شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

با حضور کتابداران و مسئولان استانی؛

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

آیین گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و تجلیل از مقام کتابداران، با حضور نماینده ولی فقیه در استان زنجان، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، شهردار زنجان، کتابداران و جمعی از اهالی فرهنگ و کتاب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین دوره هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و تجلیل از مقام کتابداران، خیرین، انجمن‌ کتابخانه‌ها و کتابخوانان برتر استان زنجان با حضور آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان، ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، محمد رضاخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و علیرضا فیروزفر شهردار زنجان، روز شنبه ۲۷ آبان در محل سالن همایش اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

در ابتدای این مراسم آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان گفت: ترویج کتابخوانی و علم‌آموزی نوعی سرمایه‌گذاری است و در این باره بایستی نگاه بلندمدت داشته باشیم.

وی افزود: خواندن، مبارزه با جهل است و بخش عمده انتقال فرهنگ، توسعه تمدن‌ها و مدنیت‌ها در سایه انتقال فرهنگ‌هایی است که در گذشته موفق بوده‌اند و کتاب حافظ این گنجینه ارزشمند بشری است.

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

در ادامه این جلسه، ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اظهار کرد: کتاب وسیله مطمئن فرهنگی است و آثار بسیاری دارد؛ سیر در موضوع‌های مختلف، دانش و آگاهی را می‌توانیم از این طریق کتاب کسب کنیم.

این مسئول با بیان اینکه رویکرد نوین ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی جالب توجه است، ادامه داد: امروزه شاهد ابتکار و خلاقیت در حوزه کتابخانه‌ها هستیم که باعث شده کتابخانه به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود. در همین راستا فراهم شدن زیرساخت‌های فرهنگی در استان برای ما اهمیت بسیار دارد و توجه ویژه‌ای نیز به مکان‌های فرهنگی داریم.

رفیعی تصریح کرد: در راستای تحقق عدالت فرهنگی و دسترسی تمام اقشار جامعه به توسعه فرهنگی، توسعه کتابخانه‌ها در مناطق محروم است که یکی از مطالبات بحق مردم به‌شمار می‌آید، مورد تاکید است.

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

در ادامه برگزاری آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان، محمد رضاخانی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه مدیریت کتابخانه‌های عمومی از رویکرد سنتی‌اش خارج شده است، اظهار کرد: شاهدیم کتابخانه‌ها کارهایی را فراتر از چیزی که هستند، انجام می‌دهند و به باشگاه امن اجتماعی تبدیل شده‌اند.

رضاخانی ضمن ارائه گزارشی از اهم خدمات کتابخانه های عمومی استان، افزود: توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگراند و اگر بخواهیم توسعه متوازنی داشته باشیم باید به فرهنگ جامعه نیز توجه داشته باشیم. فرهنگ، سرمایه‌گذاری است و توجه به این بخش هزینه نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان خاطر نشان کرد: در استان زنجان ۱۰۲ باب کتابخانه عمومی وجود دارد. از این تعداد ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۶ باب کتابخانه روستایی، پنج کتابخانه سیار است و یک باب کتابخانه ویژه کودکان نیز در دست افتتاح است.

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

در ادامه این جلسه، علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان نیز با بیان اینکه سرانه مطالعه در حال حاضر در شان فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست، گفت: باید به‌دنبال ایجاد ارتباط مستمر کودکان و نوجوانان‌مان با فرهنگ کتاب‌خوانی به‌معنای درست آن باشیم.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه باید فرهنگ مطالعه از کانون خانواده و والدین در وجود کودکان نهادینه می‌شود، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم کتابخانه‌های خانگی و کتابخانه معابر را در سطح شهر ایجاد کنیم.

آیین گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان زنجان برگزار شد

در پایان مراسم گرامیداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، از انجمن کتابخانه‌های عمومی برتر، کتابداران برتر استانی، کتابخانه‌های برتر، کتابخوانان برتر، همکاران پیشکسوت و حامیان کتابخانه‌ها تجلیل به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل اعلام شد:

انجمن کتابخانه‌های عمومی برگزیده:

انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرستان سلطانیه

خدمتگزار برگزیده:

حسین غفاری (کتابخانه عمومی سید افضل موسوی)

خیر برگزیده:

علیرضا فیروزفر

کتابخانه های نهادی برگزیده:

- کتابخانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شهرستان ابهر

-  کتابخانه امام حسین(ع) شهرستان زنجان

- کتابخانه فرهنگسرای امام(ره) شهرستان زنجان

مسئولین و کتابداران برگزیده:

- سهیلا بیات کتابدار کتابخانه سیدافضل موسوی شهرستان زنجان

-  زهرا موسوی کتابدار کتابخانه الهیه شهرستان زنجان

-  فریبا صحبتی ها کتابدار کتابخانه امام علی (ع) شهرستان خدابنده

-  اصغر عسگری مسئول کتابخانه شیخ اشراق شهرستان خدابنده

-  یحیی عسگری مسئول کتابخانه حکیم هیدجی شهرستان ابهر

 - الهه سرداری عمیدآبادی مسئول کتابخانه امیرکبیر شهرستان ابهر

-  علی جلیلی مسئول کتابخانه کوثر شهرستان خرمدره

-  سیدمحسن فتاحی مسئول کتابخانه پیام شهرستان خرمدره

کتابخوان برگزیده:

- رده سنی خردسال: هستی رسولی (کتابخانه فرهنگ زنجان)

- رده سنی کودک: عرفان جهانگیری (کتابخانه فرهنگسرای امام ره)

- رده سنی نوجوان: مهدیه فتحی (کتابخانه خاتم الانبیا ایجرود)

- رده سنی جوان و بزرگسال: حمید خداوردی (کتابخانه وحدت ابهر)

- رده سنی سالمند: ولی باقری (کتابخانه توحید سوکهریز)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =