شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

دبیرکل نهاد در جمع کتابداران استان هرمزگان؛

امروز اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

دیدار و گفت و گوی دبیرکل نهاد با کتابداران هرمزگان - کراپ‌شده

مهدی رمضانی در جمع کتابداران استان هرمزگان گفت: پیش از این سابقه نداشته که رئیس جمهوری، اینچنین به حوزه کتابخانه‌های عمومی توجه کرده باشد. در حال حاضر این موقعیت شناخته شده است و اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان هرمزگان با کتابداران و همکاران این استان دیدار و گفتگو کرد.

اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان هرمزگان و گرامیداشت ایام ماه رجب، ایام الله دهه فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: زمانی که مسئولیت نهاد را برعهده گرفتم، با چند مسئله مواجه بودیم که برای رفع آنها تلاش کردیم. احیای هویت کتابخانه‌های عمومی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عنوان و جایگاه کتابدار در سطوح مختلف حاکمیتی، سیاسی، رسانه‌ای و بین مردم، یکی از مسائل مهم بود. همچنین احیای این امر باید به صورت توأمان در بین همکاران درون سازمان اتفاق می‌افتاد. آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای نهاد، برای احیا و پیشبرد این امر در کشور بسیار همراه بودند و تلاش کردند. پیش از این سابقه نداشته که رئیس جمهوری، اینچنین به حوزه کتابخانه‌های عمومی توجه کرده باشد. بنابراین در حال حاضر این موقعیت شناخته شده است و اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل این حوزه را می‌شناسند. این مسئله حائزاهمیت است؛ چراکه تا زمانی که نسبت به مسئله‌ای شناخت وجود نداشته باشد، امکان کسب حمایت فراهم نیست. بحمدالله این فضای حمایتی، امروز برقرار شده و خروجی آن در برنامه‌ها، تغییر رویکرد و... قابل مشاهده است.

امروز اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

یکی از محورهای جدی ما در این سال‌ها، تقویت معیشت همکاران بوده است

وی تصریح کرد: قطعاً ما به برنامه‌های فرهنگی و ترویجی، اعتقاد داریم و باید انجام شود؛ در کنار این موضوع، به طور قطع معیشت همکاران نیز برای ما مهم است. این دو مورد، قابل تفکیک نیست و به یک اندازه اهمیت دارد. یکی از محورهای جدی ما در این سال‌ها، بحث تقویت معیشت همکاران بوده است و بنده از هر فرصتی برای این امر استفاده کرده‌ام. ما نسبت به این مسئله دغدغه داریم. هر آنچه طبق قانون مدیریت خدمات کشوری مترتب بر احکام بود از جمله فوق‌العاده ویژه مناطق کمترتوسعه‌یافته، مناطق مرزی، مناطق جنگی و... که پیش از این به سرانجام نرسیده بود، اعمال کردیم. اعمال افزایش ۱۵ درصدی فوق‌العاده ویژه تا 50 درصد نیز از دیگر مواردی بود که با جدیت و دشواری پیگیری شد و به سرانجام رسید.

رمضانی ادامه داد: به اعتقاد من مهم‌ترین موقعیت خدمت در نهاد، کتابخانه و کتابدار است و ایده‌آل ما این است که این موقعیت، چنان جذاب شود که برای به دست آوردن آن رقابت باشد. بخشی از جذابیت این موقعیت، حاصل منزلت مالی و بخش عمده‌ای، حاصل منزلت اجتماعی است. برای رسیدن به این موقعیت باید در کنار هم تلاش کنیم.

وی افزود: ما مدت‌ها است که برای پرداخت رفاهیات تلاش می‌کنیم. احکام ما منطبق بر قانون مدیریت خدمات کشوری است و ضعف ما در پرداخت رفاهیات است که دلیل آن، نبود منابع مالی است. ما تلاش کردیم منابع مالی را تقویت کرده و هر زمان که فراهم شد، پرداخت را هم انجام دهیم.

در نظام جدید اداره کتابخانه‌ها، مبنای پرداخت مزایا نظام ارزشیابی عملکرد خواهد بود

دبیرکل نهاد تصریح کرد: در نظام جدید اداره کتابخانه‌ها که مقدمات آن در حال آماده‌سازی است و به زودی اجرا خواهد شد، درجه‌بندی کتابخانه‌ها تغییر خواهد کرد. در حال حاضر نظام مدیریت در کتابخانه‌ها، نظام تختی است و در موقعیت مهم کتابخانه، برای افراد، رشد دیده نشده است؛ دوستان در حال طراحی نظامی هستند که در آن کتابدار درجه بگیرد و مبنای پرداخت مزایا نظام ارزشیابی عملکرد باشد. در این نظام، کتابخانه بسته به خدماتی که ارائه می‌دهد، درجه می‌گیرد؛ همه مردم با کدملی عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی خواهند بود اما برای بهره‌مندی از خدمات، بسته به منطقه باید هزینه‌ای پرداخت کنند؛ برخی مناطق هم معاف از پرداخت هزینه هستند.

امروز اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

در صورتی که اثرگذار نباشیم رو به اضمحلال خواهیم رفت

رمضانی بیان کرد: به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای ما در منطقه اول هستیم و در دنیا در بین ۲۰ کشور برتر قرار داریم. در حوزه تعریف خدمات نیز، در بین کشورهای پیشرو هستیم. در این شبکه باید اقدامات دیگری نیز صورت بگیرد تا این پازل تکمیل شود و نمی‌توان انجام اقدامات فرهنگی و ترویجی را نادیده گرفت؛ چراکه در آن صورت دیگر اثرگذار نخواهیم بود و در صورتی که اثرگذار نباشیم رو به اضمحلال خواهیم رفت.

وی در پاسخ به درخواست کتابداران مبنی بر کمبود نیروی کتابدار در بعضی کتابخانه‌ها، از صدور مجوز برای به‌کارگیری نیروی کتابدار در برخی از شهرها خبر داد و گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ مانعی برای جذب نیروی انسانی وجود داشت که با مجوزی که هیئت امناء صادر کرد، این موضوع به صورت موقت حل شد. دلیل کمی نیرو در بعضی کتابخانه‌ها، بخشی به درجه کتابخانه و بخشی به عملکرد کتابخانه مربوط بوده است. کتابخانه‌هایی که در استان دچار کمبود نیرو هستند، بررسی خواهند شد و چنانچه نیاز باشد، مجوز به‌کارگیری نیرو صادر خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: در خصوص جذب نیروی خدماتی، قانوناً اجازه جذب نداریم. این کار باید در قالب نیروی شرکتی و حق‌التنظیف انجام شود. جاهایی که در حال حاضر دچار مشکل است، بررسی و اعلام خواهد شد و ما حق‌التنظیف را اصلاح خواهیم کرد. در حال حاضر ما سقف اختیار را برای حل این مسئله به استان‌ها داده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تلاش این مجموعه برای تقویت منابع در کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که تلاش می‌کنیم مجدداً بررسی، پیگیری و رفع کنیم. در دو سال اخیر حجم قابل توجهی کتاب خریداری کردیم و آنچه در حال ارسال به کتابخانه‌ها است، مبتنی بر نیاز است. حوزه کودک و نوجوان و رمان و داستان را به شدت تقویت کردیم و تلاشمان این بود که منابع، به منابع روز بازار نزدیک‌تر شود.

وی ادامه داد: در حوزه خرید کتاب، چند مدل خرید وجود دارد که یک مدل آن، خرید متمرکز است. خرید متمرکز مبتنی بر رده‌های پرامانت است و ما تلاش کرده‌ایم نسبت رده‌های مورد نیاز در خرید افزایش پیدا کند. اخیراً نیز سامانه‌ای برای پیشنهاد کتاب راه‌اندازی شده که همکاران می‌توانند کتاب‌های پیشنهادی خود را برای خرید، ثبت کنند تا پس از بررسی‌های لازم، در خصوص امکان خرید آن کتابها تصمیم‌گیری شود. بخش دیگری از خرید کتاب، به خریدهای استانی بر می‌گردد. در حال حاضر به سمت صدور مجوزهای استانی برای خرید کتاب در استان‌ها می‌رویم تا دوستان بتوانند رده‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها را تأمین کنند. در خصوص تأمین مجلات نیز باید بگویم، خرید مجلات در نهاد در قالب حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نشریات، صورت می‌گیرد. ۶۰ درصد از هزینه خرید نشریه از سوی معاونت امور رسانه و تبلیغات پرداخته می‌شود و ۴۰ درصد را نهاد پرداخت می‌کند و در چنین حجمی عملاً امکان تفویض استانی وجود ندارد.

رمضانی به ارتباط تنگاتنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: آقای دکتر اسماعیلی در جلسه تخصصی که با مدیران نهاد داشتند، اعلام کردند که از نگاه ایشان پرچمدار نهضت کتاب و کتابخوانی در کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یک نهاد عمومی غیردولتی است؛ رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی بر اساس قانون فعلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما برای اینکه دستگاه موفقی داشته باشیم، باید در دولت پایگاهی داشته باشیم؛ چراکه بسیاری از مسائل در دولت حل می‌شود. امروز که برخی از کارها پیش می‌رود به خاطر پیگیری‌ها و حضور آقای دکتر اسماعیلی است. بنابراین درست است که ما زیرمجموعه سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستیم، اما این ارتباط کمک‌کننده و پیش‌برنده است. در اصلاح قانون، رئیس جمهور، رئیس هیئت امنا و وزیر فرهنگ، جانشین ایشان خواهد بود. امکان اینکه نهاد ذیل ساختار دولت قرار بگیرد، وجود ندارد؛ چراکه این امر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی، خلاف چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم است. اساساً دولتی شدن برای ما آورده‌ای نخواهد داشت و از آنجا که نهاد عمومی غیردولتی هستیم، دست ما به لحاظ عملکردی و اجرایی بازتر است.

امروز اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

در ادامه این نشست کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان به بیان سؤالات، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداختند.

وی در پاسخ به پرسش های همکاران در خصوص تبدیل وضعیت‌ها، گفت: در حال حاضر در مرتب‌ترین مقطع نهاد از حیث تبدیل وضعیت هستیم. در خصوص همکارانی که احکام تبدیل وضعیت برایشان صادر نشده، گفتیم به همکاران اعلام کنند که اگر به دلیل ضعف عملکرد، تبدیل وضعیت صورت نگرفته، در جریان باشند تا اصلاحات لازم را انجام دهند.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر بهبود سازوکار سامانه فرهنگی، اظهار داشت: وجود سامانه فرهنگی برای ثبت اقدامات لازم است اما اشکال وارد به آن، وجود نگاه خطی آن است؛ در این سامانه فرآوری و گردش وجود ندارد و صرفاً رصد و ارزیابی برای صدور مجوز است. با این حال این سامانه قابل حذف نیست؛ چراکه ما باید نسبت به فعالیت‌های فرهنگی در حال انجام، نظارت و جهت‌دهی کار فرهنگی در معنای مثبت، به یک جمع‌بندی برسیم؛ با این حال ما پذیرای پیشنهادهای شما برای بهبود این سامانه هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص ایجاد تعاونی مسکن، گفت: چنانچه همکاران خودشان تعاونی مسکن ایجاد کنند، ما از آن حمایت خواهیم کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: برای تحقق بخشی از وعده وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که آقای رئیس جمهور دستور داده بودند، مبنی بر کمک به معیشت کتابداران، تلاش‌های بسیاری کردیم و همزمان با دهه فجر و در آستانه اعیاد شعبانیه و سال نو، ان‌شاءالله جدای از عیدی و حقوق، پیش از ۲۲ بهمن ماه، یک پایه حقوق به همکاران پرداخت می‌شود.

امروز اعضای دولت حوزه کتابخانه‌ها و مسائل آن را می‌شناسند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 2 =