یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

استاندار قم در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

هدف ما ایجاد کتابخانه در بخش‌ها و روستاهای پرجمعیت قم است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با سیدمحمد آقامیری استاندار قم

سیدمحمد آقامیری در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: امروز برنامه ما این است که بتوانیم در بخش ها و روستاهای پرجمعیت برای جوانانمان کتابخانه های عمومی داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت های استان و خارج از استان، پیگیر تحقق این خواسته خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد صبح ۸ بهمن ماه با سیدمحمد آقامیری، استاندار قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار گفت: با توجه به افتتاح کتابخانه مرکزی قم و رفع بخشی از مشکلات سایر کتابخانه‌های عمومی استان، الحمدلله قم از این نظر در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز فضای کتابخانه به لحاظ خدمات کتابخانه‌ای در دنیا تغییر کرده، اظهار داشت: امروز کتابخانه مرکزی فرهنگی-اجتماعی است که خدمات متعدد و متنوعی ارائه می‌دهد و هسته اصلی آن همچنان کتاب است. در حال حاضر بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قابل ارائه است؛ این خدمات در حوزه‌های کودک و نوجوان، دیداری و شنیداری، گروه‌های خاص، سالمندان، گالری، کلاس‌های آموزشی، آموزش کار و اشتغال و... بوده است. در حوزه کار و اشتغال، همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک برگزار کردیم و تاکنون ۲۰ رویداد استانی در این زمینه برگزار شده است. حتی درصدد هستیم خدماتی در حوزه اداری و دولت الکترونیک، یا خدمات اجتماعی مثل مشاوره و روانشناسی در کتابخانه‌ها ارائه شود. طبق توافق با کمیته امداد مقرر شده مرکز مشاوره در کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود.

ایجاد کتابخانه در بخش‌ها و روستاهای پرجمعیت قم هدف ما است

رمضانی ادامه داد: امروز کتابخانه از تعریف سنتی خود فاصله گرفته و در بعضی کشورها اگر کسی عضو کتابخانه عمومی نباشد، از بسیاری از خدمات فرهنگی محروم می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: در حال حاضر ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود دارد و یکی از مراکزی که دولت برای توسعه عدالت فرهنگی در کشور در نظر گرفته، کتابخانه است. اگر ظرفیت و شبکه کتابخانه‌های عمومی توسعه پیدا کند، می‌تواند بیش از پیش اثربخش باشد.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی قم در سال گذشته، اظهار داشت: این کتابخانه از کتابخانه‌های نسل جدید محسوب می‌شود که سال‌ها متوقف مانده بود. این پروژه همچنان برخی نواقص دارد که در تکمیل پروژه‌های کتابخانه مرکزی که آقای رئیس جمهور دستور آن را صادر فرموده‌اند، آن را لحاظ کرده‌ایم و ان‌شاءالله با دستور جنابعالی سالن آمفی تئاتر و فضایی که هنوز تکمیل نشده، به سرانجام برسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین خواستار تشکیل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به ریاست استاندار برای پیشبرد امور کتابخانه و کتابخوانی استان شد. وی همچنین موضوع پیگیری احداث کتابخانه در شهرک فاقدکتابخانه پردیسان را مطرح کرد.

ایجاد کتابخانه در بخش‌ها و روستاهای پرجمعیت قم هدف ما است

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم نیز در این دیدار موضوع کتاب و کتابخانه را دغدغه خود دانست و اظهار داشت: جوانان بایستی فضای آرامی برای مطالعه و تحقیق و پژوهش داشته باشند و ما بایستی بستر مطالعه را برای عموم مردم به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کنیم. در حال حاضر ما با رشد دانش‌آموز و دانشجو روبرو هستیم که نیاز به فضایی برای مطالعه دارند.

استاندار قم با اشاره به اینکه سرانه مطالعه استان قم، مطلوب و قابل توجه است، عنوان کرد: به اعتقاد من عدد سرانه مطالعه قم، در معدل سرانه مطالعه کشور تأثیر بسیاری دارد. هر قدر فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم، باز هم کم است. پیشنهاد من این است که برای بخش‌های مثل قاهان، دستجرد و روستاهایی که نیاز به کتابخانه دارند، فضایی مهیا کنیم؛ چراکه این بخش‌ها هم دارای استعدادهایی است که برای شکوفایی نیاز به فضای مناسب دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مصوبات سفر به شهرستان‌های قم حداقل احداث یک کتابخانه عمومی در نظر گرفته خواهد شد تا نیاز دانش‌آموزان این مناطق نیز برطرف شود. از کتابخانه مرکزی قم نیز بازدیدی خواهم داشت و ان‌شاءالله نواقص و مسائل آن نیز حل شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در خاتمه اظهار داشت: وضعیت استان قم به لحاظ فضای کتابخانه‌ای قابل قبول است. در این استان ۲۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد؛ با این حال در قم به دلیل وجود بابرکت حوزه علمیه و مدارس علمیه، کتابخانه‌هایی برای طلاب و نزدیک به ۶۰۰ مرکز پژوهشی وجود دارد که در حال انجام کارهای پژوهشی در حوزه دین و مباحث علوم انسانی هستند. خوشبختانه بسترهایی آماده شده و از آنها استفاده می‌شود، اما امروز برنامه ما این است که بتوانیم در بخش‌ها و روستاهای پرجمعیت برای جوانانمان کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم؛ این خواسته ما است و با استفاده از ظرفیت‌های استان و خارج از استان، پیگیر آن نیز خواهیم بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =