پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

فاطمه عزیزآبادی فراهانی در مراسم گرامیداشت بیستمین سالروز تاسیس نهاد عنوان کرد؛

نقش نهاد در هم آفرینی فرهنگی/ تجلیل از کسانی که در یاوری فرهنگ نقش فرهنگی ایفا می کنند، تقدیر از انسان رسانه ها است

سخنرانی فاطمه عزیزآبادی فراهانی در آیین گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور

فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی در مراسم گرامیداشت بیستمین سالروز تاسیس نهاد گفت: جشنواره کتاب خوان و رسانه یکی از جشنواره های مهمی است که می تواند این هم آفرینی فرهنگی را رقم بزند و با رویکرد جدید بین کتاب به عنوان یک عنصر قابل اتکا بلکه به عنوان یک سلول بنیادی در عرصه فرهنگ و رسانه به عنوان یک بخش قابل اتکا در زندگی جدید و دنیای جدید ارتباط معنا پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی در مراسم گرامیداشت بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: امیدوارم همه کنشگران و افرادی که در شکل گیری، تاسیس و رشد و توسعه این نهاد تاثیرگذار بودند، فرصت قابل توجهی باشد برای اینکه التفات ویژه ای به آنچه هویت ما است داشته باشیم.

وی افزود: بیست سالگی برای بسیاری از سازمان ها می تواند سال های اوج و بلوغ تلقی شود و در عین حال می تواند برای بسیاری از مجموعه ها تمثیلی از جوانی باشد و ورود به دوره ای که قرار است باشور و امید به ساختن آینده مسیر رو به رشد و اعتلایی را پیش بگیرد. من فکر می کنم برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیست سالگی مصداق جوانی و فعالیت شگرف و رو به بالا خواهد بود.

فراهانی تصریح کرد: کلید واژه نهاد با تعریفی که در جامعه شناسی دارد و با رویکردی که در مدیریت به آن نگاه می شود، با عنوان سازمان متفاوت است. در سازمان با مجموعه های انسانی، ساختار، فرهنگ و تکنولوژی به عنوان مولفه های تاثیر گذار در اداره آن مجموعه اما وقتی صحبت از نهاد به میان می آید منظور راهبری مجموعه ای از اهداف و هدایت گروه های انسانی است که قرار است با اتکا به ارزش های اجتماعی حرکت های ماندگاری باشد.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی تاکید کرد: نکته دیگری که در واژه نهاد وجود دارد پایداری اجتماعی و مانایی ارزش هایی است که قرار است نیازهای اساسی را به آن توجه کنند. برای همین است که ما در خانواده از واژه نهاد استفاده می کنیم. در مورد دین از واژه نهاد استفاده می کنیم و مشابه این نهاد آموزش و پرورش، نهاد دولت و همه اموراتی که در زندگی انسان قرار است نیاز اساسی را تامین کند. برای همین نهاد کتابخانه های عمومی کشور در عرصه فرهنگ قرار است کار نهادی انجام دهد. پایداری اجتماعی، مانایی ارزشی بر خوان گسترده کتاب. گاهی فرصت هایی که به مناسبت های مختلف برگزار می شود، ضمن اینکه می تواند فرصتی برای تجلیل از کنشگران باشد می تواند تلنگری باشد برای الطفات به اهداف کلان باشد. می تواند توجه عمیقی باشد برای موقعیتی باشد که در آن قرار گرفتیم و توجه بیشتر به مسیری که پیش رو داریم و باید طی کنیم. بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور فرصت قابل اتکایی است که هر چه بیشتر متوجه هویت و ماموریت و اهداف بلندش باشیم.

فراهانی در ادامه افزود: برای این روز باشکوه و خاطره انگیز توصیه ام این است که شاید بتوانیم فراتر از همه مسئولیت هایی که به صورت رسمی و غیررسمی برای آن شده متوجه هم آفرینی فرهنگی باشیم. در مجموعه های مدیریتی سال ها است همه سازمان و دستگاه ها به دنبال هم افزایی بیشتر هستند تا شباهت ها و اشتراکات خود را به حداکثر برسانند. اما من فکر می کنم با هم آفرینی فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی می تواند نقش موثری در تفاوت ها و تمایزاتی که در عرصه فرهنگ وجود دارد توجه کند و هم دستی و هم داستانی را با محوریت فعالیت های فرهنگی فراهم کند.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی در ادامه با  اشاره به برگزاری جشنواره کتاب خوان و رسانه گفت: جشنواره کتاب خوان و رسانه یکی از جشنواره های مهمی است که می تواند این هم آفرینی فرهنگی را رقم بزند و با رویکرد جدید بین کتاب به عنوان یک عنصر قابل اتکا بلکه به عنوان یک سلول بنیادی در عرصه فرهنگ و رسانه به عنوان یک بخش قابل اتکا در زندگی جدید و دنیای جدید ارتباط معنا پیدا کند.

وی افزود: عنوان جشنواره کتاب خوان و رسانه را به شکل کتاب، خوان و رسانه می بینم که هم خوان کتاب و هم خوان رسانه سفره باظرفیت و پرفرصتی است که می تواند همه اصحاب فرهنگ را با ارتزاق فرهنگی متنعم کند. و چون حوزه کتاب به ویژه کتابخانه های عمومی کشور با رویکرد عدالت فرهنگی می تواند دسترسی آحاد جامعه را به کتاب فراهم کند بنابراین این خوان بسیار گسترده است. ظرفیت های رسانه بسیار قابل اتکا است که هر روز ضمن اینکه پیچیده تر می شود، ساده تر و دردسترس تر می شود. چرا که می تواند مخاطبان و کاربران بیشتری را با خودش همراه کند. کتابخانه های عمومی در سال های اخیر نشان داده با تلاش وافر و بر اساس مولفه هایی مانند گفت و گوهای فرهنگی، آزادی فرهنگی و خلاقیت فرهنگی زمینه هایی را ایجاد کند که آحاد جامعه دور هم جمع شوند و گفت و گوهای عمومی و نخبگانی را شکل بدهند.

فراهانی با اشاره به تاثیرات و نقشی که این جشنواره در معرفی دستاوردهای فرهنگی نهاد دارد، تاکید کرد: این جشنواره یکی از ویژگی هایش معرفی دستاوردهایی است که در حوزه نهاد کتابخانه های عمومی و فعالیت های جدیدش در اختیار همگان قرار گیرد. افزایش کمی و کیفی آثار مرتبط با کتابخانه های عمومی و رسانه از دستاوردهای جشنواره است، توجه مردم به این دو نهاد تاثیر گذار یعنی نهاد کتاب و نهاد رسانه که هر دو خودشان به نوعی رسانه تلقی می شوند باعث رشد انسان رسانه ها شوند. کتابخانه های عمومی در فعالیت های جدیدش ثابت کردند که در فرایند مردمی سازی و مردم محوری و مشارکت های مردمی توانایی این را دارند که همه افراد را با سلایق مختلف دور هم جمع کند. رسانه ها در رویکرد نوین شان این امکان را فراهم کردند که با فعالیت های تعاملی کنشگری فرهنگی و رسانه تا حد قابل توجهی ارتقا بدهند. توجه به استعداد و خلاقیت در ترویج فرهنگ خواندن که بسیار نکته قابل تاملی در آموزش های فرهنگی است. جشنواره کتاب خوان و رسانه پایگاهی بود که بتواند این فرهنگ را ترویج کند.

وی افزود: تجلیل از کسانی که در یاوری فرهنگ نقش فرهنگی ایفا می کنند، تقدیر از انسان رسانه ها است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =