دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار دبیرکل نهاد مطرح کرد؛

کتابداران باید هدایتگر مخاطبان به سوی حکمت باشند

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی با آیت الله ید محمد سعیدی گلپایگانی تولیت حرم فاطمه معصومه (س)

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مسئول کتابخانه و کتابدار باید در تعلیم کتاب و حکمت نقش داشته باشد و مرشد و هادی مخاطبان خود باشد و آنها را به سمت خواندن کتاب خوب هدایت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد ظهر یکشنبه ۸ بهمن در سفر استانی به قم با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی گلپایگانی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله سعیدی در این دیدار اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم کتاب و حکمت را در کنار هم قرار داده است تا به ما بیاموزد که این دو با هم گره خورده است.

 وی با بیان اینکه صرف بالا بردن تعداد کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوان هدف اصلی نیست، گفت: افزایش آمار کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوان وقتی ارزش دارد که بر طبق آیه قرآن کریم کتاب و حکمت را در کنار هم داشته باشد؛ بنابراین مسئول کتابخانه، مراجعه‌کنندگان به کتابخانه و هر چیزی که با کتاب ارتباط دارد باید سطحی از حکمت را در خود داشته باشند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه خداوند تعلیم کتاب و حکمت را به پیامبر(ص) سپرد، اظهار کرد: مسئول کتابخانه و کتابدار باید در تعلیم کتاب و حکمت نقش داشته باشد و مرشد و هادی مخاطبان خود باشد و آنها را به سمت خواندن کتاب خوب هدایت کند.

 وی گفت: کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها باید دست انسان‌های فرهیخته و خاص باشد تا بتوانند فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ترویج کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در حوزه کتاب‌های دیجیتال بر استفاده از ابزارهای روز در حوزه کتاب‌خوانی تأکید کرد و گفت: شما مسئولیت زیادی دارید که ضمن توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهره بردن از آن ارتباط مردم با کتاب فیزیکی را حفظ کنید؛ زیرا هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد و نباید ارتباط چشم مردم با خط کتاب از بین برود.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی وضعیت کتابخانه‌های عمومی بهتر شده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، گفت: نباید بگذارید که ریل‌ها عوض شود و کار دست انسان‌های نااهل بیفتد بنابراین باید در انتخاب‌های خود دقت داشته باشید تا همین مسیر ادامه پیدا کند.

کتابداران باید هدایتگر مخاطبان به سوی حکمت باشند

ظرفیت کتابخانه عمومی ابزاری برای حل مسائل فرهنگی و اجتماعی

همچنین در این دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی در خصوص اقدامات این نهاد در سطح کشور و وضعیت فعلی کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به طراحی و توسعه خدمات جدید گفت: بنا داریم تا با همکاری کمیته امداد، مراکز مشاوره در محل کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در همه ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی بخش کودک وجود دارد و خدمات مختلف آموزشی، علمی و فرهنگی برای اعضای کتابخانه ارائه می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه کارگاه‌های متنوع مهارت افزایی در کتابخانه‌های عمومی برپا می‌شود، اذعان داشت: ظرفیت کتابخانه یک ابزار مهم و قابل توجهی است که مسائل فرهنگی و اجتماعی استان‌ها را می‌توان با استفاده از آن پیش برد.

وی بر لزوم اتصال کتابخانه‌ها به مدارس تأکید کرد و افزود: ایجاد ارتباط مستمر بین مدارس و کتابخانه‌ها سرآغاز اتفاقات بسیار مؤثر و خوبی خواهد شد و پیشبرد این هدف در استان‌ها نیز نیاز است که مورد توجه قرار گیرد. پیرو دستور رئیس جمهور پیگیر راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم و امیداوریم استان قم در این خصوص همچون گذشته پیشران باشد و مسئولان نیز اهتمام ویژه‌ای به این اتفاق داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و نزدیک به ۳ میلیون نفر از این تعداد عضو فعال هستند، خاطرنشان کرد: ظرفیت کتابخانه ظرفیت بی‌بدیلی است که به برکت انقلاب اسلامی این ظرفیت در ایران نسبت به گذشته بسیار گسترش یافته است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 6 =