پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

نماینده ولی فقیه در استان ایلام در دیدار دبیرکل نهاد؛

ضرورت توجه به توسعه کتابخانه‌های عمومی برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نماینده ولی فقیه در ایلام

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۲ اسفند ماه، طی سفر به استان ایلام با حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سفر به استان ایلام ظهر ۲ اسفندماه با حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در ابتدای این دیدار با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) با قدردانی از امام جمعه ایلام در راستای اهتمام و نقش راهبری در حوزه فرهنگی استان، اظهار داشت: امیدواریم در این مسیر همانند همیشه با ارائه راهبردهایی اثرگذار در راستای خدمت به استان مؤثر و موفق باشید.

دبیرکل نهاد با بیان اینکه تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعال است، تصریح کرد: شبکه کتابخانه های عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مقام اول را دارد، در آسیا جزء ۵ کشور اول و در دنیا جزء ۲۰ کشور نخست هستیم.

رمضانی با عنوان اینکه در حوزه توسعه کتابخانه های عمومی و تعریف خدمت، ایران جزء کشورهای پیشرو است، گفت: در این حوزه دو مسئله وجود دارد؛ اول دسترسی به کتاب و ایجاد نقطه ارائه خدمت و دوم توسعه خدمات که مورد توجه است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور جزء معدود دستگاه های خدماتی است که علاوه بر وظایف و مأموریت ها، برای خود خدمت جدید تعریف کرده است، در این راستا می توان به ارائه ۶۰ خدمت در نسل جدید کتابخانه ها اشاره کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تأکید بر تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان، بیان کرد: در این حوزه کارهای مؤثری صورت گرفته و در حال حاضر همه کتابخانه ها به بخش کودک مجهز هستند.

وی با تأکید بر منویات رهبر انقلاب بر اهتمام ویژه به گروه سنی کودک و گروه سنی نوجوان با عنوان اینکه هم اکنون به سمت فعالیت های ویژه کودک به نام «هدهد سفید» پیش می رویم که ۴ ضلع دارد، افزود: کتابخانه های «هدهد سفید»، جایزه نشان «هدهد سفید» که کتاب برتر حوزه کودک و نوجوان در آن به انتخاب اعضا معرفی می شود، کتاب «هدهد سفید» که بیش از نیمی از محتوای آن توسط اعضا تولید می شود و برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» این چهار ضلع هستند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش آمد گویی، اظهار داشت: خدمات اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، به خصوص انجام اقدامات بسیار خوب فرهنگی در کنگره شعر «طلوع سرخ» و ایام اربعین و کارهایی که در راستای تقویت کتابخانه های استان انجام شده است، قابل تقدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به محدودیت منابع و کم برخورداری استان ایلام، گفت: نیاز است که در مرکز، برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی در راستای تقویت زیرساخت ها و توسعه کتابخانه ها به استان ایلام توجه ویژه شود.

امام جمعه ایلام با تأکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، تصریح کرد: در برخی مواقع نیاز است از ظرفیت خیرین در این راستا استفاده شود؛ چراکه نه تنها افرادی که نیاز به خواندن کتاب دارند و می‌خواهند از ظرفیت کتابخانه ها استفاده کنند، بلکه کتابخانه باید مکانی برای پر کردن اوقات فراغت باشد.

وی با تأکید بر توسعه کتابخانه ها و افزایش میزان نشاط و جذابیت کتابخانه ها، تصریح کرد؛ باید امکانی فراهم شود تا در مناطق کمتربرخوردار مراجعین بتوانند از دسترسی به رایانه و اینترنت در کتابخانه ها بهره مند باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تأکید بر نقش رسانه ملی، خبرنگاران و فضای مجازی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، عنوان داشت: کتابخانه ها با ارائه خدمات فرهنگی می توانند در ساختن انسان های سالم، بابصیرت و آگاه و در مجموع ساختن جامعه ای غنی با پشتوانه ای فرهنگی نقش مهمی ایفا کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =