دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

کتابخانه عمومی به روایت اسناد؛

بازخوانی قانون «تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها» + سند

تصویر سند ابلاغ قانون تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها

قانون تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها پس از تصویب در مجلس سنا و مجلس شورای ملی در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۴۴ برای اجرا به هیئت دولت ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قانون تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها مشتمل بر ۳ ماده و ۸ تبصره پس از تصویب در مجلس سنا و مجلس شورای ملی در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۴۴ از سوی محمدرضا پهلوی برای اجرا به هیئت دولت ابلاغ شد.

این قانون که در دوم دی‌ماه همان سال به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود، در بیست و نهم دی‌ماه به تصویب مجلس سنا رسید.

بر اساس ماده ۱ این قانون، «شهرداری‌ها مکلفند هر سال قبل از تقسیم اعتبارات شهرداری یک و نیم درصد از کل درآمد خود را برای تأسیس کتابخانه عمومی و قرائت‌خانه و خرید کتاب و اداره کتابخانه هر شهر اختصاص دهند».

‌تبصره ۱ این ماده ترکیب انجمن کتابخانه را که دارای شخصیت حقوقی است، مشخص می‌کرد: «رییس فرهنگ و هنر، نماینده انجمن شهر و نماینده شهرداری و چهار نفر از دانشمندان و معتمدین آن شهر که با پیشنهاد رییس اداره فرهنگ و هنر و تصویب هیأت امناء مذکور در ماده ۲ این قانون انتخاب می‌شوند». اداره امور انجمن در شهر تهران با هیأت امناء مذکور در ماده ۲ بوده است.

تبصره ۴ شهرداری‌ها را مکلف می‌کرد «مقدار مناسب از اراضی متعلق به خود را به تقاضای انجمن کتابخانه برای ساختمان کتابخانه عمومی با حفظ مالکیت بلاعوض در اختیار انجمن مذکور بگذارند» و در نقاطی که شهرداری فاقد زمین بود مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت می‌توانستند با تصویب هیأت‌وزیران زمین و ابنیه موردتقاضا را برای کتابخانه عمومی بلاعوض واگذار کنند.

وزارت فرهنگ و هنر بر اساس تبصره ۵ علاوه بر تکلیف «بذل مساعدت‌های مالی و معنوی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها» و «‌همکاری با هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور»، موظف بود «از کتب و مجلاتی که در اختیار دارد به همه کتابخانه‌های عمومی کشور به رایگان بفرستد».

مؤلفین و ناشرین کتب و مجلات و روزنامه‌های شهر هم ‌بر اساس تبصره ۶ می‌بایست «یک نسخه از نشریه چاپ‌شده خود را به رایگان در اختیار کتابخانه عمومی شهر و ‌لااقل چهار نسخه در اختیار وزارت فرهنگ و هنر» می‌گذاشتند که بین کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها تقسیم شود.

‌بر اساس ماده ۲ این قانون، برای راهنمایی و نظارت در انجام وظایف قانونی انجمن‌های کتابخانه، هیأتی به نام «هیأت امناء» مرکب از هفت نفر، که عضویت آنها افتخاری بوده، به شرح زیر در تهران تشکیل می‌شده است:
«۱- وزرای فرهنگ و هنر و کشور با صدور فرمان همایونی.
۲- پنج نفر بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و هنر و صدور فرمان همایونی برای مدت پنج سال.»

همچنین هیأت امناء یک نفر را که واجد صلاحیت باشد از بین خود و یا از خارج به نام «دبیرکل» با اکثریت آراء برای مدت پنج سال انتخاب می‌کردند که مسئولیت اداره امور دبیرخانه با او بوده است.

‌ماده ۳ قانون، وزارتخانه‌های فرهنگ و هنر و کشور را مأمور اجرای این قانون تعیین می‌کند.

بازخوانی قانون «تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها» + سند

بازخوانی قانون «تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها» + سند

بازخوانی قانون «تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها» + سند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 14 =