یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در دیدار دبیرکل نهاد؛

توجه به انتخاب و قرارگیری کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سلیقه افراد در کتابخانه‌های عمومی مایه خرسندی است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی - کراپ‌شده

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: انتخاب و وجود کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سن افراد در قفسه کتابخانه‌ها، بسیار بااهمیت است و شما به این موضوع توجه داشته‌اید که مایه خرسندی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۳ اسفند ماه طی سفر به استان خراسان جنوبی با آیت الله سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، دیدار و گفتگو کرد.

توجه به انتخاب و قرارگیری کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سلیقه افراد در کتابخانه‌های عمومی مایه خرسندی است

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: با حضور پررنگمان پای صندوق‌های رای آرزوی دشمنان برای نابودی ایران و اسلام بر باد رفت.

وی اظهار داشت: قدردان زحمات و توجهات شما مسئولین انقلابی به مسئله کتاب و کتابخوانی هستیم. کتاب تغذیه روح انسان است؛ اندیشه و فکر ما نیاز به تغذیه خوب دارد و کتاب خوب می‌تواند بهترین همنشین انسان باشد.

آیت الله عبادی تصریح کرد: انتخاب و وجود کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سن افراد در قفسه کتابخانه‌ها، بسیار بااهمیت است و شما به این موضوع توجه داشته‌اید که مایه خرسندی است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه باید کتابخانه‌ها در کنار مدرسه و مسجد حضور پررنگی داشته باشند، ادامه داد: در صورت امکان، استفاده از فضای کتابخانه‌ها در روزهای تعطیل برای مراجعه‌کنندگان، می‌تواند مورد استقبال آنها قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: شما در جهت تجهیز اندیشه و تغذیه روح مردم، فعالیت می‌کنید و من از شما قدردانی می‌کنم. همانطور که برای تغذیه جسم، غذای سالم انتخاب می‌کنیم، لازم است بر غذای روح، که کتاب است، نیز نظارت داشته باشیم.

امام جمعه بیرجند گفت: در گذشته به خصوص در دوران پهلوی اول بسیاری از آثار علمی از بین رفت و فرهنگ مکتوب ما را به تاراج بردند؛ اما امروز شما نسل جوان و انقلابی، باید ضایعات گذشته را جبران کنید و در جهت اشاعه معارف دینی و علمی کوشا باشید.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: باید آثار گذشتگان و هر آنچه که باقی مانده را ترویج بدهیم؛ چراکه نجات نسل انسان به وسیله کتاب است.

توجه به انتخاب و قرارگیری کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سلیقه افراد در کتابخانه‌های عمومی مایه خرسندی است

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار گفت: به برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور، در بین بهترین شبکه‌ها در منطقه، آسیا، جهان اسلام و جهان است. ما در بین ۲۰ کشور برتر جهان قرار داشته و در آسیا رتبه پنجم را داریم. بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۱۰۰۰ کتابخانه به صورت مشارکتی و مستقل و ۲۸۰۰ کتابخانه تحت نظر نهاد اداره می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد و توسعه خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی گفت: طیف گسترده‌ای از خدمات اعم از خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. کتابخانه‌های نسل جدید ما قادر به ارائه ۶۰ خدمت هستند و در حال حاضر ۳۰۰ محفل قرآنی و ۸۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور فعال است. ما همچنین به حوزه کودک و نوجوان به طور جدی توجه کرده‌ایم. همه کتابخانه‌های کشور مجهز به بخش کودک و نوجوان هستند و دغدغه ما تولید محتوای سالم برای جوانان و نوجوانان است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برای انتخاب بهترین کتاب‌ها، فرایند به‌گزینی کتاب، سازوکاری هدفمند و مشخص دارد. در حال حاضر، حدود ۳ میلیون نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی و بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند. باید تلاش کنیم عضویت و فعالیت در کتابخانه‌ها افزایش پیدا کند. آنچه رهبر انقلاب به عنوان نقطه تمدنی در سپهر فرهنگی کشور تبیین کرده‌اند، این است که مسئله کتاب، مسئله کشور شود؛ که تا آن نقطه فاصله داریم اما بحمدالله اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

وی اضافه کرد: ارتباط مساجد و مدارس با کتابخانه‌های عمومی نیز به دستور رئیس جمهور در دستور کار ما قرار گرفته است. ان‌شاءالله شکل‌گیری ارتباط پایدار بین مسجد و کتابخانه، پیش‌برنده خواهد بود. ان‌شاءالله با راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس و اتصال کتابخانه‌ها و مدارس، چرخه اطلاع‌رسانی و امانت کتاب بین مدرسه و کتابخانه شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در دستور کار دولت قرار گرفته است، ادامه داد: استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند فاقد کتابخانه مرکزی است. بحمدالله در شهر بیرجند زمین برای ایجاد این پروژه تخصیص یافته است. ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این پروژه اجرایی شود؛ زیرا این طرح در کل استان و منطقه به لحاظ فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

توجه به انتخاب و قرارگیری کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سلیقه افراد در کتابخانه‌های عمومی مایه خرسندی است

توجه به انتخاب و قرارگیری کتاب خوب، به‌روز و متناسب با سلیقه افراد در کتابخانه‌های عمومی مایه خرسندی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 10 =