چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

دبیرکل نهاد در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی؛

شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت انقلاب اسلامی قرآن و معارف است

دیدار و گفت و گوی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین نوری امام جمعه بجنورد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان خراسان شمالی با حجت‌الاسلام والمسلمین نوری، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان خراسان شمالی با حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در این استان و امام جمعه بجنورد، دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار به ارائه توضیحاتی پیرامون فضای حال حاضر کتابخانه های عمومی کشور پرداخت و گفت: در فضای دستاوردی انقلاب اسلامی، کتابخانه های عمومی در بین نقاط قوت بوده است. تأسیس کتابخانه های عمومی در ایران به سال ۱۳۴۴ بر می گردد؛ قدیمی ترین کتابخانه عمومی نیز به ۱۰۰ سال پیش بر می گردد؛ تا پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی وجود داشت و از آن زمان تاکنون، تعداد کتابخانه ها به ۳۷۰۰ باب در کشور رسیده است. شبکه کتابخانه های عمومی کشور در منطقه، آسیا و در دنیا، شبکه پر افتخاری است. در منطقه رقیبی نداریم، در آسیا در بین ۵ کشور برتر و در دنیا نیز در بین کشورهای برتر قرار داریم.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه خدمات کتابخانه ای نیز توفیقات خوبی داشته ایم؛ با تعریف خدمات در نسل جدید کتابخانه های عمومی، در حال حاضر بیش از ۶۰ خدمت ارائه می دهیم؛ تشکیل محافل ادبی و فعالیت بیش از ۶۰۰ محفل، تشکیل محافل قرآنی، کتابت قرآن توسط اعضای کودک و نوجوان، شکل گیری مراکز مشاوره در کتابخانه ها، آموزش های ارائه شده در کتابخانه ها، بخش های علم و فکر و بازی در کتابخانه ها و... گوشه ای از خدمات کتابخانه های عمومی است و این ها همه نشان از ظرفیت انقلاب دارد.

رمضانی تصریح کرد: شبکه کتابخانه های عمومی کشور در خدمت انقلاب اسلامی، معارف، قرآن و دین است و با رعایت سازوکارها، می توان تمام مسائل را مطرح کرد و پیش برد. کسانی در فضای کتابخانه های عمومی حضور پیدا می کنند که شاید در سایر فضاها کم تر یا سخت تر حاضر شوند، که این امر فرصت بی بدیلی برای بهره برداری است.

وی افزود: ما تلاش کردیم از ظرفیت کتابخانه در پیوند با دانشگاه استفاده کنیم و در این راستا طی دو سال گذشته بیش از ۷ جلسه با حوزه های مختلف دانشگاهی برگزار کردیم تا کتابخانه عمومی و دانشگاه به یکدیگر نزدیک شوند. این تعاملات با حوزه های علمیه نیز انجام شده است و ما در حال پیشبرد اولین مدل اقدام مشترک کتابخانه عمومی و مسجد در تهران هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به وضعیت استان خراسان شمالی در حوزه کتابخانه های عمومی، گفت: از حیث سرانه فضای کتابخانه ای به چشم انداز ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم و استاندارد ایفلا را نیز پشت سر گذاشتم. از حیث فعالیت های فرهنگی و ترویجی، استان خراسان شمالی، در بین استان های پیشرو است. بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه هستند و نزدیک به ۳ میلیون نفر عضو فعال محسوب می شوند و از کتابخانه کتاب به امانت می گیرند. در استان خراسان شمالی، توسعه خدمات کتابخانه ای و فرهنگی-اجتماعی شدن کتابخانه ها، اولویت ما است. ما دستگاه بهره بردار هستیم؛ انشاالله بتوان همتی کرد و کار بازطراحی کتابخانه های عمومی استان را انجام داد. دیگر نقطه قوت استان خراسان شمالی این است که در این استان تعداد کتابخانه های روستایی و شهری برابر است.

وی اضافه کرد: مسئله اصلی ما ترغیب مردم به مراجعه به کتابخانه های عمومی است. ما به دنبال این هستیم که مردم از مسئله مطالعه به معنی مراجعه به کتاب برای افزایش اطلاعات به نقطه خواندن برسند؛ یعنی مراجعه به کتاب برای افزایش اطلاعات در کنار سرگرمی، پرکردن اوقات فراغت و... . در حال پیشبرد این موضوع با تصویب سند ملی ترویج خواندن در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت انقلاب اسلامی قرآن و معارف است

نتیجه کتابخوانی، باید بندگی باشد

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، اظهار داشت: مهم ترین مؤلفه فرهنگ، کتاب است. قرآن، هم با نون و القلم شروع شده است. دانش و علم بدون مطالعه و کتاب، امکان پذیر نیست و دانش گذشتگان از طریق کتابت به آیندگان منتقل می شود؛ ما نمی توانیم همه چیز را از ابتدا آغاز کنیم؛ باید کارها را در ادامه آنچه گذشتگان انجام داده اند، پی بگیریم. در سال های اخیر موبایل و فضای مجازی، جای کتاب را گرفت. فضای مجازی، با ارائه اطلاعات جذاب، گسترده و بی قاعده، ذهن را متشتت می کند. در فضای مجازی افراد به دنبال استدلال برای یک ادعا نیستند، خودِ ادعا برایشان جذابیت دارد. فضای مجازی، ذهن را صبور بار نمی آورد که برای رسیدن به یک نتیجه، یک کتاب بخواند. بنابراین نیاز است ما در بحث کتاب اعم از قفسه بندی، کتاب هایی که برای کتابخانه انتخاب می کنیم و... تجدیدنظری داشته باشیم. ما نیاز داریم بخشی از کتاب هایمان مربوط به جبهه و جنگ باشد. کتاب باید در معرض دید مردم باشد تا مطالعه شود.

شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت انقلاب اسلامی قرآن و معارف است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =