چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

در گفتگو با کتابدار دامغانی مطرح شد؛

اهمیت دادن به خواندن و افزایش آگاهی، مهمترین عامل پویایی فرهنگ یک جامعه است

گفتگو

زهرا خادمیان مسئول کتابخانه عمومی منوچهری دامغانی شهرستان دامغان، اهمیت دادن به مطالعه و افزایش آگاهی را مهمترین عامل پویایی فرهنگ یک جامعه دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، مطالعه و کتاب‌خوانی نقش بسزایی در افزایش آگاهی مردم دارد و این مهم تأثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی و امنیت روانی مردم خواهد داشت، کتابخانه‌های عمومی رکن اصلی بخش فرهنگ در جامعه بوده و اقدامات و فعالیت‌های این نهاد در پیشبرد اهداف فرهنگی بسیار تأثیرگذار است. اما در کنار این اهمیت، نیاز است که ما بتوانیم فرزندانمان را نیز به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم، در غیر اینصورت تمام این اهمیتی که درباره کتاب‌خوانی بیان می‌شود، بی‌ثمر می‌ماند. برخی عقیده دارند که کودکان باید کتاب و کتاب‌خوانی را در والدین خود ببینند تا برایشان نهادینه شود.

زهرا خادمیان مسئول کتابخانه عمومی منوچهری دامغانی شهرستان دامغان نقش کتابداران را در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و در این خصوص گفت: از آنجا که گرایش آحاد جامعه به فضای مجازی در این چند سال اخیر بسیار زیاد شده و به‌تبع آن مطالعه کتاب و لمس فیزیک کتاب کمی در میان اقشار مردم کمرنگ شده است ما کتابداران باید با تلاش مضاعف علاوه بر جذب مخاطبان به کتابخانه آن‌ها را تشویق به مطالعه کتاب‌های مناسب و جذاب کنیم. در درجه اول اولویت با مهم‌ترین آثار دنیای نشر است که می‌تواند گام مهمی در حضور بعدی مخاطبان به کتابخانه باشد. اولین کتابی که توسط مخاطب خوانده می‌شود بسیار مهم است و کتابدار باید با آگاهی کامل بهترین را معرفی کند.

خادمیان برگزاری برنامه‌های متنوع کتاب‌محور، معرفی تازه‌های نشر که وارد کتابخانه‌ها می‌شود در قالب برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب و نشست‌های کتاب‌خوان را از جمله اقدامات مؤثر در راستای ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و افزود: معرفی کتاب‌های ویژه گروه‌های سنی از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان انجام داد و باید این را هم گفت که خوشبختانه کتابخانه‌ها از این نظر منابع غنی دارند و حضور کتابداران در مهدهای کودک و مدارس و همچنین معرفی بهترین‌های کتابخانه از جمله اقداماتی است که می‌تواند خانواده‌ها را برای حضور فرزندان به کتابخانه ترغیب کند.

وی با اشاره به اینکه حضور والدین به همراه فرزندان در کتابخانه به‌صورت مداوم در تشویق کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی بسیار تأثیرگذار است، اذعان داشت: نیاز است که بتوانیم فرزندانمان را نیز به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم و در این راه خانواده‌ها مهم‌ترین نقش را دارند و در واقع حضور والدین در کنار فرزندان به این موضوع کمک شایانی خواهد کرد.

مسئول کتابخانه عمومی منوچهری دامغانی، کتابخانه‌های عمومی را کانون اطلاعات و مکانی بسیار امن و در عین‌حال سرشار از اطلاعات و آگاهی توصیف کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی مکان‌هایی آرام و به‌دوراز هیاهو هستند که در آن می‌توان در دنیای زیبای کتاب‌ها غرق شد و احساس خفگی نکرد و در عین‌ حال سرشار از آگاهی شد.

خادمیان با بیان اینکه صبر و بردباری، خوش‌اخلاقی و داشتن آگاهی کامل از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک کتابدار موفق باید برای اثرگذاری داشته باشد، افزود: کتابداران همواره سعی می‌کنند با اجرای نمایش هر روزه بهترین‌های کتابخانه برای مطالعه آزاد مراجعان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و معرفی ماهانه منابع نورسیده در قالب نمایشگاه‌های کتاب کودک، نوجوان و بزرگسال در راستای افزایش سرانه مطالعه گام بردارند.

وی در ادامه تصریح کرد: کودکان و نوجوانان مهم‌ترین گروه در جامعه هستند که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. حضور آن‌ها در کتابخانه می‌تواند زمینه را برای آشنایی آن‌ها با بهترین کتاب‌ها فراهم کند و باید با حضور در مدارس و معرفی خدمات کتابخانه‌ها و نیز منابع مفید موجود در کتابخانه آن‌ها را تشویق به حضور در کتابخانه کنیم که خوشبختانه کودکان و نوجوانان تشنه دانستن مطالب مفید هستند.

زهرا خادمیان در پایان توجه به کتابخانه‌های عمومی را زمینه‌ساز بخش فرهنگی جامعه در آینده خواند و اظهار داشت: به نظر من فرهنگ یک جامعه می‌تواند آن را به پویایی برساند و این امر جز با اهمیت دادن به مطالعه و افزایش آگاهی در زمینه‌های مختلف ممکن نیست؛ بنابراین مطالعه بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 8 =