سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

دبیرکل نهاد در نشست با کتابداران استان قم عنوان کرد؛

وجود ۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه‌ها/ اهمیت تبیین جایگاه و ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی

دیدار و گفت و گوی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان قم

نشست صمیمی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان قم در سالن غدیر کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست صمیمی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان قم یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های غدیر کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا عنوان کرد: در ارتقای کیفیت کتاب و کتابخوانی، انتها وجود ندارد و هر چقدر در این زمینه تلاش و فعالیت کنیم، جای کار وجود دارد. یک نکته اساسی و اولویت، موقعیت کتابخانه و ساختار نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور است که ضرورت دارد این موضوع بین مردمس تبیین و شناسانده شود.

وی تصریح کرد: اهمیت کتابخانه بسیار و جایگاه آن تعیین‌کننده است و ظرفیت‌های گسترده و گوناگونی دارد اما تا کنون آنطور که باید، تبیین نشده است؛ ما در تلاش هستیم تا این ظرفیت‌ها را به شکل‌های مختلف تبیین کنیم.

وجود ۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه‌ها/ اهمیت تبیین جایگاه و ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی

رمضانی با بیان اینکه کتابدارها پیش‌برنده اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند، تأکید کرد: پیگیر حل مسائل و مشکلات حقوقی و مالی کارکنان و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور هستیم و امیدواریم ان‌شاء‌الله موضوعاتی که در این بخش وجود دارد با رایزنی‌هایی که در دولت انجام شده، به‌زودی برطرف شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در حال حاضر مانع اصلی موجود، کمبود منابع است که با تشکیل جلسات مختلف و همفکری با افراد متخصص به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

وجود ۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه‌ها/ اهمیت تبیین جایگاه و ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی

در ادامه این نشست برخی از کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان قم به بیان سؤالات، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداختند. تقدیر از راه‌اندازی سامانه پیشنهاد کتاب، ارسال کتاب به مخزن کتابخانه‌های عمومی، تعریف شدن شناسه کارمندی برای کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی، حقوق و اضافه کار کتابداران، تبدیل نهاد کتابخانه‌های عمومی به یک سازمان دولتی، نیاز به دستگاه کارت‌خوان برای تراکنش های موجود در کتابخانه اعم از ثبت نام و...، توجه به کتاب‌های کمک‌درسی و همچنین تأمین منابع بریل بخش‌های نابینایان از جمله موارد مطرح شده توسط کتابداران در این نشست بود.  

۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد نیز در پاسخ به سؤالات و نکات مطرح شده گفت: ما همواره تلاش می‌کنیم که نقش کتابدار و عضو کتابخانه‌ را پررنگ‌تر کنیم و سامانه پیشنهاد کتاب نیز برای همین موضوع راه‌اندازی شد. هم‌اکنون بیش از ۵۰ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد که عدد قابل توجهی است؛ باید بدانیم که برای نگه داشتن مخاطبان و اعضا نیاز به به‌روز کردن کتاب‌های کتابخانه داریم اما برای توسعه مخاطب لزوماً نیاز به افزایش کتاب نیست بلکه باید تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌ها انجام شود.

رمضانی در ادامه تأکید کرد: از جمله موارد مطرح شده برخی همکاران، تبدیل وضعیت نهاد به سازمانی دولتی است اما باید بدانید طبق قانون تبدیل نهادهای عمومی به دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، اما کارکنان نهاد عمومی غیردولتی می‌توانند به صورت مأمور در نهاد دولتی فعالیت کنند که این انتقال در دوره رسمی آزمایشی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: فلسفه ایجاد سازمان عمومی غیردولتی، بهره‌مندی از منابع غیردولتی است؛ اما با این وجود از منابع دولتی محروم نیستیم. با این حال اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد را در دولت پیگیری کرده‌ایم؛ در اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز تلاش می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد؛ تصویب شغل و عناوین شغلی را نیز از سازمان اداری و استخدامی کشور پیگیری کرده‌ایم که ان‌شاءالله در آینده نتیجه این پیگیری‌ها عیان خواهد شد.

دبیرکل نهاد در خصوص شرایط معیشتی همکاران تصریح کرد: قبول داریم امروز شرایط اقتصادی در کل کشور سخت است اما در هیچ دوره‌ای، کتابخانه‌های عمومی مسئله دولت و مجلس نبوده و الحمدلله نگاه امروز کشور به نهاد نگاه مثبت و گره‌گشایی است.

وجود ۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه‌ها/ اهمیت تبیین جایگاه و ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی

رمضانی در ادامه اظهار داشت: اختصاص دستگاه کارتخوان به همه کتابخانه‌ها به دلیل هزینه بالا امکان پذیر نیست، اما درگاه پرداخت آنلاین تعریف شده که هم‌اکنون در برخی استان‌ها در حال اجرا است و با این کار تقریباً این مشکل حل شده است.

دبیرکل نهاد با اشاره به اینکه در تأمین کتاب بریل، بحث کاغذ و... وجود دارد که هزینه آن کم نیست، گفت: در حال حاضر سرانه تأمین کتاب بریل نسبت به کتاب عادی بیشتر است اما تلاش داریم این موضوع را حل کنیم و عناوین کتاب بریل را افزایش دهیم.

وی در ادامه در خصوص احداث کتابخانه در منطقه پردیسان قم عنوان کرد: با اینکه آغاز و تکمیل پروژه‌ احداث کتابخانه با نهاد نیست و تجهیز کتابخانه و تأمین نیروی انسانی وظیفه نهاد است اما از مسئولین استانی پیگیر این موضوع هستیم و در دیدار انجام شده مورد تأکید استاندار محترم هم بود.

گفتنی است پس از این نشست، «محمد احمدوند» معاون اداری و مالی، «اصغر گودرزی» مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و «حامد عبدوس» مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌ها به گفت‌وگو با کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان قم پرداختند.

وجود ۵۰ میلیون نسخه کتاب در قفسه‌ها/ اهمیت تبیین جایگاه و ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 6 =