یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰

استاندار خراسان جنوبی در دیدار دبیرکل نهاد تأکید کرد؛

پیگیری برای آغاز ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با استاندار خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در دیدار دبیرکل نهاد بر پیگیری آغاز ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه طی سفر به استان خراسان جنوبی با محمدجواد قناعت، استاندار دیدار و گفتگو کرد.

پیگیری برای آغاز ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار اظهار داشت: تأسیس ساختار کتابخانه های عمومی در ایران به سال ۱۳۴۴، همزمان با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر می گردد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تا سال ۱۳۸۲ کتابخانه های عمومی در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت که در ۱۷ اسفند ماه به عنوان یک سازمان عمومی غیردولتی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شبکه کتابخانه های عمومی کشور با ۳۸۰۰ کتابخانه در بین ۲۰ شبکه برتر دنیا است. در آسیا در بین ۵ کشور برتر و در منطقه اول هستیم. در کتابخانه ها دو محور حائز اهمیت است؛ شبکه کتابخانه ها به معنای دسترس پذیری و تعداد کتابخانه و توسعه و تعریف خدمات جدید. نسل جدید کتابخانه های عمومی تا ۶۰ خدمت ارائه می دهند که سالن مطالعه و مخزن، یک مورد از خدمات کتابخانه است و طیف متنوعی از خدمات با محوریت کتاب ارائه می شود؛ از جمله این خدمات کمک به کسب و کارهای کوچک و خانگی است؛ منطق ما در این مورد، اطلاع رسانی و دانش است؛ ما در کتابخانه دانش را به مهارت تبدیل می کنیم؛ عضو مهارت را تبدیل به کار می کند و ما به او در تجاری سازی کسب و کارش کمک می کنیم. بعلاوه طی توافق انجام شده با کمیته امداد، مقرر شده مراکز مشاوره کمیته امداد به کتابخانه های عمومی راه یابند. همچنین ما تنها مرکزی هستیم که به گروه های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان خدمات فرهنگی ارائه می دهیم؛ در حال حاضر هم با توجه به افزایش تعداد سالمندان، بر تعریف خدمات ویژه سالمندان متمرکز شده ایم.

رمضانی ادامه داد: همچنین بر اساس دستور رئیس جمهور، اتصال کتابخانه ها و مدارس، افزایش کتابخانه های سیار و تکمیل پروژه های کتابخانه مرکزی در کشور در دستور کار قرار گرفته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد یک دستگاه بهره بردار و فاقد بودجه عمرانی است، اظهار داشت: امیدوارم با حمایت شما و پیگیری ما، پروژه کتابخانه مرکزی استان راه اندازی و یادگار این دولت در استان شود. بحمدالله وضعیت استان به لحاظ تعداد کتابخانه مطلوب است و شهر فاقدکتابخانه در استان وجود ندارد. اولویت ما در استان خراسان جنوبی، ایجاد و توسعه خدمات جدید از طریق بازطراحی کتابخانه های موجود است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان از استاندار خراسان جنوبی برای بازدید از کتابخانه های مرکزی در نقاط مختلف کشور دعوت کرد.

پیگیری برای آغاز ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

محمدجواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در این دیدار اظهار داشت: خراسان جنوبی، شرقی ترین استان کشور است. فاصله از مرکز، باعث می شود استان ما کمتر دیده شود و در مسابقه رقابت و پیشرفت نسبت به استان های دیگر عقب تر باشد. به همین دلیل با وجود مردمانی بسیار برخوردار به لحاظ سیاسی و اعتقادی، استان خراسان جنوبی، در حوزه زیرساختی استانی کم برخوردار محسوب می شود. در انتخابات اخیر با وجود برف شدید در استان ۶۳.۸ درصد از مردم استان مشارکت داشتند؛ مردم ما بسیار خوب و انقلابی هستند و باید برای آنها کار کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما ۱۲ پروژه کتابخانه ای در سطح استان داریم که از منابع استانی به این کتابخانه ها کمک کرده ایم و زین پس نیز کمک خواهیم کرد. حیف است استانی با این اصالت و مردمانی متدین، از کتابخانه مرکزی بی بهره باشد. خوشبختانه در این دولت در بهترین نقطه استان ۱۱ هزار مترمربع زمین برای کتابخانه مرکزی اختصاص یافته است. خواهشم این است که هم شما و هم بنده پیگیر باشیم تا عملیات احداث کتابخانه مرکزی آغاز شود.  

استاندار خراسان جنوبی در پایان خواستار حمایت نهاد از نویسندگان و ناشران بومی استان، تخصیص اعتبار برای ایجاد چند کتابخانه سیار در استان و نوسازی تجهیزات قدیمی کتابخانه های استان شد.

پیگیری برای آغاز ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

پیگیری برای آغاز ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =