاب را میگذارم و میخوابم. همه افراد خانه ما، وقتی میخواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر میکنم که همه خانواده‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خریدِ کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود.»
کاظمی طباء، با اشاره به اقدامات شانزده گانه‌ای که با حمایت شهرداران و اعضای شورای شهر شاهین شهر، در بدنه اجرایی شهر با محوریت کتاب و فرهنگ سازی انجام شد و این شهر را به عنوان نامزد پایتخت کتاب مطرح ساخت، به تشریح اقدامات نرم‌افزاری از جمله کافه کتاب با مشارکت کتابداران شهرستان و با هدف ایجاد فضای نمایشگاهی در دسترس مردم در نقاط مختلف شهر، برنامه شهر من و کتاب من با هدف آشنایی کودکان با شناسنامه‌های کتاب و توزیع شناسنامه‌های کتاب در مدارس و کانون های پرورش فکری، برنامه کتاب کار به منظور تغییر ذهنیت و رفتار کودکان کار، برنامه کتاب باز با معرفی کتاب توسط مسئولین شهرستان، برنامه قلم‌داران شهر من با هدف تجلیل از نویسندگان و ایجاد انگیزه برای نویسندگان، برنامه کتابخانه سیار، عضویت و اهدای کتاب، برنامه پژوهشیار با هدف معرفی کتاب توسط اساتید دانشگاه‌ها، برنامه حماسه کتاب و روایت حماسه سازی‌های رزمندگان و ایثارگران در دوران دفاع مقدس، برنامه صحنه کتاب توسط کودکان با هدف مشارکت و ترغیب کودکان، برنامه کتابگرد با هدف شناسایی کتابفروشان سطح شهر، برنامه مروجین کتاب با مشارکت سازمانهای مردم نهاد و نهادهای مردمی، چشم روشنی کتاب با هدف اهدای کتاب به مادران تازه فارغ شده در بیمارستانهای شهرستان شاهین شهر، برنامه کتاب بانو با هدف مشارکت بانوان شهر در حوزه حفظ و نگهداشت محیط زیست با محوریت کتاب، برنامه کاروان دانایی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و اجرای برنامه‌های شاد در مناسبتهای شاد مذهبی و اهدای کتاب، طبیعت با کتاب با هدف آشنا نمودن کودکان با جمع آوری پسماند در سطح شهرستان و اهدای کتاب در ازای تحویل پسماند، برگزاری مسابقات کتابخوانی با هفت عنوان کتاب پرداخت.
وی ادامه داد: برنامه های ذکر شده در حیطه برنامه های نرم افزاری اجرا شده در شهرستان بوده است، در حالیکه برنامه های سخت افزاری نیز اجرا شده است. از جمله این برنامه ها احداث سالنهای مطالعه و کتابخانه های زود بازده و کم هزینه با سطح زیربنای کمتر از ۵۰۰ متر در طول ۱۸ ماه گذشته، نامگذاری میادین شهر با عناوین کتاب و کتابخوانی و دیوار نگاره های شهری با محوریت کتاب بوده است.
پس از سخنرانی فرماندار شهرستان، با توجه به اینکه برنامه مزین به نام سردار بزرگ دوران دفاع مقدس، شهید حاج حسین خرازی بود، از تمبر شهید رونمایی شد.
گفتنی است، شعرخوانی فاطمه کریمی و ریحانه وطنخواه از شاعران آیینی استان، در مدح و رثای حضرت زینب نیز از برنامه های دیگر مراسم بود و از خوشنویسان و نقاشان که در حاشیه برنامه به هنرنمایی پیرامون موضوع کتاب پرداخته بودند، نیز تقدیر به عمل آمد.  

برگزیدگان سی و یکمین دوره هفته کتاب در استان اصفهان
در بخش کتابخوانان برتر، «یاسمین زهرا قربانی» در رده سنی خردسال؛ «مجتبی صفائی» در رده سنی کودک؛ «نگین دهقانی» در رده سنی نوجوان؛ «ستاره محمودیان اصفهانی» در رده سنی جوان و «فرنگ فرهنگ مهر» در رده سنی بزرگسال شناخته و مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین در بخش کتابدار و مسئول برتر، از «علیرضا جمشیدی» مسئول کتابخانه آیت ا ... سعادت جرقویه؛ «سمیه حسین هاشمی» مسئول کتابخانه شهدای دهق نجف آباد؛ «فاطمه کریمی ریزی» مسئول کتابخانه صادق آل محمد (ع) ورنامخواست لنجان؛ «سیده شریفه مدنی»    مسئول کتابخانه والیه شجاع گلپایگان؛ «زهرا السادات حسینی» مسئول کتابخانه کوثر دولت آباد؛ «فاطمه کوچکی» مسئول کتابخانه امیرکبیر کاشان؛ «محبوبه وکیلی» مسئول کتابخانه علامه ملا محمد زمان نوش آبادی؛ «عاطفه عابدزاده» مسئول کتابخانه مجمر زواره‌ای؛ «پریساعابدیان» مسئول کتابخانه مولی الموحدین (ع) خورزوق؛ «اکرم امینی» مسئول کتابخانه امام جعفر صادق (ع) خمینی‌شهر؛ نفیسه سعیدی‌پور» مسئول کتابخانه کوثر آدریان خمینی‌شهر؛ «مریم قدیرزاده» مسئول کتابخانه اندیشه دستگرد؛ «زهرا کمالی اندانی» مسئول کتابخانه الغدیرخمینی‌شهر و «شادی طباطبائی» کتابدار کتابخانه ولی عصر (ع) اصفهان تجلیل شد.
در بخش کتابخانه‌های برتر نهادی، ۴ کتابخانه عمومی مجتهدالزمان بیدگلی آران و بیدگل؛ کتابخانه عمومی علامه طباطبائی شهرضا؛ کتابخانه عمومی کریمه اهل بیت (س) مبارکه و کتابخانه عمومی الغدیر خمینی‌شهر به عنوان کتابخانه‌های عمومی برتر شناخته و از مسئولان و کتابداران آنها تقدیر شد.
افزون بر این «منیژه احمدی» به عنوان پیشکسوت برتر و از «مهندس قدیریان» به عنوان خیر برتر تقدیر شدند.

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌هایی با گستره مخاطب عام و استانداردهای خاص هستند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 5 =