چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲

وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه نشان هدهد سفید:

نمونه جشنواره هدهد سفید هنوز در بسیاری از کشورها اتفاق نیفتاده است/ برخی بی‌انصافی می‌کنند و کتابخانه‌های کشور را در حد قرائت‌خانه تقلیل می‌دهند/ از زحمات کتابداران از طرف خودم و آقای رئیس‌جمهور تشکر ویژه می‌کنم

اختتامیه دومین دوسالانه هدهد سفید

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه نشان هدهد سفید گفت: برگزاری جشنواره هدهد سفید ابتکار بسیار خوبی است که توسط نهاد شکل گرفته تا کودکان و نوجوانان کتاب های محبوب رده سنی خود را انتخاب کنند. نمونه این جشنواره هنوز در بسیاری از کشورها اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه نشان هدهد سفید که عصر چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد با تقدیر از برگزاری جشنواره هدهد سفید با داوری کودکان و نوجوانان گفت: جامعه ما جامعه ای کاملاً فرهنگی است. بچه ها در خانواده ها از همان دوران کودکی با کتاب آشنا می شوند. مادران فرزندان شان را با کتاب مأنوس می کنند و این انس در خون و جان ما ایرانی ها است.

وی افزود: برگزاری جشنواره نشان هدهد سفید ابتکار بسیار خوبی است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور شکل گرفته تا کودکان و نوجوانان کتاب های محبوب گروه سنی کودک و نوجوان را انتخاب کنند. انتخاب کتاب برتر کودک و نوجوان که تحت عنوان هدهد سفید شکل گرفته است هنوز در بسیاری کشورها اتفاق نیفتاده است. حضور داوران کودک و نوجوان از سراسر کشور نشان می دهد فرزندان عزیز کشور ما با شور و نشاط، علم، دانش و آگاهی در حال طی کردن سنین اصلی آموزش با همراهی کتاب هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان بیشترین مخاطب را در حوزه کتاب دارند. کتاب های برگزیده این دوره از ناشران بزرگ و مهم کشور است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت های مؤثری دارد.

اسماعیلی در ادامه از کتابخانه های عمومی کشور به عنوان شبکه ای بی نظیر با حضور کتابداران پرتلاش یاد کرد و گفت: از طرف خودم و رئیس جمهور از زحمات، تلاش ها و فعالیت های کتابداران و همکارانم در نهاد تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: در کشور ما برخی دوست دارند جایگاه کتابخانه های عمومی را به قرائت خانه تقلیل دهند که خیلی بی انصافی است. ما مجموعه های مختلفی را در کشور دیده ایم و به خوبی واقفیم که شبکه گسترده کتابخانه های عمومی دارای چه جایگاه ویژه ای است. من در دوره مسئولیتم به بیش از ۲۰۰ شهرستان سفر کرده ام. شهرها و روستاهایی را دیده ام که هیچ مکان فرهنگی جز کتابخانه نداشته است. اخیراً در سفر به شهر آشتیان در استان مرکزی از کتابخانه بسیار خوبی بازدید کردم که در مکانی کوچک به همه نیازهای فرهنگی مردم پاسخ می داد. در این کتابخانه کوچک دوطبقه علاوه بر مخزن و سالن مطالعه، همه آموزش های فرهنگی ارائه می شد و مردم استقبال بی نظیری از آن داشتند. این داشته ارزشمندی برای حوزه فرهنگ کشور است. ما باید به داشته هایمان افتخار کنیم و قدر آن را بدانیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: حوزه کودک و نوجوان برای ما دارای اهمیت است و امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد پویانمایی را راه اندازی کردیم و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم. این بنیاد در حال شکل گیری است. اساس آن بر ساخت کارهای فاخر کودک و نوجوان است.

وی افزود: جای گلایه از خودمان دارد وقتی از کودکان و نوجوانان ما در مورد چهره های محبوب شان سؤال می شود، از شخصیت های خارجی نام می برند. ما در این کشور سابقه دیرین فرهنگی با چهره هایی بزرگ داریم. باید قدر نویسندگان بزرگ کشورمان را بدانیم چرا که این نویسندگان و شخصیت های فرهنگی کشورمان هستند که در کتاب هایشان تولید روایت می کنند تا محصولات فرهنگی متنوعی از جمله، فیلم، انیمیشن، لوازم التحریر و... از کنار آن تولید شود.

رئیس هیئت امنای کتابخانه های عمومی در ادامه تصریح کرد: نوجوانی که امروز از ساری مهمان این جشنواره بود از من در مورد کتابخانه مرکزی ساری سؤال کرد که چه زمانی به اتمام می رسد؟ من قول می دهم تا پایان دور اول دولت آن را تکمیل کنیم. در کنار کتابخانه های مرکزی در حال راه اندازی شبکه مؤثر کتابخانه های سیار هستیم. قاطعانه می گویم در هیچ شهر و شهرستانی نرفتم مگر اینکه مطالبه اول کتاب و راه اندازی کتابخانه باشد. ان شاء الله تحولات خوبی در حوزه کودک و نوجوان رقم بخورد. این کار خوب و راه اندازی نماد هدهد سفید که نمادی قرآنی است کاری اثربخش و درخور توجه است. راه اندازی بخش مستقل کودک در کتابخانه های عمومی و راه اندازی کتابخانه های ویژه کودک و نوجوان از جمله گام هایی است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برداشته شده و تقدیم به اهالی فرهیخته ادب و کشور عزیزمان است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =